• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

قراردادهای جدید نفتی نباید قبل از رفع ایرادات امضاء شود/ نگرانی از ابلاغ عدم مغایرت IPC با قوانین توسط مجلس

  • کد خبر : 3712
  • 29 شهریور 1395 - 17:51
قراردادهای جدید نفتی نباید قبل از رفع ایرادات امضاء شود/ نگرانی از ابلاغ عدم مغایرت IPC با قوانین توسط مجلس

علی عبدی قائم مقام سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به ابلاغ عدم مغایرت مصوبه سوم دولت درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی با قوانین، توسط رئیس مجلس، گفت: وقتی بحث قراردادهای جدید نفتی مطرح شد، سوال اساسی این بود که قرار است این قراردادها با […]

علی عبدی قائم مقام سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به ابلاغ عدم مغایرت مصوبه سوم دولت درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی با قوانین، توسط رئیس مجلس، گفت: وقتی بحث قراردادهای جدید نفتی مطرح شد، سوال اساسی این بود که قرار است این قراردادها با چه شکلی با طرف غربی به امضا برسد، آیا قرار است این قراردادها همچون کرسنت یا قراردادهای نفتی و گازی دولت سازندگی و اصلاحات باشد که بعدها مشخص شد به لحاظ مالی و تعهدات حقوقی بار سنگینی را بردوش جمهوری اسلامی ایران گذاشته است؟

وی ادامه داد: این قراردادها تبعات سنگینی داشت و حتی چندین دولت درگیر تبعات سنگین این قراردادها بودند و هزینه‌ آن نهایت از جیب مردم پرداخت شد و در زمانی که کشورمان با مشکلات مالی زیادی روبرو بود بخش عمده‌ای از سرمایه کشور صرف تبعات سنگین این قراردادها شد.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از این قراردادها تقریبا با گذاشت نزدیک به ۲۰ سال از عمرشان هنوز هم تبعاتی را برای کشور دارد. در رابطه با قراردادهای جدید نفتی که به «IPC» معروف است هم نگرانی‌های عمده‌ای وجود داشت و با وجود محرمانه بودن آن و در دسترس عموم قرار نگرفتن مفاد این قراردادها برخی از بندهای آن لو رفت و صاحبان نظر در حوزه نفت و گاز در رابطه با این بندها اظهارنظر کردند.

عبدی خاطرنشان کرد: متاسفانه کارشناسان این حوزه نظر خوبی را نسبت به این قراردادها نداشتند و ما متوجه شدیم این قرارداد به این شکل سنگین‌تر و دارای اشکال‌تر از قرارداد کرسنت است.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: برخی از کارشناسان این حوزه اعلام کردند به دلیل طولانی بودن مدت این قراردادها و به دلیل وابستگی بیش از حدی که به کشورهای غربی ایجاد می‌کنند، مجددا ایران را به دوره پیش از ملی شدن صنعت نفت باز می‌گردانند و این یعنی فاجعه.

عبدی تصریح کرد: دولت در ابتدا قبول نمی‌کرد قراردادهای نفتی ایراد دارد ولی بعداز اعتراض‌های مکرر تشکل‌های دانشجویی و جنبش دانشجویی و با ورود شجاعانه برخی از نمایندگان مجلس و همچنین با ورود محکم و قاطعانه رهبری انقلاب دیدیم که دولت قبول کرد که این بندها را اصلاح کند.

این فعال دانشجویی یادآور شد: رهبری معظم انقلاب در نامه‌ای به رئیس مجلس ۱۵ ایراد جدی این قراردادها را مطرح کردند، که بعد مشخص شد دولت تنها ۳ اشکال را به صورت اساسی برطرف کرده و ۱۲ ایراد اساسی آن به صورت حل نشده باقی مانده است.

وی گفت: دولت بعد از این ماجرا قرار شد که ایرادات را برطرف کند ولی طبق اخبار رسیده شنیدیم که دولت ۵ ایراد از ۱۲ ایراد باقی مانده را رفع کرده است.

قائم مقام سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد همه ایرادات قراردادهای جدید نفتی برطرف شده باشد، گفت: قطعا اگر این ایرادات برطرف شده بود حتما علنی می‌شد و دولت نباید از اطلاع‌رسانی عمومی آن ابائی می‌داشت.

وی گفت: به نظر می‌رسد نقشه‌ای مانند همان نقشه که برای برجام کشیده شد، برای این قراردادها کشیده شده است. برجام در مجلس ظرف مدت ۱۵ دقیقه تصویب شد و امروز این نگرانی وجود دارد که نکند همین روند در بحث قراردادهای نفتی طی شده باشد.

عبدی تاکید کرد: امروز همه اذعان دارند که از برجام تقریبا هیچ چیزی عاید ما نشده است. امروز هم این نگرانی وجود دارد که در رابطه با قراردادهای نفتی هم نه تنها چیزی عاید ما نشود بلکه بخواهیم تبعات سنگینی را هم بپردازیم.

وی با بیان اینکه قراردادهای جدید نفتی نباید قبل از رفع ایرادات امضاء شود، گفت: مطالبه جنبش دانشجویی این است که اصلا مفاد این قراردادها شفاف برای همه مردم و صاحب‌نظران بیان شود، و دولت و مجلس هم موظف شوند تا ضعف‌ها و ایرادات این قراردادها را برطرف کنند و قراردادی را امضا کنند که حافظ منافع، استقلال و تمامیت ارضی کشور باشد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=3712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.