• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
علیرضا کریم‌خانی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با فارس:

طرح ولایت برای تداوم حرکت انقلاب در گام دوم لازم و ضروری است

  • کد خبر : 11456
  • 11 فروردین 1398 - 11:54
طرح ولایت برای تداوم حرکت انقلاب در گام دوم لازم و ضروری است

علیرضا کریم‌خانی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: دانشگاه های ما مملو از سوالات عقیدتی فراوانی است که در میان دانشجویان رد و بدل شده و در نسل های مختلف بازتولید می‏ شود. تفاوتی نمی ‏کند که دانشجوی علوم انسانی باشید یا فنی […]

علیرضا کریم‌خانی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: دانشگاه های ما مملو از سوالات عقیدتی فراوانی است که در میان دانشجویان رد و بدل شده و در نسل های مختلف بازتولید می‏ شود. تفاوتی نمی ‏کند که دانشجوی علوم انسانی باشید یا فنی مهندسی و یا پزشکی و… ، به هر حال وقتی که به عنوان یک جوان مسلمان وارد دانشگاه می‏ شوید با هجمه ای از سوالات روبه رو هستید که از هر سو به شما حمله ور شده و هر کدام بخشی از ذهن شما را آلوده می ‏کنند و اگر در اسرع وقت برای آنها پاسخی پیدا نکنید دچار مسمومیت ذهنی خواهید شد.

وی ادامه داد: این سوالات به خصوص در فضای علوم انسانی، در بسیاری مواقع از سوالات سیاسی پیرامون ولایت فقیه و نظام جموری اسلامی آغاز می‏ شوند اما پایان آنها به سوالاتی هستی شناختی پیرامون وجود خدا و غایت انسانی و… ختم می‎شود. دانشجویی که تا امروز اصلاً به چنین مسائلی فکر نکرده به یکباره با انبوهی از شبهات مواجه می ‏شود که پاسخگویی برای آن نمی‏ یابد؛ خود افراد نیز کمتر همت آن را دارند که به صورت شخصی مطالعاتی را آغاز کرده و به سوالات خود پاسخ بدهند.

کریم‌خانی افزود: در چنین شرایطی ما نیازمند نوعی اطلاعات کپسولی هستیم که در کوتاه ترین زمان به بخش عمده ای از سوالات ما پاسخ داده و همچنین ذهن ما را تا حد زیادی در مقابل شبهات جدید واکسینه کند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: تفکر اسلامی دارای یک فرمول مشخص است که با فراگیری و تثبیت آن، می‏توان نسبت مسائل مختلف را با آن تشخیص داد و در برابر آن موضع صحیح اتخاذ کرد. طیف وسیعی از شبهات موجود در جامعه ما، حاصل تصور غلط درباره مسائل بنیادین عقلی هستند. همچنین ندانستن روش صحیح بحث منطقی و ناتوانی در شکل دهی به اطلاعات عقیدتی، به عمیق تر شدن این شبهات در بین اقشار مختلف مردم و به ویژه دانشجویان می‏ شود.

وی گفت: به علاوه‏ این ها، سردرگمی بخش زیادی از قشر انقلابی در تشخیص اولویت های زندگی شخصی و فعالیت‏های تشکیلاتی و عدم شناخت دقیق از جایگاه خود در پازل انقلاب اسلامی، ناشی از فهم نادقیق عقاید اسلامی است.

 دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه اظهار داشت: طرح ولایت یک بسته‏ی نسبتاً کامل از نیازهای فکری ما است که می‎تواند تا پایان عمر ما را در مقابل بسیاری از شبهات عقیدتی و سیاسی واکسینه کند. زمانی که ما ریشه ی عقلی و فلسفی اعتقادات خود را بدانیم یقیناً راحت تر مسائل روبنایی را فهم می ‏کنیم. طرح ولایت با یک سیر منطقی و معقول، از ریشه‏ای‏ترین بنیان های فکری، یعنی معرفت شناسی، آغاز کرده و با طی مراحل خداشناسی و انسان شناسی، به مسائل روبنایی تر مانند فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق و فلسفه سیاست می‌‏رسد و اعتقادات فرد را در یک مدت کوتاه چهل روزه، از لایه های زیرین تا لایه های سطحی، بازسازی می‏ کند.

کریم‌خانی یادآور شد: به عقیده بنده، این طرح نیازمند فراگیری روزافزون است که با تلاش تشکل های دانشجویی و مردمی مانند بسیج و… و همچنین مساعدت جدی نهادهای فرهنگی کشور محقق می‏‌شود. ورود مصمم این نهادها به این عرصه و حمایت آنان از طرح ولایت که دارای انسجام محتوایی و شکلی فوق العاده است و چندان نیازمند تغییر نیست، بدون تردید موجب محکم تر شدن پایه های فکری نیروی انسانی آینده انقلاب خواهد بود که برای تداوم این حرکت عظیم به خصوص در گام دوم انقلاب، لازم و ضروری است.

وی اضافه کرد: طرح ولایت یک دوره صرفِ فلسفی و فکری نیست؛ بلکه مجموعه‌‏ای از شیرینی‌های معنوی و مادی است که قطعاً تجربه‏ خاص و تکرار نشدنی را برای فرد رقم می‌‏زند. از مهم ترین برکات این دوره ی بصیرتی-معنوی، آشنایی با جوانانی دغدغه مند و با اخلاق از اقصا نقاط کشور است که امکان شبکه سازی در بین جوانان انقلابی با تخصص های گوناگون را فراهم می‌‏آورد

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=11456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.