مستقل: رجوع به اندیشه‌های امام و رهبری در خصوص تشکیل مجلس و چگونگی رأی دادن در انتخاب فردی اصلح و تشکیل مجلسی کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی بسیار کمک کننده خواهد بود، لذا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بازخوانی نظرات امام و رهبری در این خصوص به رسیدن به گزینه اصلح یاری گر قشر دانشجو و مردم فهیم جامعه خواهد بود. بخش ششم این بحث به «مراقبت از عدم ورود خط انحرافی به مجلس» می پردازد که پیش روی شما قرار دارد:

نباید این مردم را سستشان بکنیم . – بیاییم – مجلس را از این [طرف ] هی اشکال بکنیم . آن قدر خوبی که در این مجلس هست از اولی که مجلس در این مملکت پیدا شده تا حالا، یک همچو مجلسی با این افرادی که در آن هست، من نمی گویم توی مجلس هم فرد غیر صالح نیست، ممکن است باشد، اما صلحا هستند اینها. این مجلس را باید حفظش کرد، و مردم را از این دلسرد نکرد. هی هر روز راجع به مجلس یک چیزی نوشت و هر روز راجع به – عرض می کنم -ندانستن مجلس ، چی مجلس ، چی مجلس ، ما امروز احتیاج داریم که اگر یک نفر آدمی هم که جز کسبه هستند و بسیار هم محترم اند، جز کارگرها هستند و آنها هم بسیار محترم اند، همه محترم اند – ان شاءالله – نباید ما یک کارگر را دلسرد بکنیم که دستش وقتی که می خواهد به کار برود بلرزد. یک کشاورز را دلسرد کنیم که وقتی دستش می خواهد برای کشاورزی عمل کند بلرزد. و یک وکیل را دلسرد کنیم که وقتی بخواهد صحبت کند بلرزد. یا در سر حدات اشخاصی که مشغول هستند به خدمت، دلسردشان کنیم که آنها هم دستشان بلرزد. ما باید همه کوشش کنیم که امید ایجاد کنیم در این ملت؛ که با امید است که می توانند اینها پیروز بشوند. با امید است که کشاورز می تواند قدرت کشاورزی را زیاد کند. و با امید است که ارتش و پاسدار می تواند در سرحدات جلوی دشمن را بگیرد. ما که همه به حسب قولمان دشمن با اسلام نیستیم. ما که با کشور خودمان دشمن نیستیم . ما که با مصالح کشور خودمان مخالفت نداریم. ما می خواهیم که این کشور و این اسلام و همه اینها – ان شاءالله – به خواست خدا درست بشوند. همه ما این آرزو را داریم . خوب ، اگرهمه ما این آرزو را داریم ، چرا باید دولت اسلامی را تضعیف کنیم ؟ چرا باید مجلس راتضعیف کنیم ؟ چرا باید ارتش را تضعیف کنیم ؟ چرا باید پاسدار را تضعیف کنیم ؟ مگراینها همه اشخاصی نیستند که دارند برای این ملت خدمت می کنند؟ خوب ، همه اینهاخدمتگزارند، از آن رئیس جمهور گرفته است تا من طلبه ، و همه ارگانهایی که بعدهستند، الان مشغول خدمت هستند. نظرها را نظرهای بدبینی نکنید. و حب و بغض در دل شما آنجور نباشد که به خلاف واقع حکم کنید و بنویسید و بگویید. آنچه که هست بگویید.(۱)

و مجلس از ارگانهایی است که لازم است برهمه ما که او را تایید کنیم . و هیچ کس حق ندارد که راجع به مجلس جسارتی بکند، ومجلس حقش است که موافق و مخالف داشته باشد و ممتنع ، و یک مسئله ای است که همیشه باید در مجلس باشد و این امری است که گذشت و در او هیچ صحبتی نیست(۲)

اگر خدای نخواسته ، در مجلس شورا – نه به واسطه سوءنیت ، به واسطه اینکه شناخت کم است – یک دسته ای گمان می کنند که مکتب سرمایه داری بهتر از مکتب کمونیست است مثلا، یک دسته هم آن طرفش را خیال می کند، آن که خیال می کند او بهتر است، می رود سراغ اینکه ببیند در اسلام کجاها اسمی از این مسئله برده شده ، بدون اینکه توجه به اطراف مسئله بکند، ببیند که آنجایی که گفتند، پهلویش چه گفتند. یک دسته می روند آن چیزی را که باز خودشان به نظرشان رسیده ، می روند دنبال آنکه او را پیدا بکنند. من در نجف که مشرف بودم ، می دیدم که در این دیوارهای نجف ، کربلا، یک چیزهایی راهمین بعثیها که اساس ادیان را منکرند و قبول ندارند، در آنجا نوشتند از نهج البلاغه .آنهایی که در نهج البلاغه راجع به – فرض کنید که – انتقاد از اینکه سرمایه داری اگر بزرگ بشود در پهلویش مظلوم پیدا می شود، این طور شعارها را می نوشتند، منتها آنها نیت سوءداشتند. آنها اشخاصی نبودند که بروند برای اینکه نهج البلاغه چه می گوید، اطاعت کنند.و اما همان اشخاصی هم که حسن نیت دارند، خدمت می خواهند بکنند به این کشور،خدمت به اسلام بکنند؛ گاهی به واسطه بی توجهی به همه اطراف مسئله ، می بینی که یک راهی را پیش گرفتند که این راه ، راه به خیال خودشان اسلام است ، لکن جهات دیگرش را توجه نکردند. از این جهت آنی که من آرزو دارم این است که ما، شماها که در مرکز قانونگذاری هستید و از همه مهمتر محل شماست ، و دیگران هم که مابعد این واقع هستند، ما تحت تاثیر هیچ مکتبی واقع نشویم . نمی خواهم بگویم همه شما تحت تاثیر واقع شدید، لکن یک عده ای ممکن است تحت تاثیر تبلیغات آن طرف یا تبلیغات آن طرف . ما باید راه مستقیم اسلام را بگیریم و مطالعات اسلامی داشته باشیم ، یا از کسانی که مطالعات اسلامی دارند یاد بگیریم که آیا سرمایه داری تا چه حدود در اسلام قبول شده است و اسلام درباره او چه می گوید، و کمونیست را اصل اسلام قبول دارد یا قبول ندارد.اگر یک مکتب انحرافی ، ما را در تحت تاثیر خودش قرار بدهد، ما از اسلام غافل شده ایم . حسن نیت داریم ، خیلی هم میل داریم که ملت چه باشد، صلاح این است که امروز چه جور بشود، صلاح برای اینکه اسلام تقویت بشود این است که امروز چه جوربشود. همه اطراف مسئله مطالعه نمی شود که ببینند آن صلاح آخری ، آنکه اسلام گفته است ، این یک مطلبی است از خداست . خدا این طور نیست که در نظر نگرفته باشد که مصلحت چی است برای یک ملت ، یا برای یک جمعیت مصلحت چی است و مصلحت حالا باید این باشد، آن وقت آن باشد. آنجاهایش هم که مصلحتی در تغییرات بوده است ، خدا گفته است آنها را. احکام ثانویه برای همین معناست که گاهی یک مسائلی درجامعه ها پیش می آید که باید یک احکام ثانویه ای در کار باشد، آن هم احکام الهی است ، منتها احکام ثانویه الهی است . ما باید درصدد این معنا باشیم که اگر رای به یک پیشنهادی می دهیم ، توجه بکنیم که ما تحت تاثیر یک مکتبی از مکتبهای دنیا واقع نشویم . ما تحت تاثیر قرآن باشیم ، تحت تاثیر احادیث از ناحیه پیغمبر – صلی الله علیه وآله – اگر این طور بشود کارها زودتر می گذرد و کارها بهتر می گذرد؛ و نظر مردم به شما،همان نظری است که حالا هست . اگر ده مرتبه این طور اتفاق بیفتد که یک عده ای که اکثریت – فرض کنید – هستند، اینها یک چیزی بگویند، یک عده ای هم در اقلیت باشندچیز دیگر بگویند، برود در شورای نگهبان و رد کند، اکثریت را رد کند، نقض کند، اگرچندین دفعه این طور بشود مردم آزرده می شوند. یعنی آن شناخت مردم از شما ممکن است یک وقت خدای نخواسته ، تغییر بکند و این از بزرگترین خطرهایی است که برای مجلس اسلامی است و برای اسلام است .(۳)

اما هر امری کم کم به انحراف کشیده می شود و چنین نیست که یکدفعه انحراف واقع شود. در خود انسان نیز چنین است که شیطان و نفس اماره بتدریج از عمل به مکروهات و بعد از آن به صغایر و از آنجا به بالاتر انسان را منحرف می کنند. در مجلس سابق دوره اولش بهتر بود، لکن در هر سال چیزی به آن اضافه و یا از آن کم شد تا رسید به آنجا که مجالس اخیر را دیدیم . شما ازاول اگر جلوی فساد را نگیرید معلوم نیست که به وضع سابق منتهی نشود. البته باید عاقلانه باشد که مسئله حادی پیش نیاید. (۴)

 

منابع:

۱-بیانات امام خمینی؛  ۴/۱۱/۵۹

۲-همان؛ .۲۴/۷/۶۴

۳-همان؛  ۴/۱۱/۶۱

۴-همان؛ ۱۴/۸/۶۲