• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
11

شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود درباره طرح برجام اقدام کند

  • کد خبر : 765
  • 24 مهر 1394 - 13:12
شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود درباره طرح برجام اقدام کند

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به فقها و حقوقدانان شورای نگهبان خواستار بررسی فراتر از جناح بندی‌های سیاسی برای برجام شدند که متن این نامه به شرح زیر است:   از آنجایی که وظیفه شورای نگهبان نظارت بر قوانین تصویب شده در مجلس جهت عدم مغایرت با قانون اساسی و […]

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به فقها و حقوقدانان شورای نگهبان خواستار بررسی فراتر از جناح بندی‌های سیاسی برای برجام شدند که متن این نامه به شرح زیر است:

 

از آنجایی که وظیفه شورای نگهبان نظارت بر قوانین تصویب شده در مجلس جهت عدم مغایرت با قانون اساسی و دین مبین اسلام است، خواهشمندیم این شورا در مورد برجام به وظیفه قانونی خود فراتر از جناح بندی‌های سیاسی عمل کند.

 

پس از تلاش‌های فراوان و هشدارهایی دلسوزانه متاسفانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیریت آن به نحوی دیگر تصمیم گرفتند و در برابر یکی از نقاط بسیار مهم تاریخ به آنچه وظیفه مسلم قانونی، شرعی و ملی خود بود عمل نکردند و البته چنین عملکردی هرگز در پیشگاه بیدار جامعه و آیندگان مخفی نخواهد ماند و فراموش نیز نخواهد شد. اما اکنون که بار این امر مهم بر دوش شورای محترم نگهبان قرار گرفته است همگان منتظرند تا آن شورا به همه وظایف خویش به درستی عمل کند.

 

از آنجایی که وظیفه شما نظارت بر قوانین تصویب شده در مجلس جهت عدم مغایرت با قانون اساسی و دین مبین اسلام است، آیا قاعده نفی سبیل در مورد برجام و طرح تصویب شده در مجلس که ناظر به برجام است صادق نیست؟  آنگونه که اصل یکصد و پنجاه و دوم اعلام می‌کند: « سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هرگونه سلطه‌جویی و سلطه‌پذیری … عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و روابط صلح‌آمیز متقابل با دول غیر محارب استوار است.» بنابراین اگر طرح مذکور به تایید شورای نگهبان برسد و اجرا شود آیا خلاف نص صریح قانون اساسی نخواهد بود؟

 

گویا اعلام داشته‌اید ظرف دو سه روز آینده نظر خود را درباره طرح مجلس اعلام می‌کنید. برای ما دانشجویان سوال است که آیا بررسی یکی از مهمترین قوانین ۲۰سال اخیر جمهوری اسلامی چرا باید با این سرعت و شتاب زدگی انجام شود؟ خواهشمندیم شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود فراتر از جناح بندی‌های سیاسی عمل کند. از خداوند متعال دوام توفیق برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و درجهت حفظ منافع ملی و انقلاب اسلامی را برای شورای نگهبان خواستاریم.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=765

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.