• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

سالی ۱ میلیارد دلار بابت غرامت کرسنت می‌دهیم/ یک شبِ رأی نمایندگان را عوض می‌کنند

  • کد خبر : 2443
  • 20 بهمن 1394 - 12:45
سالی ۱ میلیارد دلار بابت غرامت کرسنت می‌دهیم/ یک شبِ رأی نمایندگان را عوض می‌کنند

عصر دیروز مراسمی پیرامون قرارداد کرسنت و مصوبه های نفتی دولت به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در دانشکده حقوق علوم سیاسی با حضور مسعود میرکاظمی و مهرداد بذرپاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد. بذرپاش در این برنامه گفت: در قانون اساسی دو نقش قانونگذاری و نظارت برای مجلس شورای اسلامی تعریف […]

عصر دیروز مراسمی پیرامون قرارداد کرسنت و مصوبه های نفتی دولت به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در دانشکده حقوق علوم سیاسی با حضور مسعود میرکاظمی و مهرداد بذرپاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بذرپاش در این برنامه گفت: در قانون اساسی دو نقش قانونگذاری و نظارت برای مجلس شورای اسلامی تعریف شده است در همین امر یعنی اینکه مجلس در همه امور مربوط کشور تحقیق و تفحص می کند و مجلس به طور مستقیم در قراردادهای بین المللی و شرکت ها که لزومی به تصویب آن نیست ورود نمی کند ولی می تواند در آن نظارت کند.

وی تصریح کرد: برخی می گویند که قرارداد کرسنت مصوب مجلس را می خواهد در صورتی که این گونه نبود کرسنت در سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد و ۱۵ سال از آن جریان می گذرد بسیاری از کارشناسان به آن ایراد گرفتند و ایرادات اساسی در قرارداد کرسنت وارد بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قراردادهایی همچون کرسنت باید به تصویب شورای اقتصاد برسد افزود: همان موقع اصلی ترین ابهام ها از طرف کارشناسان مطرح شد سقف و کف قیمت و ثبات در طول ۲۵ سال مشخص نیست.

بذرپاش ادامه داد: متاسفانه در قراردادهای بین المللی این گونه است که اگر در قرارداد طرف مقابل بخواهد فسخ کند این موضوع در دادگاه بین المللی بررسی می شود که شاید در آن دادگاه مسیر به نفع کشور پیش برود.

وی افزود: ما در این قرارداد می توانیم ثابت کنیم که فساد پول های نامشروع و رشوه صورت گرفته و به برخی مسئولین رشوه داده می شد و اگر ایران می توانست ثابت کند که در قرارداد رشوه داده شده کلا حکم دادگاه بین المللی به نفع ما رقم می خورد و طرف مقابل ادعایی نداشت.

 سالیانه یک میلیارد دلارهزینه غرامت پیرامون کرسنت است

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالیانه یک میلیارد دلارهزینه غرامت پیرامون کرسنت است گفت: به این دلیل که ایران از دادن گاز ترش به طرف مقابل امتناع کرد. ایران باید از دو طریق این موضوع را در دادگاه بین المللی ثابت می کرد مورد اول این که رشوه گیران را معرفی و محاکمه می کرد و مورد دوم این که افرادی که در این پرونده نقش داشتند مسئولیتی را در کشور به عهده نگیرند.

بذرپاش ادامه داد: یکی از مخالفت های من و دوستان من در مجلس این بود که افراد سابقه دار در کرسنت احکام کشور را به عهده گرفته اند قبل از پیشنهاد زنگنه برای صدرات وزارت نفت برخی دوستان نامه ای را به روحانی نوشتند که انتصاب فرد مفسد خسارت های جبران ناپذیری را به کشور وارد می کند و دست ایران را برای استدلالش در دادگاه بین المللی خالی می کند.

وی افزود: ولی رئیس جمهور کشورمان به اظهارات ما توجهی نکرد و آقایان بحث را سیاسی کردند در دادگاه بین المللی می گویند که چرا فردی که از نظر شما مفسد است امروز مسئولیتی را در کشور به عهده گرفته و چیزی از آن صحبت می کنید دروغ است و این قرارداد سالم بوده و باید اجرا می شد در غیر این صورت باید غرامت سنگینی را به طرف مقابل پرداخت کنیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به روحانی گفتیم لااقل حالا که بیژن زنگنه وزیر نفت شده همکاری کند و طبق اسناد افراد رشوه بگیر را تحویل دادگاه بین المللی بدهد که این نهایت صبر مجلس پیرامون قرارداد کرسنت بود که این هم صورت نگرفت که اگر می شد آستانه حل شدن موضوع بودیم.

بذرپاش با بیان اینکه ما فساد بد و خوب نداریم و باید همه فسادها بررسی شود ادامه داد: باید همه فساد در دادگاه صالحه بررسی شود و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد متاسفانه مدتی است که صحبت کردن پیرامون پرونده کرسنت از سوی رسانه ها ممنوع شده و متاسفانه پاسخ قانع کننده ای هم از سوی دولتی ها نشنیدیم.

وی با بیان اینکه دوستان دولتی معتقد به فساد بد و خوب هستند گفت: اگر فساد در تملک غرب بود با شدیدترین نحوبا آن برخورد می کنند در کمال وقاحت امروز افرادی که بیشترین اتهام را در پرونده کرسنت دارند در بالاترین پست کشور قرار می گیرند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عرف بر این است که قراردادهایی هم چون کرسنت بین دو دولت بسته شود گفت: گاهی با یک شرکت خوب قرارداد می بندیم که سودآور باشد گاهی با شرکت واسطه ای به نام کرسنت که فاسد بودند قرارداد می بندیم و در نظام بین المللی برای همه جای تعجب بود که چه طور این شرکت کوچک با کشوری هم چون جمهوری اسلامی قرارداد ۲۵ ساله می بندد حالا هم بحث IPC مطرح شده و کسی هم نمی داند چه کسی اجازه ورود این قراردادها را به کشور داده است.

بذرپاش با بیان اینکه به نظر می رسد وزیر نفت به خاطر اهداف شخصی حاضر است میلیون ها ضرر را به جان بخرد و لعن های زیادی را از سوی آیندگان برای خود جمع کند ادامه داد: حرفمان به بیژن زنگنه این است که اگر اشتباه کرده اید باید بپذیرید بهتر از این است که لعن های آیندگان را به جان بخرید و متاسفانه دولت نمی خواهد قبول کند که این فساد در این دولت رخ داده است

قدرت دلبری حامیان کرسنت مانع استیضاح زنگنه می شود

وی با بیان اینکه عده ای می گویند چرا وزیر نفت از سوی مجلسی استیضاح نمی شود گفت: این افراد آنقدر  قدرت دلبری نمایندگان را دارند که یک شبه رای همه شان را می توانند عوض کنند. شاید مجلس بعدی که روی کار بیاید بتواند این موضوع را پیگیری کند و البته آیندگان ما را نخواهد بخشید.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به استراتژی محرمانه دولت گفت: متاسفانه امروز استراتژی محرمانه دستور کار دولتی ها شده است زمانی از کرسنت رونمایی کردند که کار از کار گذشته بود زمانی که توافق با طرف غربی پیرامون برجام بستند ما را مجبور به رد یا تایید آن کردند این استراتژی محرمانه تا کجا می خواهد پیش برود به نظر من دلیل محرمانه بودن این است که این قراردادها آنقدر ایراد دارد که قبل از امضا اگر منتشر شود قطعا مورد امضا قرار نمی گیرد.

وی ادامه داد: اگر قرارداد باشد باید به مردم گفته شود این قرادادها با نگاه اولیه آنقدر خلاف منافع ملی دارد که نباید امضا شده باشد استراتژی جدید دولت این است که تا دقیقه ۹۰ محرمانه بشود تا بعد از آن رونمایی می کند و هر کس که منتقد است برود جلوی آن را بگیرد.

 آیا وزیر نفت حاضر به فرستادن لعن ابدی برای خود می باشد؟

بذرپاش با بیان اینکه برخی دوستان به دنبال اجرای کرسنت که برخلاف منافع ملی هستند افزود: بزرگواران از وزیر تا سایر ارکان درصدد اجرای کرسنت هستند و این مردم هستند که سال ها باید خسارت ندانم کاری آقایان را به دوش بکشند آیا وزیر نفت حاضر به فرستادن لعن ابدی برای خود می باشد؟

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر همانقدر که در بحث قانونگذاری در مجلس وقت گذاشتیم در نظارت هم تلاش می کردیم شاید امروز شاهد چنین قراردادهایی نبودیم این افراد همان قدر که هنر دارند کرسنت را امضا کنند قدرت دلبری پیش نمایندگان هم دارند تا بتوانند نظرات آنها را با خود همسو کنند.

وی با بیان اینکه ما معنی ژنرال ها را نفهمیدیم گفت: در دوره صدرات بیژن زنگنه به یک چهارم قیمت رسید و حال سوالاتی مطرح است آیا در این چند سال مصرف جهانی در حوزه انرژی یک چهارم شده است تولید نفت چهار برابر شده انرژی دیگری به جای سوخت سفید اضافه شده است چه چیزی باعث شده که قیمت نفت کاهش یابد.

بذرپاش با بیان اینکه دیپلماسی ضعیف انرژی علی رغم ادعاهای دوستان منجر به کاهش قیمت نفت شده است گفت: امروز ما روزی ۷ میلیون دلار برای هر بشکه نفت هزینه می دهیم که این به ضرر منافع ملی است کسی پاسخگو نبوده و متاسفانه دولت مدعی است که وابستگی به نفت را کاهش داده باید بگوییم نسل نفت فروشی صورت نگرفته است کسی ادعای هنرمندی می کند که اگر در قسمتی اشتباهی می کند در جای دیگر جبران کند میزان خسارت کرسنت و کاهش قیمت نفت در زمان زنگنه عددی بالغ بر ۲۵ برابر هزینه ای است که بابک زنجانی باید به وزارت نفت دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز دولتی ها با ما طلبکارانه صحبت می کنند خاطر نشان کرد: شما فکر می کنید اگر نمایندگان سوالاتی در مورد کرسنت کنند به آنها جواب می دهند آن ها حتی حاضر نیستند به کمیسیون انرژی بیایند و در مورد قرارداد کرسنت پاسخگو باشند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=2443

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.