• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
امید نیکو:

سالگرد جمنا،‌ تولد یا وفات؟

  • کد خبر : 8097
  • 07 دی 1396 - 1:59
سالگرد جمنا،‌ تولد یا وفات؟

  جمنا، زاده‌ی دی ماه ۹۵ که موسسان آن مدعی بودند قرار است “مردمی” و “انقلابی” باشد بجای آنکه در سالگرد تاسیسش به ارائه گزارش کار بپردازد، اکنون بیشتر به نوزادی شباهت دارد که در icu بیمارستان بستری است و با دستگاه زنده نگه داشته شده است! بیماری جمنا به زمان شکل گیری اش بر […]

 

جمنا، زاده‌ی دی ماه ۹۵ که موسسان آن مدعی بودند قرار است “مردمی” و “انقلابی” باشد بجای آنکه در سالگرد تاسیسش به ارائه گزارش کار بپردازد، اکنون بیشتر به نوزادی شباهت دارد که در icu بیمارستان بستری است و با دستگاه زنده نگه داشته شده است! بیماری جمنا به زمان شکل گیری اش بر میگردد! شکل و شمایلی جدید برای وحدت نیروهای اصولگرا که نیرو در آن به مردم و اصولگرا به انقلابی تغییر داده شد! این چنین تغییرات ظاهری بدون تغییر محتوا، سبب میشود معنای کلمه “انقلابی” همانند حزب‌الله یا اصولگرا، در اذهان ذبح شود! چراکه اکنون عمده اصولگرایان، محافظه کارانی هستند که بندرت اصلی پیدا میشود که به آن پایبند مانده باشند! از عدالت اجتماعی و عزت ملی گرفته تا فرهنگ اسلامی و رفاه عمومی!

 

هدف جمنا انتخاب کاندید واحد برای ریاست جمهوری و بستن لیست شورای شهر در تهران بود و چند شهر مهم دیگر. در ریاست جمهوری اما از ۵ نامزد نهایی جمنا فقط ۲ نفر تایید صلاحیت شدند که آنها هم خود را نماینده جمنا نمیخواندند که معنایش این بود جمنا نتوانسته مردمی و انقلابی باشد وگرنه پایگاه رای دیگری برای آن دو نامزد موجود نبود! جمنا همچنین در وحدت با نامزد موتلفه هم ناکام ماند‌. هرچند همین مبنای تک کاندید مقابل رییس جمهور مستقر اشتباه بزرگی بود ولی چون از ۹۲ تا ۹۶ باخت ۹۲ را بر گردن عدم وحدت می‌انداختند این دفعه به هر جهت این شرط هم فراهم کردند ولی توفیقی حاصل نشد! با وجود وحدت تقریبا کامل در جناح “نه به روحانی” و ضعف شدید و دست خالی روحانی، جمع آراء رئیسی کمتر از آراء شکسته شده ۹۲ شد!

 

در شوراهای شهر “لیست اصولگرایان” به عنوان لیست مورد تایید جمنا یا نیروهای انقلاب منتشر شد و لیست رانتی که در عمده شهرها برخلاف ادعای جوانگرایی و انقلابی‌گری پر بود از پیرمردان محافظه کار تراکم‌فروش! حتی در مشهد و اصفهان که سنتاً اصولگرایان دست بالا را داشتند هم شکست سختی خورد! فلذا تجربه تلخ وحدت بر محور افراد پرنفوذ، رانت و حزب و گروه ها مجددا تکرار شد؛ یقینا وحدتی که مبنایی نباشد و صرفا یک لیست رانتی شب انتخاباتی تحویل دهد نمیتواند مردم انقلابی را همراه سازد خصوصا اگر با استاندارد دوگانه معترض حقوق نجومی باشند ولی مسببین املاک نجومی بشوند سرلیستشان! واگر در دوره‌هایی پیروز شده بخاطر اعتماد مردم به آن هندوانه سربسته‌ای بوده که بزرگان اصولگرا وعده‌اش را میدادند ولی در عملکرد سرمایه محور شهرداری‌ کلان‌شهرها و عملکرد نمایندگان منتخب این لیست در مجالس هفتم به بعد خصوصا در قضایایی چون رای اعتماد به فتنه‌گران، تصویب برجام و بی‌توجهی به عدالت اجتماعی در قوانین مصوب، نشان داد که هندوانه نارس و سفیدی بوده است!

 

الا ای حال، پس از انتخابات قرار بود مطابق با مرامنامه، جمنا اجرای مفاد سیاستهای کلی نظام در هر عرصه را از دولت و دستگاه‌ها مطالبه کند! وعده داده بودند “فسادستیزی ومبارزه محکم و بی‌امان با علل، عوامل و مظاهر فساد” را دستور کار داشته باشند، قرار بود “مردمی بودن با التزام به گستردگی حضور جبهه در سراسر کشور و ایجاد زمینه­‌های لازم برای مشارکت همه قشرهای مردم” را هموار کنند لیکن بعد از قضایای انتخابات ، جز در مورد پیروزی بر داعش حتی یک بیانیه عمومی داده نشده چه برسد به برنامه مردمی، اجتماعی و گسترده در سطح کشور و برای اقشار مختلف! علی رغم مشکلات جدی کشور در ایام پس از انتخابات از دادن سمتهای حساس به فتنه‌گران و نفوذی ها تا نقض صریح برجام و گرانی کمرشکن ارز و کالاهای اساسی، معضل موسسات اعتباری، آلودگی هوا، زلزله کرمانشاه، ولنگاری فرهنگی، ایرادات بجا و نابجا به قوه قضاییه، کوتاهی دستگاههای دولتی در حماسه اربعین، نابودی طرح تحول سلامت و تلاش برای حذف یارانه مردم مظلوم و شاید در راس همه کوتاهی در پیگیری آرمان قدس، سکوت مقابل ظلم به مسلمانان مظلوم میانمار و حرکت چراغ خاموش بسوی برجام های موشکی و حقوق‌بشری هیچ کدام محرک حرکت مردمی و انقلابی با محوریت جمنا نشد که البته انتظاری نبود! و مقابل چنین تهدیدات عظیمی برای انقلاب سکوت شد و صرفا به مانند خبرگزاری ها به انتشار تحلیل و مصاحبه در برخی از این زمینه ها اکتفا کردند و نهایتا اگر حرکت مردمی انقلابی هم در بعضی از موارد در جامعه مشاهده شد کار جوانان انقلابی مستقل بوده است!

 

حقیر از ابتدا امیدی به وحدت بدون مبنا آنهم در آستانه انتخابات نداشتم لیکن اکنون بررسی عملکرد جمنا و وعده‌ها در سالگرد جمنا برای عموم جوانان و مومنان انقلابی مشخص میکند که نباید اعتباری برای وحدتهای صوری انتخاباتی رانتی قائل شد و باید به سمت ایجاد جریان مستقل عدالتخواه انقلابی حرکت کرد تا با تبلور آرمانهای انقلاب در چارچوب نظام بتوان در جهت ظهور ولی عصر(عج) حرکت کرد ان‌شاءالله.

امید نیکو_دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=8097

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.