• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
20
یادداشت وحید حاتمی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی کرمانشاه:

زاگرس نشینان کرمانشاه در برهه انقلاب اسلامی

  • کد خبر : 12043
  • 08 مرداد 1398 - 10:41
زاگرس نشینان کرمانشاه در برهه انقلاب اسلامی

به بهانه عملیات غرور آفرین مرصاد و روز ملی استان مظلوم اما سر افراز دوران ها یعنی کهن دیارم کرمانشاه تصمیم گرفتم دست به قلم بردارم هرچند میدانم که زبان قاصر و قلم ناتوان از ادای حق مطلب این خاک اهورایی. آری هرچه در لابه لای کتاب ها و متون جستجو نمودم هیچ تعریفی در […]

به بهانه عملیات غرور آفرین مرصاد و روز ملی استان مظلوم اما سر افراز دوران ها یعنی کهن دیارم کرمانشاه تصمیم گرفتم دست به قلم بردارم هرچند میدانم که زبان قاصر و قلم ناتوان از ادای حق مطلب این خاک اهورایی.

آری هرچه در لابه لای کتاب ها و متون جستجو نمودم هیچ تعریفی در خور و مناسب تر از کلام رهبرم امام سیدعلی خامنه ای پیدا نکردم که میفرماید: کرمانشاه سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است.

اما به حق میتوان گفت که هریک از شهرستان های استان چون رشته کوه های زاگرس باقامتی ایستاده در تاریخ انقلاب اسلامی پرشکوه و با صلابت مدافع راستین اسلام ناب محمدی(ص)بوده و هستند.

از مبارزه های انقلابیون در بهمن ۵۷و تقدیم شهیدانی برای پیروزی نور بر ظلمت وطاقوت که بگذریم ،به پاوه میرسیم ؛شهرستان پاوه که متشکل شده از برادران و خواهران اهل تستنن هستند و معروفند به درست کاری و امانت داری و در معنای لغوی زیبا و پر مغز یعنی ایستاده بر پاست که حقا و انصافا این مردمان شریف از اوایل انقلاب و قائله پاوه دوشادوش شهید چمران برای حفظ شهر انقلابیشان در مقابل مذوران جنگیدند و جنگشان تا همین امروز ادامه دارد.

گواه این سخن نیز شهادت مردان بومی شاهو نشین در تیر ماه۹۸است که جانانه در مقابل گروهک های تروریستی ایستادند و تیم تروریستی که به داخل مرز نفوذ کرده بودند منهدم نمودند و این نشان دهنده اوج برادری و اخلاص این مردم شریف و باداصالت است،که مرا ناخودآگاه به یاد این بیت زیبا میندازد؛بسیجی شیعه و سنی ندارد به فرمان ولی سر می سپارد.

درتاریخ که کمی جلوتر بیاییم به آغاز جنگ ناجوانمردانه صدام و صدامیان تا دندان مسلح که از پشتیبانی شرق و غرب برخوردار بود میرسیم که گیلانغرب مقاوم از اولین شهر های مورد هجوم بود اما گیلانغربی که در هرجا و هر صحنه ای باشد برگ زرینی از انها میبینم که دفاع جانانه و زمین گیر کردن دشمن در پشت دروازه های شهر از نکات غرور افرین برای ماست که توانستند هیمنه  بعثیان را در هم بشکنندو آنهارا چنان به ذلالت بکشانند که حتی افسرانشان به دست شیرزنی چون بانو فرنگیس خلع سلاح شوند و به هلاکت برسند ،اینگونه است که گیلانغربم افتخار میکند که لقب دومین شهرمقاوم کشور را به یدک میکشد.

بازهم در تاریخ جلو تر میاییم و از عملیات های: مسلم ابن عقیل ، بیت المقدس،مطلع الفجر و…که بگذریم به آخرین عملیات جمهوری اسلامی ایران در طول ۸سال دفاع مقدس میرسیم، عملیات مرصاد که به  کمینگاه الهی مشهور است توانست منافقان کوردلی را که در شهر های سر راهشان همچون شهر اسلام آباد غرب که با تغیان گری و ظلم بی حد میخواستند تا انتقامشان را از مردم بی دفاع بگیرند و حتی به بیماران بیمارستان ها هم رحم نکردند و مردم را به خاک خون کشیدند.

سر انجام وعده خدا در تنگه چهارزبر(تنگه مرصاد) که با موقعیت سوق الجیشی خاص گیر افتادند و تنها چیزی از آنها باقی ماند ستون های سوخته ادوات و جنازه بیش از ۲۵۰۰ ملعون که به قتل و غارت پرداخته بودند و این شد سر انجام رسوایان تاریخ که راهی جز نابودی نداشتند و تومار باطلشان توست رزمندگان غیور در خاک کرمانشاه در هم پیچید.

از این رو است که رهبری فرمودند که :جنگ در کرمانشاه شروع شد و در کرمانشاه به پایان رسید.

اما کرمانشاهیان ولایتمدار همواره شبرمردانشان برای دفاع از اسلام همچون مالک اشتر پادر رکاب امام زمان خویش بوده و هستند. از شیر بچه کرمانشاهی شهید حاج مهدی نوروزی که سال ۸۸ در خیابان های تهران خواب را از چشم فتنه گران داخلی  ربوده بودو سر انجام بعد از انتصابش توسط سردارسرلشکر  سلیمانی به عنوان فرمانده عملیات ویژه سامرا در همان یال های اول فتنه داعش در دفاع از حریم آل الله به شهادت رسید تا آخرین شهید مدافع حرم دیگری به نام.شهید ابوالفضل سرابیان که کمتر از ۲۰ روز است از شهادت میگذر و این سرزمین شام و عراق است که باید گواهی دهد مدافعان حرم کرمانشاهی چگونه مردانه جنگیدند و عزت مردانه شهید شدند.

اما این پایان خط شهادت دلاوران و پهلوانان کرمانشاهی نیست سرزمین سیستان و بلوچستان نیزباید در روز قیامت برای تکاوران شهیدی همچون مدافع حرمی که شهید مدافع وطن شدو همچنین شهید سید محسن نقیبی  گواهی دهد که چگونه عزتمندانه تاآخرین قطره خون این شهدای عزیز جنگیدند.

اما تاریخ ۹۸/۵/۲و تشیه پیکر شهید نقیبی  پایان حال و هوای شهادت در این شهر شهید پرور نیست چرا که پیکر مطهر سرلشکرادیبان به تازگی در بازی دراز تفحص شده ،بازی درازی که شهید بهشتی راجبش میگوید: عرفان واقعی خانقاهش بازی دراز است.

خاک مدینه ایران پیکر فرمانده ای را برای ما باز پس فرستاده که هنوز دارای هزار راز است.و مردم باز در چند روز آینده شاهد تشییع پیکر باشکوه این امیر سر افراز ارتش اسلام اند و این مردم استان کرمانشاه هستند باسینه ستبر درمقابل دشمنان حارجی و داخلی ایستاده و آماده اند.

و دفاع همچنان باقیست… اما چهره زیبای ایران اسلامی که بخش دیگری از این لقب زیبا و مناسب است که به آن می پردازیم؛ کرمانشاه با تنوع فرهنگی اقوام و آداب رسوم که دارای آب و هوای چهار فصل است همیشه با روی گشاده و آغوشی باز به استقبال میهمانان رفته ،تفاوتی نمیکند. کاروان های راهیان نور باشند که در طلب نور و حقیقت به کرمانشاه آمده اند یا زوار حضرت اباعبدالله به همین خاطر از قدیم ایام کرمانشاه را دالان کربلا نامیده اند.

یکی از مطالبه های به حق این مردم شریف بازگشایی مرز خسروی است که دارای زیرساخت های مناسب است و فقط پیگیری دلسوزانه مسئولین را میطلبد که در اربعین ۹۸ انشالله شاهد بازگشایی این مرز باشیم.

در پایان نیز یاآور میشوم بیشتر این شهر قهرمان و ولایتمدار را دریابیم چون این شهر نیاز به توجه خاص دارد که بتوان عقب افتادگی های زمان دفاع مقدس راجبران  کند. همان زمانی که بسیاری از شهر ها در حال قوی کردن بنیه اقتصادی خود با استفاده از دلار های ارزان بودند کرمانشاه زیر بمبارن ها در حال مقاومت بود. متاسفانه بعد از جنگ هم باز توجه خاصی به این خطه نشد واین. بی توجهی ها باعث عدم پیشرفت و پایین بودن شاخصه های اقتصادی استان شده که شاه بیت این مشکلات بیکاری جوانان است و بیکاری دلیل بسیاری از مشکلاتی است که در شأن مردم کرمانشاه نیست
به امید کرمانشاهی آباد تر.

وحید حاتمی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی کرمانشاه

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=12043

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.