• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
شوندی درمراسم روز دانشجو خطاب به رئیس جمهور:

رسالت دولت سیزدهم آغازی دوباره است!

  • کد خبر : 14259
  • 16 آذر 1400 - 14:15
رسالت دولت سیزدهم آغازی دوباره است!
زینب شوندی دبیر سیاسی اتحادیه مستقل ،در دیدار امروز صبح با رئیس جمهور که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف به میزبانی بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد؛ به بیان نقد و بررسی عملکرد دولت سیزدهم پرداخت . وی خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد :همه مشکلات کشور ریشه در تصمیمات دهه 90 ندارد اما دهه 90 را می شود دهه عبرت ها نامید. نتیجه سلسله حوادث پیش آمده «انباشت بی اعتمادی و کاهش قابل توجه سرمایه اجتماعی نظام بود! شوندی افزود: مهم ترین وجه حکمرانی عالمانه داشتن ایده مشخص در برابر مشکلات اقتصادی است! متاسفانه با وجود گذشته صد روز از آغاز به کار دولت، هنوز افکار عمومی دریافت روشنی از ایده دولت برای اداره اقتصاد کشور ندارد. از سوی دیگر نوعی پراکندگی در ترکیب تیم اقتصادی دولت دیده می شود و حضور افرادی با نگرش های متفاوت نگرانی های جدی را در خصوص آینده مدیریت اقتصادی کشور ایجاد کرده است!

به گزارش “پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل”؛صبح امروز در دیداری به مناسبت روز دانشجو با حضور رئیس جمهور ؛ زینب شوندی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور به نمایندگی از دانشجویان مطالب و دغدغه هایی را بیان کرد.

شوندی در این مراسم رئیسی را مورد خطاب قرار داد و گفت:

“ضمن تشکر از جناب عالی که فرصت این گفتگو را در ماه های نخست آغاز به کار دولت سیزدهم فراهم کرده اید با پایبندی به چارچوب گفتمانی عقلانیت انقلابی نکاتی را عرض مینمایم.”

ایران در یک موقعیت ویژه تاریخی قراردارد!

جناب آقای رئیس جمهور!

بی مقدمه باید گفت ایران در یک موقعیت ویژه تاریخی قراردارد! چالش های کشور بسیار پیچیده و فرصت شما برای اصلاح وضعیت و بهبود معیشت مردم محدود است. متاسفانه مردم ما در دهه ۹۰ شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشتند.  نرخ تورم سالانه بر اساس اظهارنظر مرکز آمار ایران بالای ۴۰ درصد و بر اساس آمارهای اعلام نشده بانک مرکزی نزدیک به ۶۰ درصد است! برای سه سال پیاپی تجربه ی تورم بسیار بالا، بلایی سر این مردم آورده است که خیلی ها در تامین مایحتاج روزمره خود دچار مشکل اند! کسانی که مستاجر بودند در جنگ با اجاره خانه های نجومی سال هاست مجبور به عقب نشینی می شوند و هرسال محل زندگی خود را از نظر موقعیت شهری تنزل می دهند! فاصله فقیر و غنی دائما بیشتر شده، پولدارها پولدارتر و فقرا فقیرتر شده اند!

توده های مردم احساس می کنند صادقانه با آنها رفتار نمی شود!

ذهن و قلب مردم از دولت مردان فاصله گرفته و توده های مردم احساس می کنند صادقانه با آنها رفتار نمی شود! تهدیدهای امنیتی در دهه ۹۰ نسبت به دو دهه قبل از آن رشد قابل توجهی داشته است. دامنه ی چالش های ملی در دهه ۹۰ به موضوعات زیست محیطی نیز کشیده شد و قطعی برق در گرمای طاقت فرسای خوزستان و خشکی بلندمدت بستر زاینده رود به همه ما گوشزد نمود که بی توجهی به آثار بلندمدت طرح های توسعه ای چه تبعات سنیگنی در پی دارد! پیش از دهه ۹۰ هیچگاه مشکلات کارگری تا این اندازه ابعاد ملی نداشت و داستان هفت تپه و آذراب و کشت و صنعت مغان کمتر تجربه شده بود.

خلاصه باید گفت همه مشکلات کشور ریشه در تصمیمات دهه ۹۰ ندارد اما دهه ۹۰ را می شود دهه عبرت ها نامید. نتیجه سلسله حوادث پیش آمده «انباشت بی اعتمادی و کاهش قابل توجه سرمایه اجتماعی نظام بود!

سوال اینجاست آیا نقطه بازگشتی هست؟ آیا می شود بر این چالش های غلبه کرد و مسیر اشتباه رفته را برگشت؟

 رویکرد های ساده انگارانه ،محافظه کارانه و تحول گرا؛  سه راهکار عمومی و متفاوت دولت ها

وی همچنین افزود:

جناب آقای دکتر رئیسی!

معتقدیم مسئولیت و رسالت دولت سیزدهم و شخص جنابعالی آغازی دوباره است! اما سوال مهم تر این است که این هدف تا چه اندازه در دسترس دولت سیزدهم قرار دارد و چگونه می شود به آن دست یافت؟

در پاسخ باید گفت دولت ها پس از انقلاب در مواجهه با مشکلات عموما سه رویکرد متفاوت اتخاذ کرده اند: رویکرد ساده انگارانه ، رویکرد محافظه کارانه و رویکرد تحول گرا!

اینکه امروز برای حق آبه کشاورز اصفهانی دچار مشکلیم ناشی از ساده انگاری درمدیریت منابع آب است! یک روز به خاطر تامین نظر نماینده یک شهر و یا علاقه وافر یک وزیر به خدمت به شهر و دیار خودش برخلاف اصول عقلانی و احتمالا بدون وجود مطالعات ملی در دل کویر مرکزی ایران صنایع آب بر احداث کرده ایم! و حالا ما مانده ایم و منابع محدود آب که اگر به کشاورز بدهیم کارگران کارخانه ها بیکار می شوند و اگر به صنایع بدهیم کشاورزان به خاک سیاه می نشینند! ساده انگاری یعنی اینکه رئیس جمهور سابق تصور می کرد می شود با امضای برجام مشکل آب خوردن مردم را هم حل و فصل کرد! آقایان حتی به خود زحمت نداده بودند متن برجام و یا ضمائم آن را یکبار بخوانند! ساده انگاری یعنی خاطرات عبرت آموز دولتی ها از آن جلسه ی عجیب و غریب تعیین نرخ ارز جهانگیری که به اذعان حضار در یک گفتگوی چند دقیقه ای عدد ارز را ۴۲۰۰ تومان تعیین کردند و پس از آن میلیارد دلار منابع ارزی کشور را به واردات غیرضروری اختصاص دادند! اینها تنها بخشی از صدها تصمیم ساده انگارانه و غیرکارشناسی در سال های پس از انقلاب خصوصا یک دهه اخیر بوده است که متاسفانه به موضوعات اقتصادی و ریست محیطی محدود نیست و در حوزه های فرهنگی، رسانه و سیاسی نیز به وفور دیده می شود!

 

متاسفانه رویکرد ساده انگارانه منحصر به یک جریان سیاسی نبوده و در برخی اطرافیان شما نیز دیده می شود! به خاطر دارید که همکار فعلی شما و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهور ادعا می کرد می شود سه رزوه مشکل بورس را حل و فصل کرد؟ اگر این ساده انگاری نیست شما بفرمایید چیست؟ ساده انگاری یعنی اینکه یک اظهارنظر چند روزه مسئولین دولتی عملا یک شوک غیرضرور به قیمت خودرو وارد کرد که با دستور شما هم کنترل نمی شود و بجای اولش بازنخواهد گشت!

محافظه کاری،روی دیگر ناکامی مسئولین

شوندی در ادامه به این نکته اشاره کرد: “روی دیگر ناکامی مسئولین محافظه کاری بوده است که محدود به دولت ها نیست.”

آقای دکتر رئیسی!

روی دیگر ناکامی مسئولین محافظه کاری بوده است که محدود به دولت ها نیست.

چرا پس از سال ها هیچ کس نمی پرسد آیا ما واقعا به این همه بانک در اقتصاد کشور نیاز داریم؟ آیا وقتش نرسیده رویکرد محافظه کارانه در اداره کشور را کنار بگذاریم و جعبه سیاه بانک های خصوصی را بازخوانی کنیم و اگر ضروری است به عملکرد پر از ابهام آن ها و نقش مخربشان پایان بدهیم؟

مهم ترین وجه حکمرانی عالمانه داشتن ایده مشخص در برابر مشکلات اقتصادی است!

آقای رئیس جمهور

نمی شود با ساده انگاری و محاظه کاری کشور را نجات داد. ما نیازمند رویکرد تحول گرا در اداره کشور هستیم. رویکرد تحول گرا یعنی حکمرانی عادلانه، صادقانه و عالمانه!

در صد روزه نخست دولت سیزدهم گام های مثبتی برای جلب اعتماد عمومی برداشته شده است! واکسیناسیون گسترده و یا حضور به موقع مسئولین دولتی در میان مردم در سفرهای استانی و به بهانه های مختلف جلوه های نو و امیدبخشی از اداره کشور را به نمایش گذاشته است.

اما در خصوص تداوم در دولت سیزدهم، نگرانی هایی نیز وجود دارد. مهم ترین وجه حکمرانی عالمانه داشتن ایده مشخص در برابر مشکلات اقتصادی است! متاسفانه با وجود گذشته صد روز از آغاز به کار دولت، هنوز افکار عمومی دریافت روشنی از ایده دولت برای اداره اقتصاد کشور ندارد. از سوی دیگر نوعی پراکندگی در ترکیب تیم اقتصادی دولت دیده می شود و حضور افرادی با نگرش های متفاوت نگرانی های جدی را در خصوص آینده مدیریت اقتصادی کشور ایجاد کرده است! به هرحال اقتصاد ماشین تشریفات حضرت عالی نیست که دائما شخص شما بخواهید پشت فرمان بنشینید و طبیعتا باید اعضای کابینه کار را پیش ببرند! و البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که هنوز در برخی وزارت خانه ها منصوبین آقای روحانی مدیر هستند و دولت سیزدهم قریب به ۴۰ درصد تیم مدیریتی خود در سطوح میانی را تکمیل نکرده است!

ایران توانست در دهه ۹۰ طراحی های خطرناک دشمنان منطقه ای و بین المللی را به شکست بکشاند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در انتهای صحبت های خود خطاب به ایت الله رئیسی گفت:

جناب آقای رئیس جمهور!

اکنون که بار این امانت به دوش شما گذاشته شده، درابتدای این مسیر پر چالش و پر از بیم و امید قرار دارید یادآوری چند نکته مفید خواهد بود! دهه ۹۰ با همه ی چالش ها و مشکلاتش دهه پیروزی های بزرگ هم بود. شما می دانید که ما در همین دهه ۹۰ با پیچیده ترین و سخت ترین عملیات نظامی دشمن در منطقه مواجه بودیم. پدیده داعش پیش از آن تجربه نشده بود و یک تهدید امنیتی بالقوه و بزرگ به حساب می آمد! اما حاج قاسم عزیز با تکیه بر تجربه و تخصص وارد میدان مبارزه شد. ایران اسلامی در دهه ۹۰ موفق شد طراحی های خطرناک دشمنان منطقه ای و بین المللی را به شکست بکشاند. در همین ایام حاج قاسم با صداقتی مثال زدنی توانست مردم را با سیاست های نظام همراه و همدل کند و مردم نیز که به کارآمدی او ایمان داشتند در این راه همراهی اش کردند! تا آنجا که عروج ملکوتی اش نفسی دوباره به انقلاب و ایران داد و با خون پاکش تنها چند ماه پس از حوادث تلخ آبان ۹۸روحی تازه در خیابان تهران دمیده شد! او به راستی نماد باشکوه حکمرامی عالمانه، صادقانه و عادلانه بود!

لذا از آنجا که تجربه موفق حضرت عالی در برخورد با مفاسد اقتصادی در قوه قضائیه پشتوانه ی حضورتان در دولت بوده است، امیدواریم فرصت محدود خدمت را غنیمت شمرده و با پایبندی به عقلانیت انقلابی دهه پیش رو را به دهه موفقیت های چشمگیر ملت ایران تبدیل نمایید.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14259

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.