• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
احمد علیرضا بیگی، نمایند مجلس شورای اسلامی در هفدهمین اردوی آموزشی-تشکیلاتی جهاد اکبر:

رد پیشنهاد عملیات ضد تحریمی توسط دولت/ برخی از وزرا صبح فروشنده هستند و عصر خریدار

  • کد خبر : 11224
  • 21 بهمن 1397 - 10:21
رد پیشنهاد عملیات ضد تحریمی توسط دولت/ برخی از وزرا صبح فروشنده هستند و عصر خریدار

احمد علیرضا بیگی، نمایند مردم تبریز، آذر شهر، اسکو و استاندار سابق استان اذربایجان شرقی در جمع دانشجویان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در اردوی جهاد اکبر، پیرامون وضعیت بودجه گفت: از جمله مشکلات اساسی بودجه این است که بسیار خوش بینا‌‌نه و بدون ‌در نظر گرفتن اولویت ها تدوین شده و شرایط‌ روز […]

احمد علیرضا بیگی، نمایند مردم تبریز، آذر شهر، اسکو و استاندار سابق استان اذربایجان شرقی در جمع دانشجویان اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در اردوی جهاد اکبر، پیرامون وضعیت بودجه گفت: از جمله مشکلات اساسی بودجه این است که بسیار خوش بینا‌‌نه و بدون ‌در نظر گرفتن اولویت ها تدوین شده و شرایط‌ روز در آن لحاظ نشده است.

بیگی گفت: دولت به بهانه اینکه با افزایش ارز و طلا مقابله کند دست به پیش فروش سکه زد و سکه یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار تومان پیش فروش شد و ماه بعد برای تحویل سکه ها ۲۸۵۰۰۰۰هزار تومان یعنی یک و نیم ملیون تومان ظرف یک ماه سود تعلق گرفته بود و همینطور ماه بعد شد ۳۸۵۰۰۰۰ هزار تومان و ماه بعد ۴۸۵۰۰۰۰هزار تومان و حتی تا بیش از ۵ میلیون نیز رفت و بانک ها توانستند یک نفس راحتی بکشند زیرا ۷۰تن طلا در بازار خریداری شده بود. این کمکی بود که دولت به بانک ها انجام داد و باعث افت ارزش پول ملی شد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه در بودجه های دوساله گذشته واقع گرایی صورت نگرفته است به وضعیت فعلی دچار شده ایم، متاسفانه دولت در فروردین ۹۷ اعلام کرد که برای هرگونه مصارف ارزی، ارز ۴۲۰۰ تومانی آماده تخصیص دارد و بخش قابل توجه از منابع ارزی به مبلغ ۲۲میلیارد دلار به کسانی داده شد که ظاهر ماشین و موبایل وارد کردند اما در اصل چندین میلیون دلار صرف واردات خوراک سگ و گربه کردند.

بیگی با بیان ایرادات خصوصی سازی، گفت: به فردی که ماشین سازی تبریز را قبل از اینکه خریده باشد ۵۰۰میلیون دلار ارز با قیمت دولتی داده شده و از رهگذر فروش دلار آزاد در بازار و با استفاده از مابه التفاوت آن ۷۰میلیارد تومان کارخانه ماشین سازی را خریده است، این فردی است که اصلا سواد گوسفند چرانی هم ندارد اما به این فرد ۵۰۰ میلیون دلار داده شده است.

او افزود: بودجه کشور بر ۴۴۷هزار میلیارد بسته شده است و۲۵۰هزار میلیارد تومان از این بودجه بر درآمد های قطعی تصور شده که مربوط به مالیات و تعرفه های گمرکی و سود شرکت های دولتی است و ۲۰۰هزار میلیارد تومان را باید از محل فروش نفت تهیه کنیم تا بتوانیم کشور را اداره کنیم. در این میان باید ۲۰درصد افزایش حقوق کارمندان دولت و حقوق کارگران را نیز لحاظ کنیم و از طرفی هزینه های جاری دولت اضافه شده است و از طرفی هم ارزش پول ملی به یک سوم کاهش پیدا کرده است. با توجه به تقسیم بندی هایی که صورت گرفته است ۸۰درصد بودجه مربوط به مسائل جاری است و ۲۰درصد آن مربط به کار های عمرانی و زیر ساختی که عملا این ۲۰درصد عمرانی عملا محقق نمی شود.

او با اشاره به اهمیت فروش نفت گفت: مهمترین موضوع در این بین مربوط به وزارت نفت است که ۷۲نفر از نمایندگان مجلس نامه ای را به رهبری نوشتیم از باب تذکر و تاکید به عملکرد وزارت نفت زیرا در این دوره نقش این وزارت خانه تعیین کننده است. ما تحریم های سخت دوران ۹۱را پشت سر گذاشتیم در آن دوران وزارت نفت به تنهایی نقش خزانه و وزارت اقتصاد را بازی میکرد زیرا توانسته بود طرحی را اجرایی کند که در آن پول نفت در جایی دپو شود و در خارج از کشور هزینه شود و کشور اداره شد. آقای رستم قاسمی در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند و توضیح دادند که اساسا نمی شود کشور را در چهار چوبFATF اداره کرد، ایشان گفتند که من ساز و کار های لازم را دارم که میتوانم شرایط تحریم را اداره کنم و لازم نیست قید و بند های خزانه داری امریکا را قبول کنید، در این بین یکی از نمایندگان گفت که شما میخواهید یک بار دیگر بابک زنجانی را تکرار کنید؟ آقای قاسمی بیان کرد که من در سال ۹۲ تا ۹۳، ۲۷۵میلیارد دلار نفت به فروش رساندیم که فقط دو نیم میلیارد یورو به مشکل برخورد که مربوط به بابک زنجانی بود اجازه بدهید عملیات ضد تحریم را انجام بدهیم و اقای جهانگیری گفت: شما دولت را تحویل دادید و ما حاضر نیستیم چنین کاری را انجام بدهیم.

ماینده مردم تبریز گفت: متاسفانه اقای زنگنه اهل ریسک و مخاطره نیست و همه چیز در قالب FATF و CFTدیده می شود و نتیجه این می‌شود که دولت خواهد گفت شرمنده ما دیگر نمی توانیم و به نظر می رسد مسولین ما خود را برای یک تسلیم بزرگ آماده می کنند، یعنی زمان و فرصت از دست برود و بایستی جام زهر را به سر کشید، این را از رفتار مسئولین میشود استنباط کرد. نمونه اش در مورد تامین کالاهای اساسی است به خاطر عدم برداشت صحیح از واقعیت های اقتصادی بعد از ۴۰ سال مردم را برای خرید گوشت دو سه کیلویی روانه صف کردیم و مردم در این صف ها در مورد کارامدی چه چیز هایی میگویند.

او ادامه داد: ۶۵هزار میلیارد تومان از باب اشتغال به علاوه یک و نیم میلیارد برای اشتغال روستایی در خدمت دولت قرار گرفته است اما در گزارش آمده است که فقط ۵هزار میلیارد هزینه شده است و مابقی محل هزینه معلوم نیست.

بیگی افزود: مسئولین ما گرفتار مال اندوزی شدند وزرایی با کمال پررویی دارایی های خود را با چند هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند آنها در تراز انقلاب اسلامی نیستند و در تعارض منافع گیر کرده اند و صبح در وزارت خانه خود فروشنده هستند و بعد از ظهر در تجارت خانه خود خریدارند و این به هیچ وجه قابل پذیرش نیست برخی ها در پوشش موضوعات اقتصادی بنا دارند مایه تسلیم شدن جمهوری اسلامی را فراهم کنند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=11224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.