• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
1
سعید توانا راد در گفتگو با خبرگزاری فارس:

دیوارکشی و نرده‌کشی دانشگاه توسط دولت در روز دانشجو/ دولت حداقل به برخی از شعارهای انتخاباتی‌اش عمل کند

  • کد خبر : 7666
  • 14 آذر 1396 - 17:06
دیوارکشی و نرده‌کشی دانشگاه توسط دولت در روز دانشجو/ دولت حداقل به برخی از شعارهای انتخاباتی‌اش عمل کند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سعید تواناراد دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در میزگرد « ۱۶ آذر و دغدغه‌های جنبش دانشجویی» که با حضور مسئولان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی کشور در خبرگزاری فارس، برگزار شد، در خصوص وضعیت جنبش دانشجویی در سال‌های اخیر گفت: بنده تصور می‌کنم جنبش دانشجویی در مجموع رشد داشته […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سعید تواناراد دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در میزگرد « ۱۶ آذر و دغدغه‌های جنبش دانشجویی» که با حضور مسئولان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی کشور در خبرگزاری فارس، برگزار شد، در خصوص وضعیت جنبش دانشجویی در سال‌های اخیر گفت: بنده تصور می‌کنم جنبش دانشجویی در مجموع رشد داشته است. در تاکیدات و بیانات رهبری هم که نگاه کنیم،‌ ایشان مجموعاً به بالنده‌تر شدن و جهش رو به جلوی دانشجویان انقلابی از منظرهای مختلف اشاره دارند.

وی افزود: اما آنچه وجود دارد این است که شاید جنبش دانشجویی به آن صورت که شایسته بوده و توقع می‌رفته، نتوانسته پرشتاب حرکت کند. یعنی شتاب داشته ولی شتاب کافی نبوده است.

تواناراد اظهار داشت: این مسئله دلایل مختلفی هم داشته است. یکی اینکه بازیگران و کنش گران جامعه افزایش پیدا کردند. یک روزی بود که فقط دانشجویان بودند و چند شبکه صدا و سیما برای پوشش و حمایت از آنان. امروز زمین بازی شلوغ‌تر شده است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: متاسفانه در دوره‌ای بخشی از جنبش دانشجویی از هویت اصلی خود جدا شد و به جریانات سیاسی وابستگی پیدا کرد و استقلال خود را از دست داد، این هم از مواردی بود که جنبش دانشجویی را به حاشیه کشاند.

وی گفت: مثالش هم پدیده نظامی تحکمی سابق در فتنه ۷۸ و قضایای کوی دانشگاه است که دانشجویان را به ناحق درگیر مسئله حاشیه‌ای کرد.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: به اعتقاد ما راه حل این مشکل «نوگرایی» در نگاه جنبش دانشجویی نسبت به اجتماع و سیاست است. همان شعار نوگرایی در حکومت و پایبندی به حاکمیت که ما به آن اصرار داریم. این در واقع بازگشت به همان خط اصیل امام خمینی (ره) است. گفتمان نوگرایی امام(ره) موجب نجات ما است.

تواناراد در ادامه در خصوص سخنرانی رئیس‌جمهور در جمع دانشجویان در سیستان و بلوچستان هم افزود: متاسفانه چند روز قبل ما متوجه شدیم که به اتحادیه‌های دانشجویی اجازه سخنرانی در حضور آقای روحانی داده نشده است. آنچه توقع می‌رفت این بود که دولت لااقل به حداقلی‌ترین شعارهای دوران انتخابات عمل می‌کرد!

وی گفت: اینها در انتخابات می‌گفتند که اگر دیگران قدرت بگیرند خیابان‌ها را دیوار می‌کشند و جامعه را تقسیم می‌کنند. ولی ما متاسفانه  شاهد بودیم که خود آنها دانشگاه را دیوارکشی و نرده‌کشی کردند.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: رفتار نهاد ریاست جمهوری در مراسم روز دانشجو بسیار توهین‌آمیز بود. این که به بزرگترین بخش‌های جریان دانشجویی که منتقد عملکرد ضعیف دولت هستند، تریبون داده نشود، نهایت بی‌تدبیری و تنگ‌نظری آقای روحانی را نشان می دهد.

وی گفت: صحبت‌های ایشان با عملکردشان متفاوت است و باید بگویم که امروز دانشجویان متوجه شدند که ایشان در موارد مختلف به راحتی خلاف واقع سخنرانی می‌کند. به این تفاوت در حرف و عمل، هم می‌توان گفت «دروغ» و هم «نفاق» که البته امیدواریم هیچکدام صحت نداشته باشد.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه در خصوص ماهیت اصلی روز دانشجو، تاکید کرد: اگر به تاریخچه این روز در گذشته نگاه کنیم، روشن است که اصلی‌ترین انگاره‌ مرتبط با این روز،‌ بحث استکبارستیزی و حق‌طلبی جنبش دانشجویی است.

وی افزود: اینجا نکته‌ای که اهمیت دارد این است که استکبار را فقط نباید خارجی نگاه کنیم. شاخه‌های استکبار امروز در داخل هم فعال هستند. رفتاری هم که مستکبرانه باشد، باید مورد هجوم دانشجویی باشد.

تواناراد ادامه داد: مثلا زمانی که حقی پایمال می‌شود و مسئولین در مواردی حتی ناخواسته مستکبرانه و در خارج از ولایت الهی عمل می‌کنند، باید مقابل آن‌ها صف‌آرایی کرد و حق را احقاق کرد. به طور مثال در مورد همین بحث دانشجویان دانشگاه صنعت نفت،  آنچه که عیان است، غیرقانونی و ناحق بون عمل وزارت نفت و اصرار غیرعقلانی آقای زنگنه است بر اینکه که دانشجویان را با زور سر جای خود نشاند. کار را از اعتراض صنفی به یک مسئله امنیتی تبدیل کرده‌اند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: بنده دیشب شاهد بودم که این بندگان خدا چطور مظلومانه در هوای سرد تهران برای احقاق حق خود در برابر وزارت نفت تجمع کرده بودند. دیوان عدالت اداری هم به نفع آنان رأی داده است. اما مشکل رفتار مستکبرانه آقای زنگنه با این دانشجویان است.

وی گفت: دانشکده را تعطیل کرده‌اند، دانشجویان را از خوابگاه بیرون کرده‌اند و آب و برق و غذا را دریغ می‌کند. آیا این غیر از استکبار است؟ غیر از خود برتربینی است؟ بنده فکر می‌کنم فلسفه جنبش دانشجویی هم به همین استکبارستیزی است.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: امروز تجلی تمام استکبار، در آمریکا است و باید با غرب‌زدگان داخلی‌ که موجب رفتارهای مشابه هستند هم باید ستیز کرد.

وی در خاتمه گفت: امیدوارم که جنبش دانشجویی اصیل بتواند با عملیات‌های مشترک و به صورت متحد، خط خود را از یک بار مصرف‌ها و دولت‌ ساخته‌ها جدا کرده و به مطالبات دانشجویان و جامعه نزدیک‌تر شوند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.