• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
12

دیانی: با جذب دانشجویان توانستیم مقابل تشکل‌های دولت‏‏ ساخته بایستیم / پهلوان: تنها راه مقابله، روشنگری است

  • کد خبر : 251
  • 29 تیر 1394 - 11:10
دیانی: با جذب دانشجویان توانستیم مقابل تشکل‌های دولت‏‏ ساخته بایستیم / پهلوان: تنها راه مقابله، روشنگری است

به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، رهبر معظم انقلاب در بیستم تیرماه با تشکل‌های دانشجویی دیدار داشتند.در این  دیدارایشان نکات مهمی پیرامون دانشگاه بیان فرمودند.در بخشی از سخنانشان تشکل‌های خودساخته را به ظروف یک بار مصرفی تعبیر کردند که عمرشان کوتاه وزودگذر است. برآن شدیم در خبرگزاری دانشجو میزگردی را از دانشجویان ترتیب داده پیرامون آن صحبت کنیم. […]

به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، رهبر معظم انقلاب در بیستم تیرماه با تشکل‌های دانشجویی دیدار داشتند.در این  دیدارایشان نکات مهمی پیرامون دانشگاه بیان فرمودند.در بخشی از سخنانشان تشکل‌های خودساخته را به ظروف یک بار مصرفی تعبیر کردند که عمرشان کوتاه وزودگذر است. برآن شدیم در خبرگزاری دانشجو میزگردی را از دانشجویان ترتیب داده پیرامون آن صحبت کنیم.

این میزگرد دانشجویی با حضور میکائیل دیانی «دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل» ، علی پهلوان «دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان» و ناصر آراسته «دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور وجمعی از خبرنگاران در خبرگزاری دانشجو  برپا شد.

 تنها راه مقابله با تشکل‌های خودساخته روشنگری است

در این میزگرد علی پهلوان «دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان» با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با تشکل‌ها از تشکل های خودساخته به ظروف یک بار مصرف یاد کردند،گفت: تشکل‌های دانشجویی فراز و فردوهای مختلفی داشتند، در دوره‌های مختلف به نسبت کارکردی که دارند و وظایفی برعهده‌شان است، اگر یک بررسی اجمالی داشته باشیم نسبت به این که کجاها ورود داشته است می دانیم در فتنه ۷۸ جنبش دانشجویی از وظایف اصلی که آرمان خواهی و استقلال بود فاصله می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در آن فتنه عده‌ای افراد سیاسی وارد کارشده وسعی دارند که با استفاده از جنبش دانشجویی محیط را تحت تاثیر قرار دهند و از ابزار سیاسی برای فشار آوردن به نظام و مقاصدشان استفاده کنند. محیط دانشگاه تبدیل به یک باشگاه سیاسی شده و کرامت او را پایین می‌آورند.

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه جنبش‌های دانشجویی در آن زمان به وسیله ای برای رسیدن به مقصودهای سیاسی برای عده‌ای می‌شود،اظهار داشت: امروز از تشکل‌ها می‌خواهند به عنوان یک تریبونی برای تبلیغ در انتخابات استفاده کنند، چراکه دانشگاه در ذهنیت جامعه اثرگذار است پس اگر یک سری تشکل وجود داشته باشد از آنان می‌خواهند که همراهی صورت بگیرد، اگر نباشد ایجاد می‌کند.

وی افزود: در این میان اگر تشکل‌هایی باشد که با ثبات بوده در دوره‌های مختلف چه دولت بخواد همراه باشد یا نباشد،با ثبات است. تشکل‌هایی که اینگونه شکل ‌می‌گیرند زود از بین می‌روند و رهبری تعبیر دقیقی داشتندچراکه به کرامت دانشجو توهین می‌شود. واقعا جایگاه دانشجویی بالاتر بوده و  باید خودش موج آفرین باشد.

پهلوان با بیان اینکه تنها راه مقابله با تشکل‌های خودساخته روشنگری در این راه است،تاکید کرد: در این مسیر روشنگری صورت می‌گیرد،و در جذب دانشجوها وتبلیغات می توانیم در این مسیر مصون بمانیم.ما سعی می کنیم کار خودمان را انجام دهیم از حق دفاع کنیم و خیلی آزادانه کار خود را انجام دهیم چراکه اینگونه تشکل‌ها می‌آیند و می‌روند و برای ما نگرانی ندارد.

وی با اشاره به بحث تمایز واقع‌گرایی وآرمان‌گرایی گفت: در بحث آرمان گرایی دانشجویان باید یک سری از واقعیت‌ها را باید ببینند، شما انقلاب‌ها را مقایسه کنید، انقلاب ایران، فرانسه وقتی مقایسه انجام دادیم می بینیم چه قدر پیشرفت کردیم ما نسبت خودمان در یک دوره ای که گذشته چه قدر جلو رفتیم و پیشرفت کردیم این به ما کمک می کند که اعتماد به نفسمان بالا رفته و اگر مطالبه ای می کنیم بدانیم مطالباتی که در گذشته بوده و ادامه خواهد داشت اثرگذار است .

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه در این مسیر نقش اصلی دانشجوها باید انجام دهند وظیفه اصلی ما آرمان گرایی است،تصریح کرد: مسئولین بالاخره با واقع گرایی و آن محدودیت هایی که دارند برآیندش یک برآیندی می شود که تحقق پیدا می کند و آرمان های انقلاب ان شالله به عمل برسد،ما سعی می کنیم به وظیفمون عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با انتخابات مجلس و انتخابات ها پروسه‌ای در پایان خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی که انتخابات پیش روی ماست باید صحبت های رهبری وامام پیرامون انتخابات را ملاک قرار دادهو همچنین در دیگر دفاتر اتحادیه هم در سطح استان هااین مباحث پیگیری می‌شود. دیدگا‌ه‌های نمایندگان‌بررسی می شود و انشالله مسیر خوبی پیش روی ماست.

با جذب دانشجویان به سمت تشکل‌های انقلابی توانستیم در مقابل تشکل‌های خودساخته بایستیم

در این نشست میکائیل دیانی «دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل» با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با تشکل‌ها از تشکل های خودساخته به ظروف یک بار مصرف یاد کردند،گفت: تشکل‌های دانشجویی یک سبقه رفتاری دارند طی سه دهه گذشته که می‌شود انها را با اون سبقه رفتاریش مورد بررسی قرار داد. ما انجمن اسلامی دانشجویان را داریم که دفتر تحکیم را تشکیل داده و در سال ۵۸ لانه جاسوسی را تسخیر می‌کنند و بعد از این که ملت ایران به استبداد داخلی نه می‌گویند و انقلاب اتفاق می‌افتد آنها انقلاب بزرگتری را صورت می‌دهند که «نه» به استکبار خارجی است.

وی تصریح کرد: رفتاری که آنها از خودشان نشان می‌دهند، منجر می‌شود که دو قطبی‌شدن در جهان وضوح بیشتری پیدا کند. آن دو قطب «سلطه گر و سلطه پذیر» و مقابله با این هاست. یعنی جمهوری اسلامی به عنوان کشوری که سلطه را نمی پذیرد و سلطه هم نخواهد کرد، شناخته شده و به عنوان الگویی برای کشورهای دنیا در برابر آمریکا و کشورهای مستکبر دیگر قرار می‌گیرد.

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه وقتی جلوتر می‌آییم در دهه ۷۰ تشکل‌های دانشجویی توجیح‌گر رفتار غلط مدیران می‌شوند،اظهار داشت: این درحالی است که هاشمی تشکل‌های دولت ساخته انجمن‌های دانشجویی را شکل می‌دهد و این‌ها بودند که تئوری که مخالف هاشمی، مخالف رهبری ،مخالف رهبری دشمن پیغمبر است را در بدنه دانشجویی رسوخ می‌دادند که خفقان در جامعه به صورت هژمونی اتفاق بیفتد و ساکت باشند و خطاهایی که دولت می‌کند خیلی در حیطه نقد و آزمایش قرار نگیرد.

وی افزود: همین خفقان باعث می‌شود که ما در انتهای دهه ۷۰ بعد از روی کار آمدن دولت اصلاحات و این که این دولت هم نتوانست تعریف درستی از آزادی بیان بکند آزادی به هرج و مرج، به بندی و باری به ساختار شکنی به این مقولات باز تعریف شد و شاهد بودیم که فشاری که به تشکل‌های دانشجویی آمده بود که مرام سیاسی‌شان بر مرام فرهنگی و مذهبی‌شان و اسلامیشان غلبه می‌شود باعث شده،  واقعه ای مثل ۱۸ تیر اتفاق بیفتد و دفتر تحکیم وحدتی که یک زمانی در مقابله با استکبار قد علم کرده بود ابزار دست احزابی بشود.

دیانی با بیان اینکه اینگونه تشکل‌ها تمام آمال و آرزوهایشان رسیدن به لیبرال دمکراسی می‌شود،تاکید کرد: در آن زمان  چند شقه شدن جریان دانشجویی اتفاق افتاد. بدنه‌ای مثل انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از تحکیم وحدت جدا شد. به واسطه این که آن مرام حزبی را قبول نداشت و اعتقاد داشت مبتنی بر مرام مذهبی فرهنگی و اسلامی کردن دانشگاه بماند و سیاسی کاری را نمی‌پذیرد، همین تشکل‌ها باعث شدند که در دهه ۸۰ ما گفتمان عدالت را داشته باشیم که دوباره روی کار بیاد باز تعریفی از مبانی انقلاب اسلامی صورت بگیرد و به واسطه این مردم روی گردان بشوند.

وی ادامه داد:  همین جریان دانشجویی اصل فتنه سال ۸۸ را مدیریت کرد در بدنه دانشگاه بود و نگذاشت که اتفاقاتی مثل ۱۸ تیر ۷۸ در فضای دانشگاه اتفاق بیفتد یک مخرج مشترکی که همه این دوران‌هایی که من تا الان نام بردم دارد آن هم این است که آن تشکل دانشجویی که خود جوش بود از پایه خودش شکل گرفته بود و تصمیم گیری‌ها و عملیات‌ها را مبتنی بر تحلیل خودش انجام می‌داد همواره مستحکم و پابرجا مانده بود اما تشکل دانشجویی که یا دولت ساخته بود یعنی تشکل‌های یک بار مصرفی که برای اهداف انتخاباتی شکل می‌گرفتند یا توجیج‌گر سیاست‌های غلط دولت بود مثل انجمن‌های دانشجویی که هاشمی راه انداخت یا پیاده نظام احزاب و جریان‌های سیاسی قرار گرفت، مثل تحکیم وحدت انتهای دهه ۷۰ که پیاده نظام و شاخه دانشجویی حزب مشارکت و حزب مجاهدین شده بود همه این تشکل‌های دانشجویی که از بیرون مدیریت می‌شدند بعد از مدتی روند افول را طی می‌کنند.

 دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه اینگونه تشکل‌ها حتی عقبه تشکیلاتی خود را نیز از بین می‌برند،گفت:  امروز کسی تحکیم وحدت را به عنوان تحکیم وحدتی که لانه جاسوسی را تسخیر کرده بود نمی‌شناسد. تحکیم وحدتی که در حال حاضر وجود دارد بچه‌های مومن و معتقد و ملتزمی هستند که برای آرمان انقلاب خیلی تلاش کردند.آمدند تا آن مسیر کجی که انجمن اسلامی‌های گذشته طی کرده بودند را هموار کند. اگر تشکل دانشجویی مبتنی بر تحلیل و تصمیم خودش عمل نکند قطعا عاقبت خوبی را نخواهد داشت که تجربه این ۳۰ ساله این را نشان می‌دهد.

وی بااشاره به راه‌های مقابله با اینگونه تشکل‌ها گفت: تقابل گفتمانی و فکری وقتی فضایی ایجاد شود که همه سلایق و علایق صحبت کنند مثل محیط کرسی آزاد اندیشی که دانشجویان در مقابل بنشینند و استدلالات طرفین را بشنوند، همیشه تفکر انقلابی پیروز است و تفکری که مبتنی بر تصمیم و تحلیل خودش عمل می‌کند هیچ دانشجویی این را نمی‌پذیرد که پیرو تشکیلاتی باشد که آن تشکیلات خودش از بیرون مدیریت می‌شود.

دیانی با اشاره به اینکه با جذب دانشجویان به تشکل‌های انقلابی توانسته در مقابل تشکل‌های خودساخته بیاستیم،تاکید کرد: مسئله دوم جذب خود تشکل‌های انقلابی در درون دانشگاه است هر چه قدر که تشکل‌های دانشجویی به کف دانشگاه بروند و ارتباطات رودرو را با بدنه دانشگاه افزایش دهند، طبیعتا جذب و ارتباط درست و شناخت دانشجویان از تشکل‌های دانشجویی بیشتر اتفاق می‌افتد. کما این که ما شاهد بودیم که در دهه‌های گذشته برای مثال در مسئله گفتمان عدالت که تشکل‌های دانشجویی خیلی در روی کار آمدن آن موثر بودند ارتباط وسیع تشکل‌های دانشجویی را با بدنه دانشگاه نتیجه این مسئله بود.

وی ادامه داد: دولت‌ها همواره برای این که قدرت خودشان را تثبیت  و یا در ماندن در قدرت تلاش کنند یا حتی بعد از دوران قدرت وضع موجودشان حفظ شود، در فضای سیاسی در تلاشند که تشکل‌های دانشجویی را راه بیندازند. مثل کاری که دولت‌ها در مورد احزاب و گروه‌های سیاسی در فضای حزبی و گروهی انجام می‌دهند همان کار را در کف دانشگاه با تشکل‌های دانشجویی می‌خواهند انجام بدهند مقابله با این خط غلط دولت‌ها بیایند و تشکل‌های دولت ساخته و یک بار مصرفی که تنها توجیح گر رفتار و عمل خودشان است را شکل بدهند.

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه  مقام معظم رهبری در دیدارهای دانشجویی دیدید که ایشان تشرهای خیلی محکمی را به وزرای علوم و بهداشت زد،گفت:  نباید اجازه داد که این فضای ایجاد تشکل‌های دولت ساخته در دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد و یا این فضاهای غلط فرهنگی بوجود بیاید وباید  از سوی وزرا جدی گرفته شود و اولین قدم در این راستا تصفیه وزارت خانه از وجود تفکر و افرادی است که بدنبال ایجاد این فضا هستند. بایستی تجدید نظرهای اساسی در حوزه‌های فرهنگی وزارتخانه های بهداشت و علوم صورت بگیرد.

وی با اشاره به تمایز آرمان گرایی با واقع گرایی پیرامون تشکل‌ها افزود: رهبری گفتند که آرمان‌گرایی به معنای مخالفت با واقع گرایی نیست و آرمان گرایی در مقابل با محافظه کاری صورت می‌گیرد،از نظر من رهبری به این دلیل این موضوع را بیان کردند که واقعیت‌های موجود توسط برخی از تشکل‌های دانشجویی دیده نشده است.  امروز یک واقعیت وجود دارد که جمهوری اسلامی به لحاظ علمی به مراتب قوی‌تر از ده سال ۲۰ سال ۳۰ سال قبل قرار دارد امروز یک واقعیتی وجود دارد که جمهوری اسلامی به لحاظ نظامی قدرت چند برابری نسبت به گذشته دارد یک واقعیت دیگه این است که امروز نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی به مراتب بالاتر از گذشته است یک واقعیت دیگه ای که وجود دارد امروز دانشجویان و تحصیل کرده های متخصص به مراتب خیلی بیشتر از قبل وجود دارد و همه این واقعیت ها بایستی وجود داشته باشد تا ما به یک تحلیلی دست بزنیم با توجه به واقعیت هایی که وجود دارد آرمان ها خیلی فراتر از آن چیزی می شود که ما می‌بینیم.

دیانی با بیان اینکه برای رسیدن به آرما‌ها دیگر محافظه‌کاری‌کردن نبایستی در دستور کار قرار بگیرد،اظهار داشت: تشکل دانشجویی نباید با نگاه محافظه‌کارانه با نگاهی که یک مسئول به مسائل دارد مسائل را تحلیل کنند، باید آرمانهایی که به شکل دادن جامعه اسلامی و تمدن اسلامی کمک کرده  را مد نظر قرار بدیم.

وی با اشاره به اینکه سال انتخابات را در پیش داریم و انجمن اسلامی دانشجویان مستق مانند گذشته مرامی که همیشه دارد را طی می‌کند، افزود: ورود مصداقی‌کردن به انتخابات امری غلط است، مصداقی به انتخابات ورود کردن وابستگی‌های سیاسی یا جناحی  نقطه افول تشکل‌های دانشجویی است.

دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه  تبیین شاخصه‌های یک مجلس کارآمد مدنظر ماست، ادامه داد:  مجلس شورای اسلامی ما به موازات پیشرفتی که جمهوری اسلامی داشته پیشرفت نداشته است. یعنی ما ۹ دوره مجلس داشتیم که اگر برمبنای طبیعتی که جمهوری اسلامی رشد کرده مجلس هم رشد می کرد. همچنان نگاه های قبیله ای در مجلس حکمفرما هست، همچنان مجلسی خود را برتر از باقی جامعه می دانند و مثلا در طرح عدم استعلام از نماینده فعلی مجلس را کلید می‌زنند و امثالهم این نشان می دهد که مجلس آن روند طبیعی رشدی که باید داشته باشد نسبت به جمهوری اسلامی را نداشته و این نیاز دارد که شاخصه های مجلس کارآمد تبیین شود .

و ی در پایان با بیان اینکه تلاش اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل این است که این شاخصه ها را بیان و به همه سلایق و علایق در چارچوب انقلاب اسلامی میدان دهد، خاطر نشان کرد:  اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از همه سلایق و علایق سیاسی را دعوت به صحبت چالش و مناظره می‌کند. کما این که در انتخابات ریاست جمهوری هم اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل فکر کنم تنها تشکل سیاسی بود که با همه کاندیداهای انتخابات از همه جریان‌ها جلسه داشت و تنها تشکلی بودش که با شخص رئیس جمهور قبل از انتخابات جلسه داشته به واسطه این که ما خیلی نگاه حزبی و گروهی و سیاسی به مقولاتی مثل انتخابات و رفتارهای سیاسی نداریم.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.