• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
علیرضا فیروزی:

دومینوی بحران، این بار در لبنان

  • کد خبر : 7218
  • 16 آبان 1396 - 14:05
دومینوی بحران، این بار در لبنان

شکست های پی در پی منطقه ای مثلث عبری عربی غربی  از محور مقاومت در سوریه و عراق (القایم)و هم چنین آزاد سازی  استان دیروز الزور  موجب گشت محور شرارت  زمینه سازی  فتنه ای دیگر را بعد از بحران کردستان و تجزیه ی منطقه رقم بزند. لبنان دماسنج منطقه که تا حدودی میزان دمای تنش […]

شکست های پی در پی منطقه ای مثلث عبری عربی غربی  از محور مقاومت در سوریه و عراق (القایم)و هم چنین آزاد سازی  استان دیروز الزور  موجب گشت محور شرارت  زمینه سازی  فتنه ای دیگر را بعد از بحران کردستان و تجزیه ی منطقه رقم بزند. لبنان دماسنج منطقه که تا حدودی میزان دمای تنش منطقه  با آن  سنجیده میشود این بار خود اماج آشوب و هدف  واقع گشته است.

استعفای حقیرانه ی سعد حریری ان هم از ریاض فاقد عجیب بودن موضوعیت آن ، اولا به تحقیر ملت لبنان و ثانیا به نقش تنش آفرین عربستان در لبنان میپردازد .

سعد حریری با ادعای جهت دارش علیه ایران و تهمت نقش مداخله گرایانه ایران در لبنان گویا فراموش کرده است که نطق استعفایش را از. ریاض میخواند و این رویداد نقش مداخله گرایانه ی عربستان در بی ثبات سازی سیاسی امنیتی لبنان را می رساند نه ایران .

بیانیه ی سعودی سعد حریری ،حاوی همان اتهاماتی بود که نتانیاهو چندی پیش در انگلیس گفته بود، به خوبی نشان داد ائتلاف منطقه ای علیه ایران و محور مقاومت شکل گرفته است که بازیگران آن همان مثلث عبری عربی غربی هستند و هر لحظه در صدد فتنه انگیزی در منطقه هستند تا بلکه به خیال خامشان مهار ایران و جلو گیری از دامنه ی نفوذ آن در منطقه را سد کنند.

اما لازم به ذکر است که پلن لبنان برای بحرانی جدید در منطقه مسبوق به سابقه است، ترور  رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ اغازگر فتنه ای در منطقه بود که نهایتا منجر به خروج سوریه از لبنان گشت. در سال ۲۰۰۶ امریکا  با عاملیت  رژیم صهیونیستی طراحی جدیدش برای منطقه را با حمله به لبنان آغاز کرد تا جایی که راییس وزیر خارجه امریکا آن را درد  زایمان خاورمیانه  جدید نامید.

به نظر می رسد محور شرارت با آگاهی از پتانسیل اشوبناک موجود در لبنان و نقش دماسنجی لبنان در منطقه، قصد افزایش دمای تنش در منطقه را با محوریت لبنان در پیش گیرد تا علاوه بر برجسته نمایی و مداخله گرایی واهی ایران در منطقه بر دامنه ی فشار ها بر حزب … بازوی قدرتمند مقاومت ایران بیفزاید تا بلکه با هماهنگی همه جانبه ی محور عبری عربی غربی و تکمیل پروژه ی مهار ، مرهمی بر جبران خسارت های ناشی از شکست در جنگ نیابتی با محور مقاومت باشد

 

علیرضا فیروزی، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.