• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
نظر نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی درباره بی‌اطلاعی روحانی از کمبود بودجه وزارت علوم؛

دولت به آموزش عالی خیانت کرده است/ مطالبه اساتید به حق است

  • کد خبر : 8682
  • 20 بهمن 1396 - 16:10
دولت به آموزش عالی خیانت کرده است/ مطالبه اساتید به حق است

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «من در دولت نشنیدم که وزیر علوم اعتراضی به این بودجه داشته باشد، البته همه وزرا می‌گویند بودجه‌مان کم است.» این جمله را می توان مهم ترین اظهارنظر رئیس جمهور در حوزه دانشگاه ها در نشست خبری روز سه شنبه با اصحاب رسانه دانست. این در حالی است که تنها […]

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «من در دولت نشنیدم که وزیر علوم اعتراضی به این بودجه داشته باشد، البته همه وزرا می‌گویند بودجه‌مان کم است.» این جمله را می توان مهم ترین اظهارنظر رئیس جمهور در حوزه دانشگاه ها در نشست خبری روز سه شنبه با اصحاب رسانه دانست. این در حالی است که تنها دو روز قبل از این نشست خبری دکتر غلامی وزیر علوم در مصاحبه گفت: « متاسفانه رقم خوبی در مجموع از درآمدهای کشور برای بودجه های پژوهشی درنظر گرفته نشده، علیرغم اینکه در قانون برنامه پیش بینی شده بود که حداقل در سال ۹۶ این بودجه پژوهشی به یک درصد برسد که محقق نشد. با این برنامه در سال ۹۷ نیز بعید است رقم بیشتری در اختیار پژوهش قرار گیرد.» بی اطلاعی رئیس جمهور از نارضایتی وزیر علوم و روسای دانشگاه ها از بودجه ۹۷ و در عین حال مصاحبه ها و اظهار نظر های مسئولین وزارت علوم در چند هفته گذشته _چه به صورت علنی و چه در دیدار های اختصاصی_ مبنی بر عدم تخصیص به اندازه بودجه به این وزارت خانه، در دو روز گذشته بازتاب گسترده ای داشته است و این شائبه در محیط دانشگاهی و غیر دانشگاهی را به وجود آورده است که مقوله علم و دانشگاه برای رئیس جمهور یک مسئله دست چندم و غیر اولویت دار تلقی می شود. در این شرایط به سراغ فعالین دانشجویی رفته ایم و نظر آنها را پیرامون این اظهارات رئیس جمهور و شرایط وزارت علوم جویا شدیم.

گلرومفرد: دولت روحانی از جهات گوناگون به آموزش عالی خیانت کرده است
محمدرضا گلرومفرد دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به اعتراض محیط دانشگاهی به مشکلات مالی اعضای هیات های علمی دانشگاه ها گفت: ایشان در حالی از نارضایتی وزیر علوم اظهار بی اطلاعی می کند که صدای جمع بسیاری از اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها از نحوه بسته شدن بودجه بلند شده است.

وی در ادامه در خصوص پیامد های صحبت های رئیس جمهور افزود: مشکلات مالی در دانشگاه و به تبع آن عدم توانایی فعالیت علمی باعث بی رغبتی دانشمندان کشور شده و درنتیجه منجر به  مهاجرت آنان به کشورهای دیگر که هم به لحاظ مالی و هم پیشرفت علمی و فناوری شرایط بهتری دارند می شود.

وی در رابطه بانگرش رئیس جمهور به محیط دانشگاه گفت: دولت روحانی از جهات گوناگون به آموزش عالی خیانت کرده است. اول با متوقف کردن صنعت هایی چون هوافضا و هسته ای که هم منجر به عقب افتادن کشور در این حوزه ها شده است و هم منجر به مهاجرت دانشمندان این صنایع. دوم آن که دید سیاسی دولت به دانشگاه و استفاده سیاسی از آن است دانشگاه را از مسیر اصلی خود منحرف کرده است. از ابتدا با مطرح کردن مسئله بورسیه ها و بعد ها با تاسیس تشکل های یکبار مصرف و استفاده انتخاباتی از آنان. اینها همه سبب شد دیدگاه ها در هیات دولت نسبت به محیط دانشگاه سیاسی شده و نتیجتا شاهد کاهش شتاب علمی در کشور باشیم. سوم آن که ما شاهد هستیم در شرایطی که کشور دچار کم بود بودجه است، دولت هیچ رغبتی به کاهش هزینه های جاری خود ندارد و ترجیحش بر این است که از بودجه وزارت خانه ها و یا دستگاه هایی که قدرت کمتری دارند مثل وزارت علوم بزند.

اخگرپور: رئیس جمهور هیچ اولویتی نسبت به دانشگاه‌ها و فضای علمی کشور ندارد
حسین اخگر پور دبیر جامعه اسلامی دانشجویان درباره اظهارات رئیس جمهور در نشست خبری روز سه شنبه خود درباره نارضایتی روسای دانشگاه ها از بودجه سال ۹۷ گفت: این موضوع را می توان از دو منظر بررسی کرد. اول آن که آقای رئیس جمهور هیچ اولویتی نسبت به دانشگاه ها و فضای علمی کشور ندارد. اما منظر دیگر آن که آقای روحانی خود را به خواب زدند و بی اطلاعی شان از نارضایتی روسای دانشگاه ها و مسئولین وزارت علوم ناشی از سیاستی است که درباره دانشگاه ها پیش گرفته اند.

وی در ادامه گفت: آنچه که خبر می رسد آن است که در حوزه های مختلف فرهنگی، پژوهشی و …  دانشگاه ها به شدت با کمبود بودجه دست و پنجه نرم می کنند و در برخی از دانشگاه ها بودجه فرهنگی به کل قطع شده و یا در برخی از دانشگاه ها بودجه فرهنگی را در حوزه های دیگر خرج می کنند. این موضوع باید هم از طرف وزارت علوم و هم از سوی هیات دولت بررسی شود و تخصیص بودجه به دانشگاه ها افزایش یابد و نحوه هزینه آنها نیز کنترل شود.

این فعال دانشجویی درباره گله مندی وزیر علوم از بودجه پیشنهادی افزود: شخص وزیر علوم باید با بدنه دانشگاهی در ارتباط باشد و حرف دل آنها را گوش دهد و معضلات و مشکلات دانشگاه ها را بداند و آنها را به گوش هیات دولت برساند تا رییس جمهور اینگونه اظهار بی اطلاعی از گلایه مندی وزیر خود نکند.

وی در پایان درباره تاثیرات چنین نگرشی به دانشگاه ها در حوزه علم و صنعت و پیشرفت کشور گفت: برای انجام کار پژوهشی در دانشگاه ها لوازم آن که همان تجهیزات اولیه آزمایشگاهی و امثالهم است باید در دانشگاه ها وجود داشته باشد و نبود آنها انجام کار های پژوهشی را میسر نمی سازد و طبیعتا زنجیره اتصال دانشگاه با صنعت قطع خواهد شد و پیشرفتی برای کشور نمی توان متصور بود. در این شرایط اقتصاد کشور به شدت لطمه خواهد خورد و از آن طرف با سرخوردگی ای که برای اساتید به وجود می آید زمینه مهاجرت آنان از کشور مهیا می شود. این در نهایت سرعت علمی کشور و تعداد مقالات و کیفیت مقالات علمی بین المللی دانشگاهیان کشور را کاهش می دهد.

کوهی مقدم: مطالبه اساتید و هیات علمی‌ها به حق است
اسماعیل کوهی مقدم دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به کمبود بودجه وزارت علوم گفت: آنچه که واضح است در چند سال اخیر به ویژه یکی دو سال گذشته بودجه دانشگاه ها کاهش داشته است. هم بودجه اختصاص داده شده و هم بودجه تحقق یافته. این را در کلام معاونت فرهنگی وزارت علوم و برخی از روسای دانشگاه ها هم می توان دریافت.

وی با اشاره به دریافتی پایین اعضای هیات علمی افزود: موضوع سقف حقوق برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها بسیار مهم و اساسی است. وقتی در جامعه یک نظام معیشتی تعریف می شود و همه اقشار جامعه در آن هستند، افرادی که مسئله آموزش و تولید علم در کشور به دست آنهاست و جز اساتید دانشگاه ها و اعضای هیات علمی محسوب می شوند، جز قشر برخوردار و به قولی راس هرم این نظام معیشتی قرار می گیرند. متاسفانه در کشور ما این موضوع به خوبی تبیین نشده است. وقتی استاد دانشگاه ما خود را با کارمندان معمولی اداره جات مقایسه می کند، نتیجه خوبی نمی گیرد و ناراضی خواهد بود.

دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره ثابت بودن حقوق اعضای هیات علمی گفت: مطالبه به حقی که اساتید و هیات علمی ها دارند، عدم افزایش حقوق پایه ۵ میلیون تومانی آنهاست و این مقدار ثابت است و این اثر سویی در روحیه آنها، در کارکرد آنها خواهد داشت و اسباب کوچ اساتید را به کشور های دیگر فراهم می کند.

وی در پایان اشاره کرد: اشکال دیگر در بودجه وزارت علوم، عدم مصرف بهینه و عدم تقسیم بندی صحیح آن است.. نکته دیگر در همین زمینه عدم نظارت بر استفاده اساتید از آئین نامه اعتبار پژوهشی (گرنت) است که مبالغ زیادی در اختیار بعضی از اساتید قرار می گیرد و نظارتی بر چگونگی خرج شدن آنها وجود ندارد.

حسینی: در کشورهای حوزه خلیج فارس اساتید نخبه نزدیک به ۱۰ هزار دلار حقوق میگیرند
سید حمید حسینی عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات درباره سقف دستمزد مقرری اعضای هیات علمی گفت: سقف حقوق اعضای هیئات علمی ۵ میلیون تومان پیشنهاد شده در حالی که در کشور های حوزه خلیج فارس اساتید نخبه نزدیک به ۱۰ هزار دلار حقوق میگیرند و این موضوع قطعا باعث فرار و مهاجرت نخبگان علمی و دانشگاهی ما به کشور های مختلف خواهد شد.

این فعال دانشجویی درباره عدم اطلاع رئیس جمهور از نارضایتی دانشگاهیان افزود: آقای رئیس جمهور به عدم اعتراض وزیر علوم در جلسه هیات دولت و کوچک خواندن اعتراضی های او که شامل همه وزرا می شود که همه گله مندی هایی از بودجه دارند بسنده کرده است که این امر درستی نیست و جای بسی تعجب دارد. در واقع در چنین مسائلی باید واقعیات جامعه دانشگاهی را در نظر گرفت.

رئیس السادات: ۱۸ درصد بودجه وزارت علوم در سال ۹۶ محقق شده است
محمدعلی رئیس السادات، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با اشاره به آمار و ارقام ارائه شده از سوی مسئولین گفت: دکتر غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم اذعان دارند که ۱۸ درصد بودجه این وزارت خانه در سال ۹۶ محقق شده و این وزارت خانه در تامین حقوق کارمندان خود هم محتاج است چه برسد به آن که بخواهد فعالیت های پژوهشی و آموزشی و فرهنگی را پوشش دهد. در اینجا یک تنقاض وجود دارد. در حالی که سخنگوی دولت چندی پیش کسری بودجه در سال ۹۶ اذعان داشتند، حال رئیس جمهور آن را تکذیب می کند.

وی افزود: در این شرایط دو حالت بیشتر وجود ندارد. یا اینکه وضعیت بودجه تخصیص یافته و محقق شده که از سوی مسئولین اعلام شده است، واقعیت ندارد و یا اینکه وضعیت بودجه تخصیص داده شده مشخص است و در این بین عده ای در حال دست اندازی در بیت المال هستند. در این شرایط هیات دولت باید شفاف سازی کند که آیا بودجه تخصیص داده نشده ناظر بر عدم توانایی دولت در مدیریت بودجه مصوب خود است و یا سواستفاده گری غارتگران از بیت المال.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=8682

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.