• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
مناظره دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

دیانی: فیش نجومی تبعیض است و برای مردم تبعیض دردناک تر از تحریم است!/ دشتبانی: دستاوردهای برجام تقریبا هیچ نیست

  • کد خبر : 4430
  • 08 آذر 1395 - 12:44
دیانی: فیش نجومی تبعیض است و برای مردم تبعیض دردناک تر از تحریم است!/ دشتبانی: دستاوردهای برجام تقریبا هیچ نیست

داوود دشتبانی، مسئول کمیته دانشجویی ستاد انتخاباتی روحانی و فعال سیاسی اصلاح طلب و میکائیل دیانی، دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، روزنامه نگار و فعال رسانه در تالار شهید شایانمهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز مناظره کردند. به گزارش «پایگاه خبری دانشجویان مستقل»، عصر روز شنبه ششم آذرماه مناظره دانشجویی با عنوان ” […]

داوود دشتبانی، مسئول کمیته دانشجویی ستاد انتخاباتی روحانی و فعال سیاسی اصلاح طلب و میکائیل دیانی، دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، روزنامه نگار و فعال رسانه در تالار شهید شایانمهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز مناظره کردند.

به گزارش «پایگاه خبری دانشجویان مستقل»، عصر روز شنبه ششم آذرماه مناظره دانشجویی با عنوان ” نقد و بررسی عملکرد دولت روحانی در اقتصاد و سیاست خارجه” در تالار شهید شایانمهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

این مناظره در دو بخش برگزار شده که در هر بخش هر دو فرد به بیان نظرات خود پرداختند. بین دو بخش تعدادی از دانشجویان نیز سوالات و انتقاداتی را در قالب تریبون آزاد مطرح کردند.

دشتبانی در بخش اول سخنان خود با بیان اینکه ما در حال حاضر در منطقه خاص سوق الجیشی قرار داریم که تبعات و مقتضیاتی را به ما تحمیل می کند، اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ما وابسته به نفت است که مشکلات اقتصادی نیز از دهه های گذشته دامن گیر ما بوده که وابستگی به نفت یکی از دلایل اساسی آن است.

دولت خاتمی ۴۰۰ میلیارد دلار در صندوق ذخیره ارزی تحویل دولت بعدی داد

وی افزود: در دولت خاتمی آسیبی که ما از کاهش قیمت نفت تا هشت دلار دیدیم باعث شد پیشگیری ای تحت عنوان “صندوق ذخیره ارزی” شکل گیرد تا مازاد فروش نفت و آن چه به واسطه افزایش تولید بود در این صندوق برای روزهایی که کمبود منابع می یابیم استفاده کنیم تا قیمت جهانی نفت، کشور را دچار نوسان نکند. دولت خاتمی توانست ۴۰۰ میلیارد دلار را در این صندوق به دولت بعدی تقدیم کند.

وی ادامه داد: در دولت احمدی نژاد تحولات منطقه ای را شاهد بودیم و عوامل دیگر منجر به این شد که قیمت نفت تا ۱۵۰ دلار هم افزایش یابد اتفاقی که افتاد چیزی حدود ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که افسانه ای بود می توانست طرح های بسیار بزرگی را رقم بزند و بخش اعظمی به عنوان پشتوانه ای برای اقتصاد کشور ذخیره شود اما این ۷۰۰ میلیارد دلار کاملا نقد شده و در داخل کشور تزریق به اقتصاد شده و موجب بیماری اقتصادی با عنوان رکود تورمی در کشور که بدترین نوع شرایط اقتصادی است، شد.

دشتبانی با اشاره به توضیحی در خصوص بیماری اقتصادی اظهار کرد: رکود تورمی عبارت از شرایطی است که اقتصاد جامعه باید پذیرش میزان پول و حجم ریالی که وارد اقتصاد می شود را داشته باشد چنانچه بیش از این ظرفیت پول وارد اقتصاد شود دچار رکود شده و تورم ایجاد می شود که شاهد تمامی این ها در دوران احمدی نژاد بودیم و با رشد اقتصادی زیر صفر و با صندوق ذخیره ارزی خالی دولت به روحانی تحویل داده شد. خلاص شدن از این شرایط بسیار پیچیده بود. اقتصادی که بیماری های چند دهه ای داشت به شرایط اضطراری رسید.

با مدعای اصلی دولت یازدهم ما امروز در مرز بحران اقتصادی هستیم

دیانی در بخش اول سخنان خود گفت: هر دولتی را مبتنی بر مدعایش و تطبیق آن مدعا و با عملکردش باید سنجید. باید بررسی کنیم که هر دولتی چه اقدامی را در دوران خود داشته است به عنوان مثال وقتی قرار است دولت احمدی نژاد را بررسی کنیم باید عدالت را مرکز قرار دهیم و ببینیم چقدر این دولت توانسته است شکاف طبقاتی را کنترل کند و عدالت را حکم فرما کند چقدر توانسته است جلوی فساد را بگیرد.

وی افزود: از نظر جامعه شناسی باید ادعای احمدی نژاد با عملکرد وی مقایسه شود وقتی می بینیم که در دوران دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد فسادهای اقتصادی رخ می دهد نسبت به ادعای اصلی دولت شک می کنیم. هم چنانی که برای دولت آقای خاتمی باید مسئله آزادی را بررسی کنیم مدعای اصلی وی در سال ۷۶ این بود که قرار است آزادی را فراهم بیاورد. اگر بررسی کنیم می بینیم آقای خاتمی یکی از مهم ترین نهادهایی که با رأی مردم و منتخب مردم و بصورت دموکراتیک روی کارآمده است یعنی شورای شهر را دیکتاتورمآبانه منحل می کند یا وقتی خاتمی در جمع دانشجویان خطاب به دانشجویان می گویند «کاری نکنید که بگویم شما را بیرون کنند» باید در آزادی بیان شک کرد. یا رفتار خاتمی و طیف وی که در روزنامه های خود عالم دینی چون آیت الله مصباح یزدی را به تمسخر گرفته و با عنوان آیت الله تمساح از آن یاد کرده که داعیه آزادی بیان آن جریان و تحمل مخالف من را مورد خدشه قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مبتنی بر همین اندیشه بایستی دولت روحانی را مورد بررسی قرار دهیم. مدعای اصلی دولت روحانی که با آن تبلیغات انتخاباتی را جلو برد و در مناظره ها ظهور و بروز داشت بصورت عام این بود که با تدبیر خود مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور را حل نماید. از سوی دیگر مدعای خاص دولت یازدهم نیز این بوده که «از طریق همگرایی با غرب؛ توسعه را برای ایران به ارمغان می آورد» که این ادعا را با انعقاد یک توافق –برجام- وعده کرده است. پس بصورت خلاصه می توان گفت “حل مسائل و مشکلات اقتصادی به وسیله تعامل با غرب” داعیه دولت بود. بایستی دولت یازدهم را از این منظر مورد بررسی قرار دهیم که فکر نمی کنم نیازی باشد در بررسی من از خود گزاره ای بیاورم، از گزاره هایی که دولتی ها در طی دو سال اخیر مطرح کرده اند می توان به موفقیت دولت در وعده های داده شده بپردازیم، جناب روحانی بالغ بر ده سخنرانی طی دو سال عوام فریبانه گفت که “از رکود خارج شدیم” اما چهار وزیر اقتصادی از دل دولت به روحانی نامه نوشتند که ما نه تنها از رکود خارج نشده ایم بلکه در مرز بحران بسر می بریم. شاید همین گزاره کافی باشد که به وضعیت اقتصادی مان پی ببریم که در بخش های بعدی می توان آن را باز کرد.

دولت خاتمی از لحاظ انجام وظایف ذاتی نمره عالی دریافت می کند/ دولت خاتمی موفق ترین دولت در حوزه اقتصادی

دشتبانی، مسئول کمیته دانشجویی ستاد انتخاباتی روحانی و فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به دیانی با بیان اینکه همه دولت ها یک سری وظایف ذاتی دارند، صرف اینکه دولت ها شعاری می دهند معنایش این نیست که دولت ها به جز شعارهایشان وظایف دیگری ندارند، تاکید کرد: در هنگام نمره دادن هم باید بر اساس عملکرد کلی و وظایف ذاتی شان نمره داد. از لحاظ وظایف ذاتی دولت خاتمی نمره عالی دریافت می کند در عرصه سیاست خارجه روابط تنش زای ما با کل دنیا را به صفر رساند، قرارداد امنیتی ما با اروپا به حدی رسید که منافقان انقلاب در این کشورها دستگیر و اخراج شدند.

وی افزود: در عرصه اقتصادی دولت خاتمی موفق ترین دولت در کل تاریح ایران در دوران دولت مدرن است. در زمینه آزادی بیان هم در جریان برنامه دانشگاه بچه های مارکسیست دانشگاه تهران با عکس های لنین به دست در سالن حضور داشتند که به دلیل شعارها و حرف های نابجا آقای خاتمی به آنان تذکر دادند که اگر چارچوب را رعایت نکنند می گویند که آنان را از سالن بیرون کنند. هیچ اتفاقی برای آن دانشجویان نیفتاد اما متاسفانه چند سال بعد آقای احمدی نژاد در همین دانشگاه حضور یافتند و تعدادی از دانشجویان شعارهایی دادند که دقیقا ۴۵ روز بعد همه آن دانشجویان دستگیر شده و چندین روز آزار و اذیت شدند.

ثبات در بازار و فضای اقتصادی در دولت روحانی

وی ادامه داد: دولت احمدی نژاد اتفاقا به هیچ یک از شعارهای خود عمل نکرد. در زمینه فساد و دروغ شبیه حکومت محمود افغان بود. آمارهای بیکاری را دستکاری کرده بودند. در زمینه مسائل اقتصادی روحانی باید گفت که ایده آل نیست اما دوستان باید اخبار را پیگیری کنند می بینند که در دوران احمدی نژاد قیمت دلار لحظه ای تغییر می یافت و اقتصاد کشور زیر و رو می شد اما در این دوران ثبات در بازار و فضای اقتصادی وجود دارد.

تعطیلی با ثبات اقتصادی متفاوت است، ما در دولت روحانی تعطیلی داریم نه ثبات!

دیانی در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه آن چه که آقای دشتبانی با عنوان ثبات مطرح می کنند ما به عنوان تعطیلی و رکود بازار داریم می بینیم، گفت: دولت روحانی شعارهایی داده است که مبتنی بر آن شعارها به وی رأی داده شده است و امروز روحانی باید پاسخگوی آن وعده ها باشند، که اتفاقا اینها جز وظایف ذاتی دولت نیز هست. قرار شد در سیاست خارجه تعامل با غرب صورت گیرد و از آن تعامل توسعه حاصل شود امروز همه می دانند که وضعیت نفتی ما اصلا خوب نیست اگر قرار بود منش روحانی جواب دهد باید در درجه اول با آمریکا و کشورهای اقماری آمریکا این منش جواب می داد نه اینکه دچار توطئه نفتی از سوی آمریکا و عربستان یکی از کشورهای اقماری آمریکا بشویم که در نتیجه آن درآمد نفتی یک سوم سال های قبل شود.

دیانی در ادامه با کنایه به دشتبانی گفت: یک نکته تعجب آور آن است که وقتی از دولت احمدی نژاد صحبت می کنید، حرف ها و عملکردهای او را باعث بالا و پایین شدن قسمت نفت می دانید اما در مورد یک سوم شدن درآمد نفتی در دولت روحانی هیچ تقصیری را گردن سیاست های غلط جناب دولت نمی دانید، این واقعا تعجب آور است، ضمن اینکه اساسا شما برخلاف دستور کار جلسه هیچ نقد و تحلیلی در مورد دولت یازدهم ارائه نمی دهید!

وی در ادامه گفت: جناب دشتبانی وابستگی به نفت و اقتصاد متکی بر فروش نفت را مذموم می دانند در حالی که ایده اصلی جناب روحانی و زنگنه که در همایش «نفت و سیاست خارجه» در سال ۸۶ برگزار شد دقیقا این بود که ما به انرژی هسته ای نیاز نداریم و اقتصاد ایران صرفا با بالارفتن استخراج و فروش نفت اداره می شود.

عدم صدور ویزا به مدت ۳۳۰ روز برای نماینده ایران موفقیت در عرصه سیاست خارجی نیست

دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: اینکه رئیس جمهوری سخن از عزت ملی بزند و بگوید آمده ام که عزت ملی را برگردانم و بعد وزیر خارجه اش به جایی برسد که جلوی امیر کویت زانو بزند سک تناقض آشکار است. اینکه ۳۳۰ روز به سفیر قانونی ایران در سازمان ملل ویزا صادر نکنند به نظر من موفقیت در عرصه سیاست خارجی نیست.

دولت روحانی مرزهای فساد در کشور را جابجا کرده است

وی با گریزی بر عملکرد دولت در حوزه اقتصادی اظهار کرد: وقتی ۳۰ درصد از شاغلین بعد از روی کار آمدن روحانی بیکار می شوند طبیعتا نمی توان گفت که دولت، دولت موفقی است وقتی شاهد هستیم حدود۱۲ هزار کارگاه تولیدی در این دولت تعطیل شده اند نمی تواند گفت که وضعیت اقتصادی خوب است. امروز فقر دیگر در ریف تهران نیست، در مرکز تهران هم با مشکل فقر مواجهیم. شاخصه دیگری که در حوزه اقتصادی می توان با آن دولت ها را سنجید «مبارزه با فساد» است که متاسفانه دولت روحانی مرزهای فساد در کشور را جابجا کرده است، فساد در مدیران و فیش های نجومی چند ده میلیونی، فساد هشت هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان و بسیاری مثال های دیگر که متاسفانه جناب آقای روحانی هم بجای حل فساد ها تلاش دارد فرار از مسئله کند، فیش را می گوید که به مسئله ملی تبدیل نکنید، فساد هشت هزار میلیاردی صندوق ذخیره را هم با عنوان معوقه بانکی یاد می کنند، در حالی که با همین صورت مسئله و در ابعاد بسیار کوچک تر امیر منصور آریا اعدام شد؛ که اگر با منطق جناب روحانی بخواهیم بنگریم باید به وی جایزه خوش حسابی می دادند نه اینکه اعدامش کنند!

مرزهای فساد در کشور را دولت کریمه شکست نه دولت روحانی

دشتبانی در بخش سوم سخنان خود با اشاره به قشر مستضعفی که دیانی ازش حرف می زند، گفت: این قشر در یک یا دوسال اخیر مستضعف نشده اند نتیجه سیاست های غلط افرادی است که مورد حمایت جناح شما بوده اند. نتیجه سیاست های احمدی نژاد و جلیلی بوده است وقتی جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی با مدیر کل وزارت خارجه مذاکره می کرد یعنی اوج توهین در عرصه دیپلماتیک این است نه تنها وزیر نیاید معاونش نیاید مدیر کل می آید و آن هم بعد از مذاکره هر روز یک قطعنامه علیه ایران صادر می شد.

مسئول کمیته دانشجویی ستاد انتخاباتی روحانی و فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: همه مشکلات نتایج سیاست های غلط این آقایان است. مرزهای فساد در کشور را دولت کریمه شکست نه دولت روحانی. روحانی با تمام فسادها برخورد کرده و افتخار هم می کند. وضعیت نفتی که اینگونه است که در سال های قبل از دولت روحانی هیچ سرمایه گذاری برای مدرن کردن چاه های نفتی صورت نگرفته بود.

وی یکی از کارهای زیرکانه دولت روحانی و یکی از موفقیت های دولت روحانی را فرستادن آقای ابوطالبی به سازمان ملل دانست و گفت: ابوطالبی جزو تسخیر کنندگان لانه جاسوسی آنان بود کاری کردند که دولت آمریکا تحت فشار قرار گرفت. آمریکا در موقعیت بد قرار گرفت و خلاف موقعیت بین المللی عمل کرد و ما با این کار تحقیر کردیم آمریکا و هزینه تحمیل کردیم به آنان.

از رهبری گرفته تا وزیر خارجه آمریکا به دیپلمات و انقلابی بودن ظریف شهادت می دهند

وی افزود: از ظریف دیپلمات بالاتر در دنیا وجود ندارد در مذاکرات سوریه ظریف نفر اول در میز می نشیند. دوست و دشمن از رهبری گرفته تا وزیر خارجه آمریکا به دیپلمات و انقلابی بودن ظریف شهادت می دهند اما متاسفانه برخی ها بی انصافی می کنند. ما باید سر منافع ملی اتحاد داشته باشیم در سیاست خارجه پشت هم باشیم اما ما اینجا پشت دیپلمات خود را خالی می کنیم ما باید هم به ظریف افتخار کنیم هم به قاسم سلیمانی.

ظریف بدون شلیک گلوله و صرف هزینه مالی ایران را از فصل هفت خارج کرده است

وی ادامه داد: نباید به وزیرخارجه خود توهین کرده و دروغ ببندیم کارهای وی واقعا بی نظیر بود سربلند از مذاکرات بیرون آمد کاری را کرد که بی سابقه است کشوری نبوده است که ذیل فصل هفتم برود و بدون حمله نظامی از آن بیرون بیاید فصل هفت یعنی این کشور خطر بزرگی برای کل جهان است. ظریف بدون شلیک گلوله و صرف هزینه مالی ایران را از فصل هفت خارج کرده است. یک رزمنده برای بوده است و سربلند و بافتخار بیرون آمده است.

با فرافکنی مشکلات مردم حل نمی شود!

دیانی در پاسخ به دشتبانی با بیان اینکه وی صورت مسئله را اشتباه جواب داد، گفت: من نگفتم آقای ظریف اخ و یا اه است، من سیاست کلی را گفتم که منجر به شکست شده است، گیریم که ظریف دیپلمات قدری است اما اتفاقی که افتاده است و تجربه ای که ما شاهد آن بودیم این است که ظریف و روحانی نتوانستند اتفاقات خوبی را در جهت منافع ملی رقم بزنند با چند کلمه ای که رهبری پس از فاجعه منا انجام دادند منجر به اقداماتی از سوی عربستان شدند در حالی که قبل از سخنان رهبری، دولت هیچ عکس العملی مناسبی نشان نداده بود و از طرف مقابل هم به جمهوری اسلامی اعتنایی نمی شد.

دیانی تاکید کرد: دولت با بیان مختلف در سه سال گذشته گفته است که عربستان رابطه نزدیکی با دولت دارد آیا ما از آن طرف هم شاهد بودیم یا نتیجه رفتار تساهل گرایانه دولت توهین و تحقیر سعودی ها و دیگر کشور ها بوده است.

وی افزود: باید بدانیم که فصل هفت سازمان ملل هم چهل و چند بند دارد که بیشترش اقتصادی است و یکی از آنها نظامی است و ما اتفاقا ذیل آن غیرنظامی ها بودیم.

این فعال رسانه ای افزود: واقع بینانه این است که سفیر ایران ۳۳۰ روز پشت درهای سازمان ملل نشسته است و در نهایت ما مجبور به عقب نشینی شدیم و سفیر خود را عوض کردیم. واقع بینانه این است که وزیر امور خارجه ما جلوی امیر کویت زانو زد تا او واسطه شود و حتی این اتفاق هم نیفتاد! واقع بینانه این است که امروز آمریکایی ها می خواهند تحریم ها را برگردانند و واقع بینانه این است که جناب سیف و جناب طیب نیا می گویند که دستاورد ما تقریبا هیچ بوده است و واقع بینانه این است که جناب روحانی و ظریف و عراقچی و صالحی می گویند طرف مقابل بد عهدی می کند و به تعهداتش عمل نمی کند، اینها واقعیت ها است و حرف های شما جناب آقای دشتبانی تنها فراواقعیت و فرافکنی از مشکلات موجود است! با فرافکنی مشکلات مردم حل نمی شود!

اتفاقی که برای مردم تبریز افتاد از سهل انگاری و بی توجهی مسئولان ما بود

وی اضافه کرد: امروز به جایی رسیدیم که خود دولتی ها هم می گویند آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده است مسئله ای ما در مذاکرات هسته ای به اینجا رسیده است که سیف می گویند نتیجه ما تقریبا هیچ بوده است. آیا نتایج مثبتی است؟چرا تحریم ها رفع نشده است؟! فرمان روحانی ما را به کجا برد؟ سیاست دولت روحانی تعامل با غرب و تحقق توسعه اقتصادی، کدام یک از این ها تحقق یافته است؟! برای من یک مسئله فراتر از مذاکرات وجود دارد. من و طیفمان از همان روز اول موضع مان در مورد مذاکرات توافق خوب و بد بود اصلا بحث عدم توافق و یا توافق به هر قیمتی نداشتیم اما اگر بهترین توافق هم حاصل می شد و غرب هم به همه تعهداتش عمل می کرد باز مشکل حل نمی شد چرا که مسئله ناکارآمدی افرادی است که در دولت و با نگاه دولت وجود دارد. اتفاقی که برای مردم تبریز افتاد از سهل انگاری و بی توجهی مسئولان ما بود نه توافق! وقتی که اولویت اول خرید هواپیما می شود که مصرف دو درصد از جامعه ماست یعنی درست کارشناسی نمی کنیم. این یعنی مسئله اصلی ما سومدیریت دولت است، مسئله ناکارآمدی و غیر کارشناسی بودن رفتار های دولت است. امروز روحانی علاوه بر فساد مرزهای بیکاری را هم جابجا کرده است. امروز بالاترین نرخ بیکاری در طول تاریخ جمهوری اسلامی داریم.

حریت جنبش دانشجویی بالاتر از آن است که به پای احزاب ذبح شود

وی در پاسخ به حمایتش از جلیلی و احمدی نژاد گفت: من و طیفی که از آن برآمده ام برخلاف جناب دشتبانی و همفکرانش حریت جنبش دانشجویی را بالاتر از آن می دانیم که جریان دانشجویی را به پای اشخاص و احزاب و جناح ها ذبح کنیم. من شخصا یک حق قانونی داشته ام که طی انتخابات های مختلف به یک فردی داده ام، اما یک جا شما نمی توانید بیاورید که اتحادیه ما از یک جناح، فرد یا گروه حمایت کرده باشد، چنانچه بیشترین نقدها به دولت احمدی نژاد هم از سوی ما بوده است،در قضیه کردان، در قضیه فساد تامین اجتماعی، در قضیه رحیمی، در قضیه مرتضوی، ما خیلی بیشتر از جناح آقای دشتبانی منتقد دولت احمدی نژاد بوده ایم، اما شما یک موضع بیاورید که جناح آقای دشتبانی از دولت خاتمی و یا روحانی انتقاد کنند که می بینید در همین جا هم انتقاد نمی کنند! چون اینها خودشان را وابسته احزاب و گروه های سیاسی می دانند، چون افتخار می کنند که آقای دشتبانی با لقب دانشجوی اصلاح طلب خوانده شود!

دستاوردهای برجام تقریبا هیچ نبوده است!

دشتبانی در بخش چهارم سخنان خود گفت: خداروشکر دولت روحانی دولت راستگویی است آنقدر که جناب دیانی به گفته ها و آمارهای آنان استناد می کنند. متاسفانه جناح مقابل دروغ می گفتند. دستاوردهای ما از لغو تحریم ها هیچ نیست دستاوردهای ما از برجام بسیار چشمگیر است اما در مقابل آمریکایی ها آن ها باید خیلی بیشتر از این ها عقب نشینی کنند. مثال ساده ای می زنم تصور کنید دستیابی به انرژی هسته ای به مانند خرید خانه است. خانه ای خریده اید سرپرست املاک (شورای امنیت سازمان ملل) می گوید این خانه دزدی است و قصبی است و دادگاه علیه شما حکم صادر می کند که شما باید آن را تخلیه کنید و حساب های بانکی شما هم مسدود است. معنای پرونده هسته ای ما این بود. به انرژی هسته ای دست یافته بودیم از دوران مهندس موسوی شروع شد و در دوران خاتمی به ثمر نشست فردو، نطنز، اراک و فردو را ساختیم اما سازمان ملل گفت شما باید تخلیه کنید. دستاورد های برجام این بود که سازمان ملل پذیرفت که ایران حق غنی سازی دارد و می تواند آن را حفظ کند. یعنی خانه را حفظ کردیم. فقط حق نداریم آن را توسعه دهیم.

این فعال اصلاح طلب اظهار کرد: اتفاقی که بعد از برجام افتاده است بانک هایی که آزاد شدند با ما معامله کنند می گویند مختاریم که با ایران معامله کنیم یا نه. دوست نداریم پولمان را در کشوری که تهدید می شود ببریم. این را باید رفع کنیم که بخش هایی رفع شده و رفع خواهد شد.

وی در خصوص مواضع دولت در قبال عربستان تاکید کرد: عربستان با ما در جنگ نیابتی در سوریه و یمن است که مایل است با ما وارد جنگ رودررو شود چرا باید ما به آن تن دردهیم یک سگ وحشی است که دارد پاچه می گیرد باید بگذاریم تا دلش می خواهد پارس کند نباید با سگ هار دست به یقه شویم این انقلابی گری ها به درد صدام و قذافی می خورد.

وی در خصوص وضعیت اقتصادی گفت: به نظر من باید شفافیت ایجاد شود، قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را بگذارند تا همه بدانند که برخی افراد از کجا کسب بودجه می کنند که علیه دولت بولتن منتشر کنند، مورد انتقاد من از دولت این است که چرا رئیس جمهور در جلسه خصوصی می گوید از افرادی هزار سند دارم که چه مفاسد اقتصادی می کنند اما خودم اقدامی نمی کنم و داده ام به قوه قضاییه که پیگیری کند. چرا آقای زاکانی باید بودجه چند صد میلیاردی دریافت کند که بولتن منتشر کند علیه دولت؟

وی افزود: وقتی آزادی بیان نیست این مسائل بوجود می آید، چرا نباید علی مطهری در مشهد آزادانه صحبت کند؟ انتقادات من اینها است.

نباید وضعیت را گل و بلبل جلوه دهیم/ برای مردم تبعیض از تحریم ها هم دردناک تر است

دیانی

دیانی در بخش چهارم سخنان خود در واکنش به دشتبانی گفت: من تنها استناد می کنم به تناقضاتی که در دولت روحانی وجود دارد، رئیس جمهور پشت بلندگو در چشم مردم دروغ می گوید که ما از رکود خارج شده ایم خب وزیران می بینند که روحانی راست نمی گوید در نامه می نویسند که ما در مرز بحران هستیم! در جامعه امروز آمار بیکاری بیداد می کند.

وی در ادامه با این کنایه که نباید وضعیت را گل و بلبل جلوه دهیم افزود: مردم با هر مشقت و سختی می توانستند تحریم را تحمل کنند اما مردم تبعیض فیش های نجومی را نمی توانند تحمل کنند. برای مردم تبعیض از تحریم ها هم دردناک تر است.

دیانی افزود: وقتی که برای قشر مستضعف حقوق ۸۰۰ هزارتومانی در نظر میگیریم و خودمان فیش حقوقی چند ده میلیونی دریافت می کنیم و روحانی می گوید مسئله را ملی نکنید، دیگر مردم نمی توانند تحمل کنند. متاسفانه ما امروز با یک استکبار داخلی روبرو شده ایم استکبار صرفا آمریکا نیست هر چند مصداق اتم آن آمریکاست اما استکبار لفظ محتوایی است از کبر می آید. برای مردم کبر و استکبار و سلطنت مابانه رفتار شدن بدتر است وقتی روحانی با این وضعیت بد و نابسامان وارد کارخانه تولیدی شود و از پشت شیشه ماشین کارگران را نگاه کند برای مردم تلخ است.

دولت روحانی امنیتی ترین دولت در طول تاریخ جمهوری اسلامی است

وی تاکید کرد: دولت روحانی امنیتی ترین دولت در طول تاریخ جمهوری اسلامی است و حاضر نیستند صدا و اعتراض مردم را بشنوند و از نظر من این نوع رفتار از تحریم دردناک تر است. دولت روحانی در حوزه مبارزه با فساد طرح شبنم را متوقف کرد و هیچ نظارتی در حوزه ورود و خروج کالا داشته باشیم.

وی افزود: اتفاقا خوب است که دسترسی آزاد به اطلاعات وجود داشته باشد آن وقت معلوم می شود از سال ۶۸ چه کسانی چه فسادهایی را مرتکب شده اند، اما سوال من از جناب دشتبانی این است که مگر دولت مورد دفاع شما نیست که دو سال این قانون را ابلاغ نکرده است؟ و هنوز هم آیین نامه اجرایی اش را نداده است؟ پس فرافکنی نکنیم!

مایه شرمساری دولت فیش نجومی، فساد هشت هزار میلیاردی، بیکاری، رکود، حادثه قطار هفت خوان، قانون جدید کار است

وی در خصوص سخنرانی علی مطهری افزود: به نظر من اشتباه است که جلوی سخنرانی مطهری گرفته شود، چنانچه آن موقع که در شیراز به او حمله شد موضع گرفتم، ته آن چیزی که مطهری بخواهد بگوید این است که حتی علیه خدا می شود قیام کرد، که می دانم ایشان این حرف را نمی زنند! اما خب همین حرف را جریان اصلاحات بیست سال پیش زده است و هیچ اتفاقی نیفتاده است غیر از اینکه از نگاه مردم مطرود شده اند، اما به نظر برای جناب روحانی مسائل مهمتری هست که به عنوان مایه شرمساری ایشان باشد، فیش نجومی، فساد هشت هزار میلیاردی، بیکاری، رکود، حادثه قطار هفت خوان، قانون جدید کار که کارگران را محروم تر از گذشته می کند به نظرم اینها بیشتر مایه شرمساری است.

یکی از بزرگترین مشکل دولت بدهی به بانک مرکزی است

وی تاکید کرد: وضعیت مناسب اقتصادی نداریم علاوه بر اینکه بحث بیکاری و فسادها چگونه است در نوع عملکرد و سیاستگذاری های دولت در حوزه اقتصاد بی تدبیری مشاهده می کنیم . یکی از بزرگترین مشکل دولت بدهی به بانک مرکزی است مشکل بانکی دارد کمر بانک مرکزی جمهوری اسلامی را میشکند و دولت باید بدهی های خود را پرداخت کند. دولت تصمیم می گیرد ۳۶ هزار میلیارد تومان از بدهی ها را از مسیر تسعیر نرخ ارز حل کند، دولت با این تفاوت نرخ ارز که ایجاد میکند می خواهد بدهی خود را صاف کند در حالی که هیچ ارزش افزوده ای در جامعه ایجاد نمی شود و از قبل این اشتباه اقتصادی و در چرخش اقتصادی کشور این نقدینگی پنج برابر می چرخد و دولتی که در حال فعلی نقدینگی سرسام آور را بوجود اورده است  باعث می شود علاوه بر وضعیت رکود، تورم هم در جامعه افزوده شود. دولت مسیر اقتصادی که پیش گرفته است مسیر غلطی است.

پس از سخنان آقایان دیانی و دشتبانی تعدادی از دانشجویان حاضر در جلسه سوالات و گلایه هایی را مطرح کردند.

دشتبانی در پاسخ به سوال کنندگانی در خصوص اینکه چرا دولت به مسئله کرسنت پاسخ نمی دهد گفت: اینجا فضای دانشگاهی است اما خواهش می کنم به این بولتن ها و تحلیل هایی که سازمان یافته از طریق مراکز خاص جنگ روانی ساخته می شوند که من از تشابه سوال ها متوجه شدم استناد کردن به موضوعاتی که دون شان یک دانشگاهی است این مطالب را مراکزی ساخته اند که منتفع شده اند از بابک زنجانی ها.

پرونده کرسنت اتهام غربی به مسئولان جمهوری اسلامی است

وی تاکید کرد: پرونده کرسنت فساد بزرگ نیست اگر قرار باشد بپذیریم همه مسئولان جمهوری اسلامی باید در دادگاه های جهانی حاضر گیرند هیچ وقت در محکمه ایرانی به اثبات نرسیده است. پرونده کرسنت اتهام غربی به مسئولان جمهوری اسلامی است چرا معیار دوگانه دارید چرا یک جایی می گوییم اسراییل گفته زنگنه فاسد است پس فاسد است اما جای دیگر می گوییم اسرائیل دشمن ماست؟!بلژیک غلط کرده مسئول ایرانی ما را محکوم کند. اعتماد نکنید به بولتن های مراکز جنگ روانی. زنگنه بهترین مدیر نفتی تاریخ جمهوری اسلامی است جمهوری اسلامی یک زنگنه دارد حتی در دوران احمدی نژاد هم مشاور وزیر بود چون دانش و شناختش در بازار نفت مثل ندارد شما نمی توانید سیاست نفتی زنگنه را زیر سوال ببرید.

هیچ ایرانی ننگ زانو زدن در برابر توله سگ را نمی پذیرد/ به خاطر دعواهای جناحی شرافت ایرانی را زیر سوال نبرید

 وی همچنین در مواجهه با سوال یکی از دانشجویان که گفته بود شما می گویید سگ هار را نباید جدی گرفت پس چرا آقای ظریف جلوی پای توله سگ هار زانو می زند گفت: آقای ظریف کسی هست که با افتخار گفته است که هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید این را آویزه کوش کنید که بگویید نماینده من جلوی توله سگ زانو زند هیچ ایرانی این ننگ را نمی پذیرد. به خاطر دعواهای جناحی شرافت ایرانی را زیر سوال نبرید رفتن و نشستن کنار صندلی امیر کویت و حرف زدن به معنای زانو زدن نیست. شرافت و غرور ایرانی را قربانی دعواهای جناحی و سیاسی نکنیم.

زنگنه قول داده بود دو هفته ای مسئله کرسنت حل شود؛ اگر مشکلی نبود تا امروز حل شده بود

دیانی نیز در پاسخ به سوالات مطرح شده در تریبون گفت: جناب دشتبانی می گوید کرسنت فساد بزرگ نیست و یک اتهام غربی است، من ایشان را ارجاع می دهم به سخنان آقای زنگنه در روز رأی اعتماد که گفتند دو هفته ای مسئله کرسنت را حل می کنم اما امروز سه سال و نیم از آن دو هفته گذشته و مسئله حل نشده است و وزیر مستعفی ارشاد در صحن مجلس می گوید ما بابت کرسنت چند ده میلیارد دلار خسارت باید پرداخت کنیم.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=4430

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.