• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
14
سجاد اسدی، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در نماز جمعه ی تهران:

دستاورد دولت در وقوع سیل به جز بازی‌های سیاسی عوام فریبانه چه بوده است؟/ راه حل مشکلات کشور، ایجاد بستر مناسب برای حضور جوانان متعهد در عرصه های مدیریتی کشور در گام دوم انقلاب است.

  • کد خبر : 11614
  • 06 اردیبهشت 1398 - 15:17
دستاورد دولت در وقوع سیل به جز بازی‌های سیاسی عوام فریبانه چه بوده است؟/ راه حل مشکلات کشور، ایجاد بستر مناسب برای حضور جوانان متعهد در عرصه های مدیریتی کشور در گام دوم انقلاب است.

متن کامل سخنرانی سجاد اسدی، نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به شرح زیر می‌باشد؛ بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم ضمن آرزوی قبولی طاعات شما نمازگزاران محترم و مردم عزیز ایران به نمایندگی از اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور نکاتی را خدمت شما عرض می کنم. این روزها […]

متن کامل سخنرانی سجاد اسدی، نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به شرح زیر می‌باشد؛

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
ضمن آرزوی قبولی طاعات شما نمازگزاران محترم و مردم عزیز ایران به نمایندگی از اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور نکاتی را خدمت شما عرض می کنم.
این روزها هم وطنان ما در استانهای گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان هنوز با تبعات سیل ویرانگر دست و پنجه نرم می کنند؛ این حادثه ناگوار مهمترین مسئله کشورمان از ابتدای سال ۹۸ بوده است. اقشار مختلف مردم، نخبگان، دانشگاهیان و مسئولان این روزها پیرامون سیل و آسیب‌های ناشی از آن صحبت می‌کنند اما در حقیقت سیلاب نوروزی نه فقط یک حادثه طبیعی بلکه بهانه ای بود برای ارزیابی اوضاع و احوال کشور، مدیریت اجرایی حاکم بر دولت و واقعیت‌های جامعه ایرانی. آثار و خرابی های ناشی از سیل برای همه روشن است؛ هزاران هکتار زمین کشاورزی، انبوهی از دام و طیور تلف شده، خانه های ویران شده، آسیب های روحی و روانی و اجتماعی و گاه جان باختن مردم، واقعیت تلخ این حادثه است. مردم پس از مشاهده این گرفتاری ها از خود سوال می پرسند مسئولیت پیشگیری، اقدام امداد و نجات و نهایتاً جبران این خسارت ها با کیست؟ پاسخ روشن است؛ قوای سه گانه و در راس آنها دولت محترم.
فلذا عملکرد دستگاه ها در این سه حوزه را بررسی می کنیم.
۱٫ پیشگیری از حوادث ناگوار
واقعاً دستاورد دولت در این موضوع به جز بازی‌های سیاسی عوام فریبانه چه بوده است؟ سیاستمدارانی که بلایای طبیعی و غیرطبیعی را چماق می‌کنند برای تخریب رقبای سیاسی اما در مقام یک مسئول، رودخانه را اتوبان می کنند! مدیرانی که به نام دریاچه ارومیه بودجه های میلیاردی می‌گیرند اما با آن لوازم اداری می‌خرند و سالن کنفرانس می سازند تا در نهایت بارش باران دریاچه را احیا کند! برای کاهش آلودگی هوای تهران برنامه ای ندارند جز اینکه از تهران برویم یا اینکه وارد کننده بنزین را عوض کنیم. وقتی عرصه مدیریت، میدان سهم‌خواهی احزاب شد نتیجه همین است.
در بحران اخیر نقش سدسازی در مهار سیلاب ها و مدیریت ذخایر آب کشور بر همگان روشن شد، با این حال فعالیت های عمرانی دولت در سال‌های اخیر با کاهش قابل توجهی همراه بوده است. سدهایی که این روزها مانع از تشدید بحران شدند هیچ ارتباطی به اقدامات دولت فعلی ندارند، اینجاست که ادعا می کنیم دولت در امر پیشگیری برنامه ریزی جدی نداشته است.
البته این تنبلی و کم کاری دولت در فعالیت‌های عمرانی و آبادانی موضوع جدیدی نیست و تنها منحصر به حوزه سدسازی هم نیست، به عنوان مثال هر روز تعداد بیشتری از مردم در جاده ها جان خود را از دست می دهند که قطعاً یکی از دلایل آن کاهش قابل توجه توسعه جاده‌های ایمن و جدید در این دولت بوده است، در این میان نباید از انفعال سوال برانگیز نمایندگان مجلس نیز غافل شد، مجلس تاکنون برای پیشگیری از حوادث ناگوار و بلایای طبیعی چه کرده است؟ اگر شان نمایندگی مجلس به زد و بندهای سیاسی تقلیل داده شود و یا قدرت طلبی، نمایندگان را به سوی عدم پاسخگویی، رانت خواهی و تامین منافع شخصی و گروهی سوق دهد قطعاً نظارت بر اجرای طرح های آبخیزداری برای نمایندگان مهم نخواهد بود، قطعاً ایشان دغدغه ای برای قانونگذاری در این زمینه نخواهند داشت.
همچنین سازمان بازرسی کل کشور نیز باید پاسخ بدهد چگونه با وجود ده‌ها هزار بازرس در سطح کشور گاه شاهد پدیده های شگفت انگیزی در عرصه مدیریت کشور و بی قانونی های آشکار هستیم و چگونه مدیران بدون هیچ مانعی به جنگ با طبیعت می روند و زمینه حوادثی از این دست را فراهم می کنند.
در این میان البته اقدامات صورت گرفته در این حوزه ها به خصوص بهداشت و درمان و یا زیرساخت های مربوط به بخش فناوری اطلاعات زمینه های کاهش برخی آسیب ها را فراهم نموده که نباید نادیده گرفته شود.

۲٫مدیریت بحران و امداد و نجات
حضور میدانی مسئولین در کوتاه‌ترین زمان، علاوه بر اینکه برای کاهش خسارت های ناشی از حوادث لازم است، بلکه موجبات دلگرمی و اعتماد عمومی را فراهم می کند.
جای بسی تعجب است که روزها پس از وقوع سیل گلستان برخی مسئولان عالی رتبه دولتی برای انجام سفر فشرده کاری در قشم و یا حتی خارج از ایران حضور دارند. این واقعیت تلخ زمانی آزاردهنده تر می شود که بالاترین مقام اجرایی کشور پس از قریب به یک هفته غیبت در حضور رسانه‌ها، اقدامات دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان را به باد انتقاد می گیرد؛ آیا ماهیگیری سیاسی از آب گل آلود سیل جایز است؟
با وجود این واقعیات تلخ نباید حضور فعالانه برخی مدیران و استانداران را از یاد برد و از طرفی دیگر نباید جای خالی فرمانده میدان در مدیریت بحران‌های اخیرا را فراموش کرد. عملکرد سازمان مدیریت بحران کشور نیازمند بررسی جدی است و این سازمان باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود باشد.
در امر جبران خسارت ها
دولت محترم وظیفه دارد به وعده های مطرح شده در خصوص جبران خسارت ها عمل کند، نباید اجازه داد این مهم به دست فراموشی سپرده شود. سیل در حالی به برخی از زیرساخت ها و اموال مردم آسیب زده است که هنوز خسارت‌های ناشی از سیل سال ۹۵ به طور کامل پرداخت نشده است. منابع مورد نیاز برای جبران خسارتهای حوادثی از این دست در بخش هایی از قانون بودجه و در قالب نهادها و سازمان‌های مربوطه دیده شده است؛ علاوه بر این دولت اصرار دارد از منابع صندوق توسعه ملی نیز برای این منظور بهره برداری کند، لذا انتظار داریم برای کاهش آلام مردم به جز ابراز تاسف و اعلام همدردی، اقدام عملی صورت پذیرد.
قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی باید نقش نظارتی خود در رصد اقدامات دستگاه‌های مسئول را ایفا کنند و از هرگونه انحراف در منابع و تعلل در پرداخت خسارت ها جلوگیری نمایند.
سیل همچون بسیاری از مشکلات، در کنار سختی هایی که داشت، برخی واقعیت های شیرین و روزنه های امید را نیز به همه ما نشان داد.
همبستگی و مشارکت داوطلبانه در کمک رسانی به سیل زدگان، فراتر از هر رنگ، مذهب و قومیت، واقعیت امیدوارکننده جامعه ماست؛ این نیروی عظیم مردمی همانند ظرفیت کم نظیر انقلاب اسلامی است که از دل بحران بزرگی به نام جنگ، حماسه عظیم دفاع مقدس را ساخت و در خیابان‌های پلدختر، اهواز و آق قلا شور سربازان خمینی رحمت الله علیه را زنده کرد.
بحران سیل که می‌توانست به ظرفیت اجتماعی نظام ضربه های جدی و جبران ناپذیری وارد کند، به مدد همین جوانان انقلابی و هم این نیروی عظیم مردمی فرصتی برای اثبات صداقت انقلاب در خدمت به توده‌های مردم شد.
تعطیل شدن کلاس‌های درس برخی حوزه های علمیه و حضور طلاب جهادگر در مناطق سیل زده و مشارکت پررنگ دانشجویان، اساتید و نخبگان در خدمت رسانی به سیل زدگان شاخصه مهمی است که نشان دهنده شکسته شدن برخی کلیشه‌های غیر اجتماعی غلط در حوزه ها و دانشگاه هاست.
اعلام همدردی و همراهی ملت های منطقه و کشورهای محور مقاومت و خدمت صادقانه جوانان مومن عراق، لبنان، سوریه، پاکستان افغانستان، فلسطین، بحرین، یمن و بسیاری از آزادگان در سراسر جهان قدرت واقعی جبهه جهانی مقاومت را روشن ساخت.
بحران‌های اخیر عیار خیلی‌ها را به ملت ایران نشان داد.امروز واقعیت اروپا کمک تحقیرآمیز یک و نیم میلیون یورویی به سیل زدگان ایرانی است، واقعیت آمریکا، جلوگیری از ورود کمک های بشردوستانه به کشور ماست. تحریم‌های نفتی و در روزهای اخیر عدم تمدید معافیت‌های آن نمونه‌ای دیگر از واقعیت خدشه‌ناپذیر و پلید امریکاست که با تلاش دوچندان ملت اگرچه آسیبی به کشور ما نخواهد زد اما خط بطلانی بر خیال خوش ساده‌انگار وابسته به غرب خواهد بود.
آیا واقعاً سیل تحریم‌ها، سیل مشکلات اقتصادی، سیل بیکاری، سیل آسیب های اجتماعی، سیل بی تدبیری ها و سوء مدیریت ها با تکیه بر جوانان مومن انقلابی قابل مدیریت نیست؟
با این حال آنچه به جمهوری اسلامی فرصت استفاده حداکثری از ظرفیت عظیم جوانان انقلابی را نداده است، حلقه بسته مدیرانی است که شاخصه اصلی آنان تنبلی و بی تحرکی، اشرافیت، دلبستگی به غرب و توافق با کدخداست.
راه حل مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف با القاء وجود بن بست و دل بستن به توافق با غرب نیست، بلکه با ایجاد بستر مناسب برای حضور جوانان متعهد در عرصه های مدیریتی کشور در گام دوم انقلاب است.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=11614

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.