• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2
محمدعلی دهقان پور، عضو شورا مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با پایگاه خبری مستقل:

در حوادثی که اخیراً پی در پی اتفاق افتاده، عدم برنامه ریزی مطلوب، ناهماهنگی ها و بی تدبیری ها به وضوح دیده می شود.

  • کد خبر : 11451
  • 09 فروردین 1398 - 8:14
در حوادثی که اخیراً پی در پی اتفاق افتاده، عدم برنامه ریزی مطلوب، ناهماهنگی ها و بی تدبیری ها به وضوح دیده می شود.

دهقان پور درخصوص وقوع سیل های پی در پی از ابتدای سال ۹۸ گفت: شکی نیست که باران، رحمتی از سوی پروردگار است؛ اما گاه همین رحمت، زحمتی می شود برای مردم؛ سیل رخدادی است که از ابتدای سال ۹۸ بر سر زبان ها افتاد و غالب خبر های رسانه ها را به خود اختصاص […]

دهقان پور درخصوص وقوع سیل های پی در پی از ابتدای سال ۹۸ گفت: شکی نیست که باران، رحمتی از سوی پروردگار است؛ اما گاه همین رحمت، زحمتی می شود برای مردم؛ سیل رخدادی است که از ابتدای سال ۹۸ بر سر زبان ها افتاد و غالب خبر های رسانه ها را به خود اختصاص داد و بحث های زیادی را می توان درباره ی اتفاقات اخیر مطرح نمود.

وی ادامه داد:با توجه به پیش بینی هایی که از سوی سازمان هواشناسی صورت گرفته بود، از مسئولان انتظار می رفت امکانات و تجهیزات خود را در مواجهه با چنین حادثه ای آماده کنند؛ سازمانی که هماهنگی و مدیریت حوادث را متولی است، خود، بحران را به دنبال می کشد.

دهقان پور با بیان اینکه نه تنها این حوادث بلکه در حوادثی که اخیراً پی در پی اتفاق افتاده، عدم برنامه ریزی مطلوب، ناهماهنگی ها و بی تدبیری ها به وضوح دیده می شود که نظیر آن را در زلزله ی کرمانشاه می بینیم، گفت: درست است که زلزله قابل پیش بینی نیست اما می توانست با تدبیر بهتر و مدیریت کارآمد تر، امداد رسانی گسترده تر و همه گیر تری صورت گیرد و از وخیم تر شدن اوضاع جلو گیری کند، در ارتباط با سیلاب شیراز نیز، گمانه زنی های بسیاری مطرح شد که علی رغم هشدار های هوا شناسی، اقدامات لازم توسط مسئولان امر، صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: به گفته ی رئیس دادگستری فارس در بررسی های اولیه، علت حادثه، عدم لایروبی رودخانه ی مجاور دروازه ی قرآن مطرح شد. عدم لایروبی رودخانه، باز نبودن مجرای عبور آب و سرازیر شدن روناب از ارتفاعات تنگه ی الله اکبر- واقع در ورودی شمالی شیراز- از علل به وجود آمدن حادثه ی دلخراش است. البته موارد ذکر شده، دلایل اولیه هستند و تا تکمیل پرونده ی این حادثه، به طور قطع، نمی توان درباره ی علل احتمالی آن صحبت کرد.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: نخست لازم است با انتخاب مدیرانی مجرب و کار آموخته در حوزه ی مدیریت بحران و ایجاد قوانین و رویه های مفصل و مناسب که در دنیا مرسوم است، اولین اقدام را برای جلوگیری از بحران های آتی نهاد. دوم، بحث آموزش و اطلاع رسانی است که از رسانه ی ملی و دیگر رسانه های رسمی و محلی انتظار می رود تا با پوشش سریع، صریح و دقیق حوادث اتفاق افتاده، ضمن آگاهی بخشی به مردم از شایعاتی که بین افراد در فضای مجازی یا حقیق رد و بدل می گردد، جلوگیری کنند. قطعا یکی از ضعف های اصلی در برخورد با چنین حوادثی عدم شناخت و آگاهی افراد است که این ضعف را می توان در عملکرد ضعیف نظام آموزشی جست و جو کرد.

دهقان پور ادامه داد: در نظام آموزشی دروس مدونی که درباره ی چگونگی مواجهه شدن و راهکارهایی که می بایست افراد در بلاهای طبیعی و غیر طبیعی بدانند، وجود ندارد یا گر هم وجود داشته، خیلی کارآمد نبوده است. یقینا آگاهی افراد می تواند در کاهش چنین حوادثی تاثیر به سزایی داشته باشد.

وی در آخر خاطر نشان کرد: اینجانب به عنوان عضو کوچکی از اتحادیه ی انجمن های اسلامی مستقل کشور، از کلیه ی دستگاه ها و ارگان ها، راهداران، امدادگران، نیروهای نظامی و انتظامی، نیرو های جهادی و مردم دلسوز کشورمان که شبانه روز برای کاهش آلام حادثه دیدگان و امداد به سیل زدگان تلاش می کنند، صمیمانه قدر دانی می کنم. از خداوند متعال نیز برای درگذشتگان مغفرت، برای خانواده هایشان صبر و برای مجروحین سلامتی را خواستارم.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=11451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.