• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

در انتخاب وکلای خود رضای حق را بر رضای خود مقدم دارید

  • کد خبر : 2039
  • 06 بهمن 1394 - 12:18
در انتخاب وکلای خود رضای حق را بر رضای خود مقدم دارید

مستقل: رجوع به اندیشه‌های امام و رهبری در خصوص تشکیل مجلس و چگونگی رأی دادن در انتخاب فردی اصلح و تشکیل مجلسی کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی بسیار کمک کننده خواهد بود، لذا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بازخوانی نظرات امام و رهبری در این خصوص به رسیدن به گزینه اصلح یاری گر […]

مستقل: رجوع به اندیشه‌های امام و رهبری در خصوص تشکیل مجلس و چگونگی رأی دادن در انتخاب فردی اصلح و تشکیل مجلسی کارآمد و در تراز انقلاب اسلامی بسیار کمک کننده خواهد بود، لذا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بازخوانی نظرات امام و رهبری در این خصوص به رسیدن به گزینه اصلح یاری گر قشر دانشجو و مردم فهیم جامعه خواهد بود. بخش دوم این بحث به «وظایف مردم در انتخابات» می پردازد که پیش روی شما قرار دارد:

من انتظار دارم که وحدت کلمه خود را حفظ و در انتخاب وکلای خود رضای حق را بر رضای خود مقدم دارید. من متواضعانه از شما می خواهم که حتی الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید و اشخاصی اسلامی ، متعهد، غیر منحرف از صراط مستقیم الهی را در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهدباشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند.

لکن من از همه قشرها، از همه ملت می خواهم که آداب اسلامی خودشان را نسبت به همه امور، خصوصا در انتخابات حفظکنند. و مبادا خیال کنند که مبارزات انتخاباتی عبارت از این است که به دیگران بد بگویند و کارشکنی بکنند. البته دعوت به انتخاب اشخاص مانع ندارد، لکن توجه داشته باشند که همان طور که در انتخاب رئیس جمهور، به آن سلامت و به آن آرامش و به آن خوبی گذشت – که نمونه بود در ایران – من امید آن دارم که در این انتخابات هم به همان طوربگذرد. و همه با هم برادروار در یک مقصد باشیم . در یک مقصد باشید. و خداوند راشاهد بدانید، و ناظر بدانید، و نهضت را لکه دار نکنید. دشمنها درصددند که خرده گیری کنند. و من امیدوارم که خداوند همه شما را تایید کند(۱)

من امیدوارم که این مرحله را هم به شایستگی و به طوری که دلخواه همه ملت ماست ، ودلخواه ماست عمل بکنند. و وکیلهایی که آراسته هستند به اخلاق خوب ، متعهد هستند به اسلام ، وفادار هستند به کشور خودشان ، خدمتگزار هستند به شما و به کشور، آن اشخاص را انتخاب کنند و در مجلس بفرستند، که ان شاءالله این قدم آخر هم با شایستگی برداشته بشود، و ایران ان شاءالله سروسامان پیدا بکند، و از آن فشارها و اختناقها که خارج شده است تا آخر خارج باشد.(۲)

امید است ملت مبارز متعهد به مطالعه دقیق در سوابق اشخاص و گروهها، آرای خودرا به اشخاصی دهند که به اسلام عزیز و قانون اساسی وفادار باشند، و از تمایلات چپ وراست ، مبرا باشند، و به حسن سابقه و تعهد به قوانین اسلام و خیرخواهی امت معروف وموصوف باشند.

باید ملت شریف بدانند که انحراف از این امر مهم اسلامی ، خیانت به اسلام و کشوراست و موجب مسئولیت عظیم است . از خداوند تعالی خواهانم که پشت و پناه شما ملت عزیز باشد و در موارد لغزش ، دستگیر همگان باشد. (۳)

باید ما با اسم گول نخوریم ،بینیم چه می کند، ببینیم سابقه این چیست ، ببینیم کتابهایی که اینها می نویسند محتوایش چیست ، ببینیم تبلیغاتی که اینها می کنند چه تبلیغ می کنند.مجرد اینکه بگوید من مسلمم که فایده ندارد با ادعا. الان همه می گویند ما مسلمیم ، همه می گویند ما انقلابی ایم ، کسی نیست که بگوید من انقلابی نیستم ، هر که می گوید من انقلاب را درست کرده ام . این ملت بیچاره ، این ملت بزرگ ما، این ملتی که با دست خالی رفت توی میدانها و توی خیابانها و مشتش را پر کرد و مخالفت کرد با رژیم سابق و با همه ابرقدرتها و مطلب را به اینجا رساند، حالا من آمده ام ، می نشینم می گویم من رهبر شما[هستم ]. تو غلط می کنی که هستی . یا آن می گوید که نه ، ما این کار را کردیم . آخر کجااین کار را کردید؟ اگر یک دزدی را یک جایی کشتند، از طایفه شما بود، آن وقت شمامی شوید انقلابی ؟!

باید ببینید چکاره اند این جمعیتهایی که افتاده اند توی این مملکت و دارند خرابکاری می کنند و مع الاسف ، بعض اشخاص هم که متوجه این مسائل نیستند، یکوقت آدم می بیند که طرفداری از اینها کردند یا یک چیزی گفتند، آنها از آن استفاده طرفداری کردند. اینها گول می زنند، همه را گول می زنند. اینها می خواستند من را گول بزنند. من نجف بودم ، اینها آمده بودند که من را گول بزنند. بیست و چند روز – بعضیها می گفتند۲۴ روز من حالا عددش را نمی دانم – بعضی از این آقایانی که ادعای اسلامی می کنند،آمدند در نجف ، [یکی ]شان بیست و چند روز آمد در یک جایی ، من فرصت دادم به اوحرفهایش را بزند. آن به خیال خودش که حالا من را می خواهد اغفال کند. مع الاسف ، ازایران هم بعضی از آقایان که تحت تاثیر آنها واقع شده بودند – خداوند رحمتشان کند آنهاهم اغفال کرده بودند آنها را – آنها هم به من کاغذ سفارش نوشته بودند. بعضی از آقایان محترم ، بعضی از علما، آنها هم به من کاغذ نوشته بودند که اینها انهم فتیه. من گوش کردم به حرفهای اینها که ببینم اینها چه می گویند. تمام حرفهایشان هم ازقرآن بود و از نهج البلاغه ، تمام حرفها. این که آمد بیست و چند روز آنجا و تمامش از نهج البلاغه و تمامش از قرآن صحبت می کرد، من در ذهنم آمد که نه ، این آقا هم همان است ! والا خوب ، تو اعتقاد به خدا واعتقاد به چیزهایی که داری ، چرا می آیی پیش من ؟ من که نه خدا هستم ، نه پیغمبر، نه امام ، من یک طلبه ام در نجف . این آمده بود که من را بازی بدهد؛ من همراهی کنم باآنها. من هیچ راجع به اینها حرف نزدم ، همه اش را گوش کردم . فقط یک کلمه را که گفت “ما می خواهیم قیام مسلحانه بکنیم “، گفتم : نه ، شما نمی توانید قیام مسلحانه بکنید. بی خودخودتان را به باد ندهید.

از هم اکنون هم باید مطمئن باشیم رسانه های استکباری از عدم حضور مردم در صحنه انتخابات سخنها خواهند گفت ؛ و باتحلیلهای موذیانه و القائات توام با تهدید و ارعاب تلاش خواهند نمود ذهنها را به مسائل دیگر معطوف نمایند. غافل از آنکه امت اسلامی ایران سالهاست نشان داده اند که از این هیاهوها نمی ترسند، و مقاوم و استوار در مقابل تمام ابرقدرتها و قدرتها می ایستند؛ و به یاری خداوند متعال ، ملت شریف ایران با حضور گسترده خود انتخابات را در موعدمقرر و با قدرت و قاطعیت برگزار می کنند؛ و مطمئنا در زیر موشک و بمب هم اگر قراربگیرند، به پای صندوقها می روند و به تکلیف شرعی و الهی خود عمل خواهند نمود. (۴)

و اینجانب تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت می کنم . و ان شاءالله دنیا خواهد دیدکه مردم عزیز ایران چگونه حماسه حضور گذشته خویش را در سراسر میهن اسلامی تکرار خواهند کرد.

مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند، و هیچ فرد و یا گروه و دسته ای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند. جامعه اسلامی ایران ، که با درایت و رشد سیاسی خود جمهوری اسلامی و ارزشهای والای آن وحاکمیت قوانین خدا را پذیرفته اند و به این بیعت و پیمان بزرگ وفادار مانده اند، مسلم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند. البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است . و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می نمایند. و افراد وگروهها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزه خود می توانند کاندیدا معرفی نمایند؛ولی هیچ کس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهار نظر و اظهار وجود نکنند.

در هر حال ، مردم با بصیرت و درایت و تحقیق کاندیداها را شناسایی کرده ، و به سوابق و روحیات و خصوصیات دینی – سیاسی نامزدهای انتخاباتی توجه نمایند. مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رای دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشندو در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند، و طعم تلخ فقر را چشیده باشند، و در قول وعمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین ، اسلام مستضعفین ، اسلام رنجدیدگان تاریخ ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاک طینتان عارف ، و در یک کلمه ، مدافع اسلام ناب محمدی -صلی الله علیه و آله وسلم – باشند. و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری ، اسلام مستکبرین ، اسلام مرفهین بی درد، اسلام منافقین ، اسلام راحت طلبان ، اسلام فرصت طلبان ، و در یک کلمه ، اسلام امریکایی هستند طرد نموده و به مردم معرفی نمایند. و از آنجا که مجلس خانه همه مردم و امید مستضعفین است ، در شرایط کنونی نباید کسی انتظار داشته باشد که حتما نمایندگان باید از گروه و صنف خاصی باشند. بایدتوجه داشت که هنوز خیلی از مسائل وجود دارد که به نفع محرومین باید حل و فصل شود. و تمیز بین کسانی که در تفکر خود خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرارداده اند، با دیگران کار مشکلی نیست . (۵)

اسلام همیشه گرفتار یک همچو مردمی بوده است که با اسم “اسلام “، می خواستنداسلام را بکوبند. مگر محمدرضا قرآن طبع نمی کرد؟ مگر سالی یک دفعه نمی رفت به  مشهد؟ مگر دائما صحبت از عدالت اسلامی و عدالت چه نمی کرد؟ مگر نمی گفت حضرت عباس مرا در یک قضیه ای نجات داد؟ می گفت اینها را. اینها یکی از قدرتهای [آنهاست ]. واقعا قدرت است . قدرتهای بزرگی که دارند این است که همچو با جدی ،بدون اینکه هیچ پرده حیایی در کار باشد، جدا می گویند که این کار را خدا کرده است این کار را. دنبال خدا هستیم . ما هم دنبال چه هستیم که شاید شماها هم اگر یک وقتی ببینید،باورتان بیاید. خیلی ها باورشان آمده بود: خوب ، یک شاهی است که دارد می گوید”قرآن ” و دارد می گوید “اسلام ” و دارد می گوید چه . خوب ، چه کارش دارید؟ ما مدتی باید زحمت این را بکشیم که آن چهره دوم این را به مردم بفهمانیم . این یک چهره است ،یک چهره با اسم قرآن و اسم خدا و اسم نهج البلاغه و اسم اینها بیاید توی میدان [که ]خطرناک است . ما اگر بتوانیم آن چهره دوم این جمعیتها را، آن چهره دوم امثال محمدرضا را به مردم معرفی کنیم ، آن وقت ما پیروز می شویم و این در قضیه محمدرضاشد؛ چهره دومش را به قاعده نشان داد.

اینها با خود قرآن ، با خود نهج البلاغه می خواهند ما را از بین ببرند و قرآن ونهج البلاغه را از بین ببرند. همان قضیه زمان حضرت امیر و قرآن را سرنیزه کردن که این قرآن حکم ما باشد. حضرت امیر مظلوم بود واقعا. هر چه به این بدبخت ها گفت : اینهاحیله دارند می کنند، بگذارید [بجنگند، ] گذشت مطلب . [گفتند: ] الان آن مرکز رامی گیرند. جمع شدند دورش ، شمشیر کشیدند، گفتند: می کشیمت اگر نگویی برگردند،قرآن اینطور نوشته . مجبور شد حضرت امیر که امر کند که لشکری که الان فتح می کردند،یک ساعت دیگر اگر مانده بود فتح می کردند، برگردند. برگشتند و شکست همان شد که خوردند و بعد از اینکه آن مسائل واقع شد. همین عده ای که آنجا شمشیر کشیده بودند،باز شمشیر کشیدند برضد حضرت امیر: باید ما ببینیم که عمل اینها چی هست ، آنها درپیشانی شان هم آثار سجده بود؛ ابن ملجم در پیشانی اش آثار سجده بود، ببینیم چه کرد؟با این آثار سجده چه آمده بکند؟

ما در هر قصه ای که واقع می شویم ، می بینیم که روحانیت هدف است . محمدرضا هم در نطقهایی که کرده بود و می کرد، اینها را ارتجاع [می نامید، می گفت : ] “اینها عمال ارتجاعند. ” حتی اینها می گفتند: “اینها عمال انگلیسها هستند. ” این را من خودم با گوشم ،در یک اتومبیلی که در تهران یک وقت نشسته بودم ، دیدم که آن یکی به آن می گوید- ما سه نفر بودیم که معمم بودیم – گفت من مدتهاست این ، این هیکلها را ندیده ام . اینهارا انگلیسها درست کردند در نجف و قم برای اینکه ملت ما را چه بکنند. ما در آن دوره عمال انگلیس بودیم و ارتجاعی ! الان هم ما ارتجاعی هستیم ! الان هم روحانیین ماارتجاعی اند! روشنفکرها آنهایند! (۶)

من امیدوارم که مجلس یک مجلس بسیار خوبی باشد، و مجلسی باشد که باآزادی ، همه ملت شرکت کنند و اعتنا به اینکه به ما بعدها خواهند گفت چه ، نکنند. برای اینکه آنهایی که با ما دشمن اند، امروز در فعالیت هستند که این مجلس را لوث کنند. درخارج و داخل فعالیت هست و شما باید آن فعالیتها را با حضور خودتان ، با اجتماع خودتان ، با رفتن خودتان بر سر صندوقهای انتخابات ، آنها را همه را خنثی کنید. و مجلس اگر باشد، ان شاءالله مجلس خوب باشد. با داشتن علما و قانوندانهای ، حقوقدانهای نگهبان ، شورای نگهبان ، ما آرام هست دلمان ، برای اینکه در مجلس ان شاءالله مسائلی برخلاف اسلام و بر خلاف مصالح مسلمین نخواهد گذشت ، و اگر اشتباهی در مجلس واقع بشود، شورای محترم نگهبان که در این دوره باکمال قدرت و استقلال عمل کرد، دردوره های دیگر هم همین طور باشد، و این ملت را و این دولت را و این کشور را به پیش ببرد.(۷)

پس ، یکی از وظایف مهم شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و مصالح کشور، حضور در حوزه های انتخابیه ، و رای دادن به نمایندگان صالح کاردان و مطلع براوضاع سیاسی جهان و سایر چیزهایی که کشور به آنها احتیاج دارد می باشد؛ چه ازروحانیون باشند، چه نباشند. و مجلس چنانچه محتاج به علما و روحانیون مطلع از احکام شرعی و سیاسی اسلام است ، محتاج به متخصصین رشته های مختلفی است که کشوراحتیاج به آنها دارد و لازم است کسانی که کاندیداهایی به ملت معرفی می کنند در نظر داشته باشند که از مطلعین هر رشته تخصصی چند نفری در بین کاندیداهای آنها باشد. و اگر کسی یا کسانی را در غیر گروه یا صنف خود یافتند که از افراد گروهشان لایق تر است او را کاندیدا کنند. مسئله انتخابات یک امتحان الهی است که گروه گرایان را از ضوابط گرایان ممتاز می کند، و مومنین و متعهدین را از مدعیان جدا می نماید. و کسانی که خود را کاندیدا می کنند، یا کاندیدا گروههایی هستند، اگر خود را صالح برای وکالت در یک چنین مجلسی نمی دانند و وجود آنها دراین مکان نفعی برای کشورشان ندارد، خدای متعال را در نظر بگیرند و رضای او را بررضای خود مقدم دارند، و چنین خلاف ناشایسته ای را مرتکب نشوند. و حضرات روحانیون ، از ائمه جمعه و جماعات یا سایر آقایان محترم ، توجه کنند که شهرهای خودرا از خدمتگزاران به ملت و بندگان صالح خدا خالی نکنند، که خدمت به مردم و رفع حاجات آنان و تربیت علمی و اخلاقی بندگان خدا، که شغل شریف روحانیت است ، برهر چیز مقدم است ؛ مگر آنکه بدانند وجود آنها در مجلس برای خدمت به اسلام مفیدتر است . میزان در نظر همه ارزش خدمت باشد، نه خدای نخواسته تحصیل مقام . و شمامی دانید در جمهوری اسلامی مقاماتی که در رژیمهای دیگر مطرح است ، و برای تحصیل آن دست به همه نوع فعالیت مشروع یا غیر مشروع می زنند، مطرح نیست . واساسا این مقامات ارزشی ندارد، مگر آنکه خدمت به خدا و خلق خدا باشد. شماها تابع آن بزرگ مرد تاریخ ، صلوات الله علیه ، هستید که درباره حکومت آن کلام را فرمود.

و اما مردم در سراسر کشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند؛ و احدی حق تحمیل خود یا کاندیداهای گروه یا گروهها را ندارد. هیچ مقامی و حزبی و گروهی وشخصی حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند، یا خدای نخواسته افشاگری نمایند؛ گرچه همه حق تبلیغات صحیح برای خود یا کاندیداهای خود یا دیگران را دارند، و هیچ کس نمی تواند جلوگیری از این حق نماید. و البته لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت باشد. و احدی شرعا نمی تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رای بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتندولی رای دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست ، و نزدخداوند مسئولیت دارد. و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادندو از این تایید برای رای دهنده اطمینان حاصل شد، می تواند به آنها رای دهد. و بالجمله ، حکومت حکومت اسلام و مردم است ؛ و مجلس از مردم است ، و رای نیزاز آن مردم است ؛ و احدی تحت فرمان مقام یا مقاماتی نیست . لازم به تذکر است که اهالی محترم هر حوزه انتخابیه فرد یا افرادی را کاندیدا نموده ، و برای آنان فعالیت صحیح قانونی و شرعی انتخاباتی نمایند. و برای هرچه بهتر و پرشورتر شدن انتخابات هیچ حوزه ای برای حوزه دیگر کاندیدا تعیین ننماید. و همچنین صلاحیت و عدم صلاحیت شخص و یا اشخاص کاندیدا را تایید و تصدیق ننماید. دخالت در انتخابات هر حوزه به عهده خود آن حوزه می باشد. و بهتر است که نمایندگان تمامی اقشار حوزه هابرای تعیین فرد یا افراد مورد نظرشان تبادل نظر نمایند. با تمام این اوصاف ، تمامی افراددر صورت دارا بودن شرایط لازم ، در تعیین کاندیدا و یا کاندیدا شدن آزاد و مختارند. (۸)

منابع:

۱-بیانات امام خمینی؛ ۲۳/۱۲/۵۸

۲-همان؛ ۱۲/۱۲/۵۸

۳-همان؛ ۲۱/۱۲/۵۸

۴-همان؛ ۱۱/۱/۶۷

۵-همان

۶- همان؛  ۴/۴/۵۹

۷-همان؛ ۱۷/۵/۶۲

۸-هامن؛ .۲۲/۱۱/۶۲

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=2039

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.