• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
نامه دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره) به کمیسیون اقتصادی مجلس برای پیگیری طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه CGT :

درخواست از مجلس برای پیگیری طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه/ کاهش التهاب بازار مسکن با وضع مالیات

  • کد خبر : 11750
  • 26 اردیبهشت 1398 - 1:53
درخواست از مجلس برای پیگیری طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه/ کاهش التهاب بازار مسکن با وضع مالیات

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی طی نامه‌ای به پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی و پیگیری طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) شد و نوشت: تعلل کمیسیون اقتصادی مجلس برای ارائه لایحه توسط دولت پذیرفته نیست. در نامه این تشکل دانشجویی به رئیس کمیسیون […]

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی طی نامه‌ای به پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی و پیگیری طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) شد و نوشت: تعلل کمیسیون اقتصادی مجلس برای ارائه لایحه توسط دولت پذیرفته نیست.

در نامه این تشکل دانشجویی به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آمده است: همان طور که مستحضر هستید؛ در سال‌های اخیر، بخش مسکن وضعیت نامطلوبی داشته است؛ رشد غیرمنطقی قیمت مسکن، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه را با مانع جدی روبرو کرده است.

اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می دهد طول دوره انتظار برای خرید خانه ۷۵ متری در شهر تهران و با فرض ثبات قیمت در سال‌های آینده به ۵۶ سال افزایش یافته است؛ در حالی که این عدد در سایر کشورها مانند هلند، دانمارک، آفریقای جنوبی و کانادا بین ۹ تا ۲۰ سال است.

بر اساس گزارش طرح جامع مسکن وزارت راه و شهرسازی، در چنین وضعیتی که رشد قیمت خانه از رشد درآمد خانوار بیشتر است، خانوارهای سه دهک اول و بخشی از خانوارهای دهک چهارم حتی با افزایش وام هم نمی توانند نیاز خود را برطرف کنند.

همچنین سهم خانوارهای دارای مسکن ملکی از ۷۷ درصد در سال ۱۳۶۵ به میزان ۶۰ درصد در سال ۱۳۹۵رسیده است. باید یادآور شد که در مقیاس شهری، تنها ۵۴ درصد از خانوارهای شهری دارای مسکن ملکی هستند.

این در حالی است که در کشورهای اروپایی نرخ مالکیت طی سال های ۲۰۰۴ الی ۲۰۱۴ به صورت میانگین رو به افزایش بوده و از رقم ۷۴٫۹درصد سال ۲۰۰۴ به رقم ۷۶٫۹ درصد سال ۲۰۱۴ رسیده است.

عامل اصلی این وضعیت، تبدیل «تقاضای مصرفی» به «تقاضای سرمایه‌ای» در بخش مسکن طی ۱۰ سال اخیر بوده که میزان آن، بیش از ۷۵ درصد گزارش شده است. بنا بر تجربه اجرایی کشورهای پیشرفته، استفاده از ابزار مالیات تا حد زیادی مانع تداوم وضعیت فعلی است.

راهکاری که برای جلوگیری از سوداگری و معاملات مکرر در کشورهای پیشرفته جهان پیشنهاد شده، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) است. این نوع مالیات بر پایه افزایش قیمت دارایی‌های غیرمصرفی است. سازوکار این نوع مالیات به گونه‌ای در نظر گرفته می‌شود که گروه هدف در اخذ این مالیات، تنها سفته‌بازان و سوداگران باشند.

ایجاد پایه مالیات بر عایدی سرمایه از نظر علمی کاملا توجیه دارد و مورد تایید مراکز پژوهشی و اجرایی داخلی نظیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

لذا با توجه به اهتمام کمیسیون اقتصادی مجلس در پیگیری طرح مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه و وعده های محقق نشده دولت برای تقدیم لایحه این موضوع، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی (ره) از نمایندگان محترم مجلس، خواستار بررسی و پیگیری این مهم است.

با وجود آنکه قریب به یک سال است که طرح مذکور در مجلس خاک می خورد و تجربه تلخ رد این پایه مالیاتی در سال ۹۳ هنوز در یادها مانده است، تعلل و انتظار کمیسیون اقتصادی مجلس برای ارائه لایحه توسط دولت پذیرفته نیست.

کمیسیون اقتصادی در مقابل معضلات اقتصادی و جلوگیری از سوداگری باید نقش فعالانه داشته و منفعل عمل نکند. همچنین باید به اساسی‌ترین کالای زندگی آنان یعنی مسکن و نجات آن از سوداگری اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

شایان ذکر است که در فاصله کوتاه باقیمانده تا آغاز دوره تمدید قراردادهای اجاره مسکن، وضع مالیات بر عایدی سرمایه بر املاک مازاد تنها راه قابل دسترس برای خاموشی التهابات در این بازار به نظر می‌رسد. امیدواریم جنابعالی و قو‌ه مقننه در جهت تحقق این مهم، اقدامات مقتضی را دریغ نفرمایید.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=11750

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.