• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
11

داستان یک انجمن اسلامی انقلابی

  • کد خبر : 1000
  • 14 آبان 1394 - 14:26
داستان یک انجمن اسلامی انقلابی

اپیزود اول: تاسیس انجمن اسلامی دانشگاه را چپی ها تسخیر کرده اند و بچه مذهبی ها جایی برای ارائه دیدگاه های خود ندارند؛ همین مسئله باعث می شود تلاش کنند تا با ابراز عملی؛ اندیشه خود را به نمایش بگذارند و زیر پله دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران را به نمازخانه تبدیل کنند؛ نماز جماعتی […]

اپیزود اول: تاسیس انجمن اسلامی
دانشگاه را چپی ها تسخیر کرده اند و بچه مذهبی ها جایی برای ارائه دیدگاه های خود ندارند؛ همین مسئله باعث می شود تلاش کنند تا با ابراز عملی؛ اندیشه خود را به نمایش بگذارند و زیر پله دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران را به نمازخانه تبدیل کنند؛ نماز جماعتی که جماعتی را به هم دلبسته کرد و از دل این وفاق و اتحاد «انجمن اسلامی دانشجویان» را پدید آورد؛ انجمنی که بعدها نقش بسیار موثری در ملی شدن صنعت نفت، روی کارآمدن دولت مردمی مصدق، نهضت ۱۵خرداد ۴۲ و انقلاب ۲۲ بهمن ۵۷ داشت.
ایپزود دوم: تسخیر لانه جاسوسی
۲۲ بهمن ۵۷ تا ۱۳ آبان ۵۸ اتفاق بسیاری در ایران افتاد. اگرچه مردم به استبداد داخلی نه گفته بودند و تلاششان برای رسیدن به آزادی فردی ثمر داده بود اما هنوز استکبار در کشور شعبه داشت و هر روز خبر از یک دسیسه جدید توسط آمریکا در رسانه ها منتشر می شد. اتحاد انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های کشور منجر به تسخیر لانه جاسوسی شد تا برای همیشه این دندان آلوده کنده شود؛ اما برای انجمن های اسلامی دانشجویان این حرکت یک موهبت دیگر را نیز داشت و آن تشکیل شورای عماهنگی انجمن های اسلامی (دفتر تحکیم وحدت) بود؛ دفتری که به فرمان امام برای انسجام بیشتر فعالیت های جنبش دانشجویی مسلمان شکل گرفت و در ایام دفاع مقدس هم پایگاهی شد برای اعزام دانشجویان به جبهه ها!
اپیزود سوم: کجروی و شکل گیری یک شاخه انقلابی
بعد از انتخابات مجلس سوم و حضور غلط تحکیم وحدت در بازی های انتخاباتی؛ آغاز کجروی های بخشی از بدنه تحکیم وحدت بود، بدنه ای که به مرور شکاف و زاویه اش با اصول و مرامنامه ابتدایی تحکیم بیشتر و بیشتر می شد و همین زاویه باعث شد برخی از دفاتر اصلی اتحادیه از جمله انجمن اسلامی دانشجویان چمران اهواز با ۳ حق رأی (بالاترین حق رأی در تحکیم وحدت) بر پیروی از مرامنامه تاکید کنند و وقتی می بینند آن قسمت دیگر به سمت ساختارشکنی و پیاده نظام شدن احزاب حرکت می کند؛ با جمعی از بدنه تحکیم و انجمن های اسلامی خارج از تحکیم یک تشکل دیگر را بنا نهادند.
۱۳ آبان ۷۸ سالروز تاسیس «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور» است؛ اتحادیه ای که با پسوند مستقل خود تلاش داشت به همه بگوید؛ هم از احزاب و گروه های سیاسی مستقل است و هیچگاه حریت و آزادگی جریان دانشجویی را به وابستگی احزاب نمی فروشد و همچنین هم از جریان انجمن های اسلامی که ساختار شکنی می کنند مستقل است و با اعتقاد به شعار «نقد حکومت آری، نفی حاکمیت هرگز» نسبت خود را با نظام جمهوری اسلامی تعریف می کند. و اهمیت انجمن اسلامی را رهبر انقلاب به خوبی درک می کند و در اولین دیدار با اعضای این اتحادیه می فرمایند:« رخی از استراتژیست های خارجی در اوایل انقلاب این تحلیل را دادند که انقلاب ایران از روش های ویژه ای برای تثبیت، رشد و پیشرفت خود بهره برداری کرده که بی سابقه است؛ که از جمله آنها انجمن های اسلامی است و آنها هسته های انقلابی مومنی هستند که انقلاب متکی به آنها است. هر چند انها دیرفهمیده بودند اما درست فهمیده بودند. انجمن های اسلامی در هر جا عبارت بودند از آن مجموعه های پرانگیزه با آرمان های روشن، با احساسات پر جوش که مثل یک موتوری همه آن مجموعه را با خودشان حرکت می دادند و پیش می بردند و انجمن های اسلامی دانشجویان در طول زمان کارهای با ارزشی را در دانشگاه ها انجام دادند.»
اپیزود چهارم: برکات فرزندان انقلابی رهبر
امروز ۱۶ سال از تشکیل اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور می گذرد و این نهال به تثبیت رسیده است. در عرصه سیاسی با مانیفست فکری خود که در ۱۳ اسفند ۸۳ توسط رهبر انقلاب «سند گفتمان جنبش دانشجویی مسلمان» لقب گرفت؛ توانست نسبت خود را با احزاب و گروه های سیاسی به درستی تعریف کند و در موضع منتقدانه نسبت به آنها چشم بینا و زبان گویای جامعه باشد.
هیچ گاه خود را وابسته احزاب و گروه های سیاست نکرد و با شعار «نه اصلاح طلب؛ نه اصولگرا؛ هم اصلاح طلب؛ هم اصولگرا» تعریف جدیدی از حرکت اجتماعی و سیاسی ایجاد کردند و توانستند مبتنی بر آن نظم گفتمانی جدیدی را در بازی سیاست رقم بزنند و تلاششان را مبنی بر به بازی گرفتن جریان های سیاسی در پینگ پنگ تحلیل های خود گذاردند تا آنجا که رهبر انقلاب در پیام های متعددی از تلاش اعضای این اتحادیه تقدیر و تشکر کند و آنها را فرزندان انقلابی خود بنماند که جهادگونه در پاسداشت از ارزشها عمل می کنند.
برکات شکل گیری این اتحادیه اما محدود به فضای سیاسی نبود و در شکل دهی گفتمان عدالت و مبارزه با فساد، انجمن های اسلامی دانشجویان نفسی تازه دمیدند که «دانشگاه آزاد و مدیریت فاسد آن»؛ «آقازاده مفسد و پرونده آن»؛ «وزیر کشور و مدرک جعلی آن» و بسیاری پرونده های ریز و درشت دیگر در عرصه مبارزه با فساد به دست اعضای این اتحادیه جلو برده شد.
و البته زمانی که دیدند نسبت جریان دانشجویی انقلابی با فضای فرهنگ و هنر خیلی نزدیک نیست سینما را به دانشگاه آوردند تا جریان دانشجویی بیشتر با هنر انقلابی عجین شود و هنرمند انقلابی نیز به پشت گرمی این جوانان انقلابی بیشتر ترغیب شود تا به سمت ساخت آثار فاخر انقلابی برود.
اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل امروز دیگر یک جریان شناخته شده است که می توان به تحلیل ها و مواضع اش اعتماد داشت و به عمق بینش و درکشان آفرین گفت؛ جریانی که البته اعضایش تلاش کرده اند هیچ گاه تشکل برایشان «معبود» نباشد و همواره در جایگاه یک «معبد» خوب برای پاسداشت و گسترش ارزش های انقلاب اسلامی به کار رود.
لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1000

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.