• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

جهاد اکبر محملی برای بازیابی انگیزه ها و تقویت اراده ها

  • کد خبر : 2057
  • 07 بهمن 1394 - 11:30
جهاد اکبر محملی برای بازیابی انگیزه ها و تقویت اراده ها

متن این گفتگو را در زیر می خوانید: مهمترین هدف از این اجتماع توجه بیشتر به اهداف فعالیت و بازیابی انگیزه ها و تقویت اراده ها *ضمن سلام و عرض ادب خدمت شما؛ می خواستیم در سوال اول به این مسئله بپردازیم که فکر اولیه راه اندازی اردوی جهاد اکبر از کی و چگونه خورد؟ […]

متن این گفتگو را در زیر می خوانید:

مهمترین هدف از این اجتماع توجه بیشتر به اهداف فعالیت و بازیابی انگیزه ها و تقویت اراده ها

*ضمن سلام و عرض ادب خدمت شما؛ می خواستیم در سوال اول به این مسئله بپردازیم که فکر اولیه راه اندازی اردوی جهاد اکبر از کی و چگونه خورد؟ اهداف برگزاری این اردوی تشکیلاتی چه بود؟
در سال ۸۱ پس از برگزاری نشست سالیانه اتحادیه و انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی قرار بر این شد به منظور انسجام و هماهنگی بیشتر با حضور اعضای شورای مرکزی و فعال انجمن های اسلامی عضو اتحادیه نشستی برگزار نمائیم. بهترین مکانی در جوار حرم و آستان ملکوتی امام رئوف بود مکانی که هم این اجتماع خیر و برکت افزون تری می گرفت و هم در این بستر خیلی بهتر می شد با مبانی فکری حرکت اصیل دانشجویی خود ارتباط برقرار کرد. مهمترین هدف از این اجتماع توجه بیشتر به اهداف فعالیت و بازیابی انگیزه ها و تقویت اراده ها و مرور مبانی فکری حرکت اسلامی انجمن ها بود.

 

موضوعاتی باید در جهاد باشد که هم در شناخت خود ما یعنی خودشناسی مفید باشد و هم در شناخت خدا

*معمولا چه موضوعاتی در رأس اولویت های آموزشی و تشکیلاتی اردوی جهاد اکبر بود؟
از اسم اردو مشخص است که چه موضوعاتی باید در این اردو تدریس شود. طبیعتاً موضوعاتی باید باشد که هم در شناخت خود ما یعنی خودشناسی مفید باشد و هم در شناخت خدا که این مهم هم در هر انتخاب موضوعات در نظر گرفته شود و هم در انتخاب و گزینش مهارت هایی که ما در این مسیر نیازمندیم و هم در انتخاب اساتیدی که می خواهند این موضوعات را تدریس نمایند.

به نظرم اصل موضوعات باید مبانی عقیدتی باشد و فرع هم برخی جلسات حاشیه ای مثل همین جلسات سیاسی، پرسش و پاسخ ها. خیلی از مباحث عقیدتی موضوعاتی است که اگر از این فضای با نشاط و صمیمی اردویی برای انتقال آنها استفاده نشود شاید با توجه به فضای سیاست زده دانشگاها کمتر مورد اولویت مطالعاتی دانشجویان عضو انجمن اسلامی قرار گیرد و این یک آفت برای مجموعه های اسلامی است که قبل از آنکه با مبانی و مفاهیم آشنا شوند و درک دقیقی از آنها داشته باشند وارد مباحث سیاسی بشوند که براساس فضای سیاسی کشور قابل تغییر و تفسیر است.

به صورت شفاف تر و به عنوان مثال وقتی ما یک جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی سیاسی برگزاری کنیم چه کمکی به تقویت مبانی فکری او می کنیم همان مبانی فکری که در هر زمان و مکان با اتکاء به آنها بتواند فضای جامعه را تحلیل کند و بر اساس آن جبهه حق و باطل را تشخیص و تمیز دهد.

 

جهاد اکبر هم مسیر حرکت ما در فعالیت های تشکیلاتی است و هم مراتب هدف ما

* چرا اسم جهاد اکبر برای این اردو انتخاب شد؟
به نظر نام جهاد اکبر برای اردوی تشکیلاتی این اتحادیه دانشجویی بسیار اسم با مسمایی است جهاد اکبر ما را به ماهیت فعالیت تشکیلاتی و مرام ثابت و لاتغیر تشکیلاتی سوق می دهد و رهنمون می کند. حتما همه کسانی که با شناخت به این تشکل می آیند، تشکل را هدف نباید بدانند و تشکل را ابزار و وسیله ای برای قرب الهی می دانند جهاد اکبر هم مسیر حرکت ما در فعالیت های تشکیلاتی است و هم مراتب هدف ما.

* چرا اصرار مکرر بود که این اردو در مشهد مقدس برگزار شود؟
برای اینکه مقصد همین جهاد اکبر رسیدن و وصول به مقام انسان کامل است و حقیقت و مظهر مجسم انسان کامل امام معصوم است.

 

انشالله جهاد اکبری با حضور اعضای انجمن های اسلامی که هیئت علمی شده اند در کربلا برگزار می کنیم

* از خاطرات و حواشی اردوی جهاد اکبر خاطره ای در ذهن دارید؟ در مورد عهد جهاد اکبری ها در حرم رضوی که هر سال با آنها بسته می شود هم اگر می شود توضیحی دهید؟
هر دو سوال در یک جواب خلاصه می شود. بهترین خاطره ی گفتنی اردو؛ زیارت دست جمعی شرکت کنندگان در این اردو و عهد و پیمان گروهی با امام حاضر است. خوب شاید یکی از ایده های بدیعی که در جهاد اکبر به ذهن رسید و خاطرم نیست شاید در سال چهارم یا پنجم بودکه عنوان شد این بود که انشاالله اردوی جهاد اکبری را با حضور اعضایی از جهاد اکبری های اتحادیه که توانسته اند به کسوت هیات علمی در دانشگاه نائل شوند در کربلای معلی برگزار خواهیم کرد.

علت طرح این ایده هم به اصالت جهاد اکبر و ویژگی فعالیت ما برمی گردد. خیلی ها تصور می کنند این فعالیت و تلاش تشکیلاتی با اتمام دوران دانشجویی تمام می شود هدف از طرح این ایده این بود که اولا ما برای سی چهل سال آینده فردی خود در دانشگاه برنامه داریم و تلاش می کنیم با ادامه تحصیل و قرار گرفتن در کسوت هیئت علمی به حضور دائمی در دانشگاه بیاندیشیم ضمن اینکه فعالیت فرهنگی تشکیلاتی را مغایر با ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر نمی دانیم. و از طرفی دیگر برای خود تعهدی ایجاد کردیم که برای کسانیکه به منظور رسیدن به قله های علمی با این نگاه دینی، فرهنگی برنامه ریزی داشته باشند برنامه داریم و وعده دیداری در حرم اباعبدا…  منعقد می کنیم.

یعنی اردوی جهاد اکبری در حرم حضرت اباعبدالله که مدعوین آن اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستند، اعضای هیات علمی که سابقه شرکت در همین اردوهای جهاد اکبر این اتحادیه دانشجویی را داشته باشند. و ان شاءا… در همین چهاردهمین اردو از اولین برادر عزیزی که به این موفقیت نائل شده است هم تقدیر و تشکر می کنیم و هم او را به عنوان یک الگو معرفی می کنیم.

 

یک دانشجوی جهادی ایده آل سرباز رکاب ولی عصر (عج) است

* خروجی ایده آل یک دانشجوی جهاد اکبر رفته چگونه باید باشد
خروجی ایده آل یک دانشجویی جهاد اکبری؛ دانشجویی است که با یک افق علمی جهادی برای سربازی در رکاب حضرت ولی عصر(عج) انگیزه لازم و اراده لازم برای حرکت پیدا کرده است هم برای فعالیت تشکیلاتی و هم برای ارتقای علمی و فرهنگی، که بر اساس این انگیزه و اراده با شناخت ظرفیت خویش و ارتقاء روز افزون آن برنامه ریزی می نماید و ان شاءالله فرصتی را هم از دست نخواهد داد.

 

تاثیرگزاری اتحادیه بسیار بالاتر از برخی تشکلهای دانشجویی است ولی توقع هم از آن بالاتر است

* آیا طی این سالها جهاد اکبر تغییر خاصی داشته؟ روند آن را چطور ارزیابی می کنید؟
خوب طبیعی است که با رشد اتحادیه به لحاظ کمی و کیفی اردوی جهاد اکبر هم از چنین رشدی کمابیش برخوردار بوده است. اردوی پنجاه شصت نفره سال ۸۱ کجا، اردوی پانصد نفره ۹۴ کجا و لیکن آن روز اتحادیه ظرفیت کمی و کیفی محدودی داشت.

کیفیت اردو با آن روزها قابل قیاس نیست و لیکن مطلوب هم نیست چون متناسب با ظرفیت و امکانات اتحادیه در آن روز باید مقایسه انجام پذیرد هم ظرفیت بالای فکری دوستان امروز در شورای مرکزی اتحادیه و انجمن های اسلامی عضو و هم امکانات کنونی با آن روزها قابل قیاس نیست ما در آن روز یک خانلو، یک عسگریان، یک امینی، یک قدس پور داشتیم ولی امروز من حداقل چند قدس پور و امینی و خانلو و عسگریان بالقوه در مجموعه انجمن ها دیده ام.

البته کیفیت فعالیت شما و تاثیرگزاری شما بسیار بالاتر از برخی تشکل های دانشجویی است ولی توقع هم از شما بالاتر است تشکیلاتی که در عرض ده، یازده سال حداقل ۴،۵ پیام منحصر به فرد از رهبری معظم انقلاب، شخص اول نظام دریافت کرده است سرمایه ای عظیم با خود دارد فلذا شما باید با خودتان مقایسه شوید نه با تشکل های دیگری.

 

معتقدم مبانی و مفاهیم اساسی همچون قرآن نهج البلاغه، تاریخ اسلام مباحث عقیدتی در اردوها خیلی کم پرداخته می شود

معتقدم مبانی و مفاهیم اساسی همچون قرآن نهج البلاغه، تاریخ اسلام مباحث عقیدتی در اردوها خیلی کم پرداخته می شود و علت اصلی آن هم اتکاء فکری مجموعه به محصولات حاضر و آماده برخی بزرگان و قدما مجموعه می باشد در حالیکه باید توجه داشته باشید که اگر شما با محصولات حاضر و آماده این افراد در مجموعه احساس نیازی به مطالعات مبنایی فوق الذکر ندارید این بی نیازی یک بی نیازی کاذب است و محصولات تولید شده توسط همان قدما ثمره سال ها مطالعات بنیادین بر روی همین مبانی اساسی مثل قرآن، نهج البلاغه، اصول عقاید و… می باشد.

شما باید خود از حالت مصرف کنندگی خارج و به تولید برسید و تولید بدون مطالعه آن مبانی نمی تواند تولید مناسب و مفیدی نه برای خود شما و نه برای جامعه باشد.

فلذا باید حداقل هفتاد هشتاد درصد اوقات اردو را به مرور این مفاهیم به صورت مستقیم و غیرمستقیم اختصاص دهید و بیست سی درصد مابقی را به مباحث سیاسی و…اختصاص دهید.

این تشکیلات ظرفیت تولید چند تئوریسین و ایدئولوگ در عرصه فرهنگی اجتماعی نظام را دارد و باید با شناخت دقیق اولویت ها با تقویت انگیزه ها و اراده ها با برنامه ریزی حساب شده با پی گیری جدی بر روی بالا بردن سطح دانش عقیدتی دانشجویان این ظرفیت بالقوه را در مسیر بالفعل شدن قرار دهید.

توجه و مداقه به مفاهیم قرآن، کتاب اسلام در این اردوهای تشکیلاتی یک واجب عینی است. کسی که به قرآن و آیات الهی آشنایی و تسلط لازم را ندارد، نمی تواند در بلندمدت نخبه مفید و مؤثر در عرصه تمدن اسلامی باشد.

توجه به زندگی و سیره ائمه و نحوه برخورد آنها در مسائل اجتماعی بسیار ضروری و مفید است و تحلیل خیلی از مسئله های امروز جامعه با مطالعه و درک صحیح از سیره ائمه به راحتی قابل حل و پردازش است.

البته معتقدم در همین چارچوب محتوایی ۶۰ الی  ۷۰ درصد موضوعات فوق بایستی توسط نخبگان و سابقون خود اتحادیه و انجمن های اسلامی عضو تدریس گردد، این مدل به فرآیند نخبگی بسیار کمک می کند و انگیزه دانشجویان را برای مطالعه عمیق تر در آن موضوعات بسیار بالا می برد. ببخشید قسمت آخر خیلی طولانی شد امیدوارم که خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر بفرماید.

*ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=2057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.