• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
1

تعریف وزارت بهداشت از علوم پزشکی فقط به یک رشته خاص محدود شده است

  • کد خبر : 3068
  • 30 خرداد 1395 - 21:42
تعریف وزارت بهداشت از علوم پزشکی فقط به یک رشته خاص محدود شده است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم تغذیه وصنایع غذایی در نامه ای سرگشادهبه وزیر بهداشت نوشت:  آنگونه که شاهد هستیم تعریف این وزارت خانه از علوم پزشکی فقط به یک رشته خاص محدود شده است و این امر هم در سیاست گذاری ها و هم در حوزه اجرا به فراوانی دیده […]

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم تغذیه وصنایع غذایی در نامه ای سرگشادهبه وزیر بهداشت نوشت:  آنگونه که شاهد هستیم تعریف این وزارت خانه از علوم پزشکی فقط به یک رشته خاص محدود شده است و این امر هم در سیاست گذاری ها و هم در حوزه اجرا به فراوانی دیده می شود …. متن کامل این نامه به شرح زیر است:

 

جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید، در عصر حاضر اهمیت شعار «پیشگیری مقدم بر درمان» است، برهمگان محرز شده و جوامع و دولت ها، به خصوص در کشورهای در حال توسعه برای افزایش کیفیت سلامت جامعه خود به این امر توجه ویژه ای دارند.

 

بدون شک دست یافتن به این شعار تنها با حرف عملی نمی شود؛ بلکه نیازمند اقدام و عمل است، متأسفانه آنگونه که شاهدیم با توجه به کم لطفی های صورت گرفته در خصوص رشته های مرتبط با سلامت جامعه (حوزه پیشگیری) مثل اینکه هنوز در کشور ما و به خصوص در وزارت خانه تحت امر جنابعالی نسبت به این شعار به باور عمومی نرسیده است.

 

اهمیت دادن به علوم پزشکی به عنوان علمی که در قرآن به تقدیس از آن یاد شده کار پسندیده ای است؛ ولی علوم پزشکی نه فقط رشته پزشکی. آنگونه که شاهد هستیم تعریف این وزارت خانه از علوم پزشکی فقط به یک رشته خاص محدود شده است و این امر هم در سیاست گذاری ها و هم در حوزه اجرا به فراوانی دیده می شود ….

 

جناب وزیر، دانشجویان رشته های علوم پزشکی، از این همه ظلم و کم توجهی به ستوه آمده اند، کم توجهی های صورت گرفته در تدوین طرح تحول نظام سلامت و بی مهری هایی که در مراکز، سازمان ها و بیمارستان های این وزارت خانه نسبت به دانشجویان و دانش آموختگان علوم پزشکی، تنها نمونه هایی از خیل عظیم مشکلات دانشجویان علوم پزشکی کشور است.

 

حال که قطار این تصمیمات نادرست و ظالمانه به ایستگاه رشته علوم تغذیه رسیده است، انجمن اسلامی دانشجویان (تأسیس ۱۳۴۸) دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان صدای رسای دانشجویان و دانش آموختگان این رشته ارزشمند و مهم در حوزه سلامت جامعه نهایت مخالفت و اعتراض خود را نسبت به اقدامات و سیاستگذاری های نادرست این وزارت خانه نسبت به رشته علوم تغذیه را اعلام می نماید.

 

برخی از این اقدامات  و مشکلات عبارت اند از:
۱. عدم توجه به بند ۶-۱۲ سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغیه از سوی مقام معظم رهبری.
۲. رشته های غیرمرتبط که اجازه شرکت در کنکور کارشناسی ارشد این رشته را دارند و درخواست حذف حق شرکت آنها از کنکور ارشد رشته تغذیه.
۳. بالا بودن ظرفیت ورود رشته هایی نظیر پزشکی عمومی، داروسازی، دامپزشکی و…به مقطع دکتری تغذیه و درخواست افزایش ظرفیت کارشناسان ارشد تغذیه در این مقطع.
۴. عدم تعلق گرفتن بیمه به خدمات مشاوره ای تغذیه در مراکزدولتی و خصوصی و عدم توانایی فارغ التحصیلان این رشته برای نوشتن آزمایش های تشخیصی برای بیماران.
۵. عدم وجود منع جدی و رسیدگی برای تبلیغات و درج  کلمه«رژیم درمانی» بر روی تابلوی پزشکان عمومی که تنها ۲ واحد تغذیه را در طول مدت تحصیل گذرانیده اند.
۶. اجازه رژیم درمانی وتاسیس مطب تغذیه به کارشناسان ارشد بدون پایه تغذیه.
۷. تأسیس انجمن علمی تغذیه ایران با وجود دو انجمن فعال در این حوزه (انجمن تغذیه ایران وانجمن غذا و تغذیه ایران).
۸. موارد مشاهده شده مبنی بر تحصیل بدون کنکور پزشکان در رشته علوم تغذیه تحت عنوان متخصص تغذیه در دانشگاه های علوم پزشکی مشهد وتهران تحت هر عنوان .
۹. ضایع کردن حق فارغ التحصیلان این رشته در طرح تحول نظام سلامت. (تعرفه ها و نظام پرداختی ها، حذف خدمات رژیم درمانی رایگان در این طرح و…)

 

و موارد بسیار دیگر که ذکر آنها دراین مرقومه نمی گنجد.

 

جناب وزیر، از پاسخگویی شما در شبکه های مجازی متشکریم ولی این پاسخ ها برای ما قانع کننده نمی باشد و ما ارزش رشته تغذیه و تغذیه دان را بیشتر از آن می دانیم که با یک کامنت ساده بتوانید موج عظیم اعتراضات را متوقف کنید.

 

در خواست ما از شما حضور در جمع خانواده بزرگ تغذیه و گوش دادن به مطالبات و خواسته های آنهاست.

 

انجمن اسلامی دانشجویان
(دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=3068

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.