• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
16
بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بوعلی سینا به مناسبت روز دانشجو:

تشکل‌های دانشجویی باید شناخت و تمرکز کافی بر مسائل جامعه و مردم داشته باشند

  • کد خبر : 14370
  • 21 آذر 1400 - 17:13
تشکل‌های دانشجویی باید شناخت و تمرکز کافی بر مسائل جامعه و مردم داشته باشند
در متن این بیانیه امده است:دانشجویی که مظهر شهامت و سرعت عملِ ملت و پیرو خط امام و ولی فقیه زمان است حرفش را صریح میزند؛ آنچه را که میزنید، از دل میزند؛ و دغدغه مند مشکلات و خواسته های مردم کشورش است. یکی از مواردی که همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است بحث تاثیرگذاری و نقش آفرینی دانشجویان در بطن جامعه می باشد و در همین راستا تشکل‌های دانشجویی به عنوان حلقه میانی بین مردم و مسئولین در تبیین مسائل نقش مهمی را ایفا خواهند کرد تشکل‌های دانشجویی به عنوان حلقه میانی باید شناخت و تمرکز کافی بر مسائل جامعه و مردم داشته باشند و به عنوان یک پل ارتباطی کمک موثری به پیشبرد اهداف و در راستای گام دوم انقلاب اسلامی بردارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل؛ متن بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بوعلی سینا همدان ، به مناسبت روز دانشجو به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

وإذا حُییتم بتحیه فحیوا بأحسن منها أو رُدوها ان الله علی کل شیء حسیبا(نساء۸۶)

با عرض سلام و ادب خدمت همه بزرگواران و تبریک به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو
دانشجویی که مظهر شهامت و سرعت عملِ ملت
و پیرو خط امام و ولی فقیه زمان است
حرفش را صریح میزند؛ آنچه را که میزنید، از دل میزند؛ و دغدغه مند مشکلات و خواسته های مردم کشورش است.
یکی از مواردی که همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است بحث تاثیرگذاری و نقش آفرینی دانشجویان در بطن جامعه می باشد و در همین راستا تشکل‌های دانشجویی به عنوان حلقه میانی بین مردم و مسئولین در تبیین مسائل نقش مهمی را ایفا خواهند کرد تشکل‌های دانشجویی به عنوان حلقه میانی باید شناخت و تمرکز کافی بر مسائل جامعه و مردم داشته باشند و به عنوان یک پل ارتباطی کمک موثری به پیشبرد اهداف و در راستای گام دوم انقلاب اسلامی بردارند.
گذشته از بحث تشکل‌های دانشجویی یک دانشجو به عنوان نسل جوان جامعه از روحیه و شور و نشاط و انگیزه و صراحت و شجاعت و خلاقیت برخوردار است و همچنین به عنوان فردی متمایز از سایر افراد جامعه که متصل به منابع علمی باشد می‌تواند نقش موثری را در راستای حل مسائل کشور داشته باشد بنابراین همانطور که در همه مواردی که نظام و جامعه نیاز داشته اند تشکل‌های دانشجویی و قشر دانشجو به خوبی در صحنه حاضر بودند و پای کار ایستادند دولت‌ها نیز باید اهتمام ویژه‌ای برای نقش داشته باشند و خودشان به آنها هویت دهند و اگر جایی تشکل‌های دانشجویی به سراغ آنها نرفتند خود مسئولین برای حل مسائل از آنها دعوت کنند چرا که تجربه ثابت کرده است نتیجه خوبی را خواهیم دید و متاسفانه یکی از اتفاقاتی که بعضاً در میان مسئولین رخ می دهد عدم اعتماد به نسل جوان و توانایی آنها که این افراد فقط به عنوان پیاده نظام ابزار سیاسی قصد استفاده از دانشجویان دغدغه مند را دارند و این قبیل مسائل باعث فاصله افتادن میان مسئولین و دانشجویان و در نتیجه مشکلات حال حاضر می شود.
از هر منظری که نگاه کنیم شاهدیم قشر دانشجو جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و در همین راستا نیاز است که تشکل‌های دانشجویی در روزگار فعلی بیش از همیشه متوجه جایگاه و اهمیت راهبردی خودشان باشند و بدانند احیا و تداوم حیات واقعی تشکل‌های دانشجویی تا چه اندازه مهم هستند.

تشکلی فارغ از گذشت زمان و گذر نسل‌ها می‌تواند مؤثر باشد که اولاً مبتنی بر اصول و آرمان‌های خود باشد و بداند برای چه چیزی تشکیل شده است؛ برخی مواقع شاهد بودیم که تشکل‌ها از جانب عده‌ای خلق می‌شدند که یک ابزار و کنشگر سیاسی سطحی برای تنش‌آفرینی و انسجام‌بخشی توده‌های دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها باشند و باید بدانیم با این مسیر در تشکل‌های دانشجویی به هیچ‌ کجا نخواهیم رسید.

در این مسیر نیاز است که هم دانشجو رشد کند و آموخته کارهای سیاسی و اجتماعی شود و از سمت دیگر فضای رشد هرچه بهتر و بیش‌تر در فضای دانشگاه فراهم شود؛ این مورد مهم‌ترین رسالتی است که نیاز است فضای دانشجو و خصوصاً تشکل‌ها دنبال کنند.

عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها باعث شد تشکل‌ها نخستین گام ادامه فعالیت خود یعنی جذب نیرو را از دست بدهند و به این ترتیب می‌توان روزهای سختی را برای آینده جنبش دانشجویی متصور شد.

جدای از کرونا که نقش مستقیم در کاهش فعالیت تشکل‌ها داشته است، طی سالیان اخیر حضور دانشجویان در جامعه کمرنگ‌تر شده است به طوری که تأثیرگذاری این قشر را می‌توان در پایین‌ترین حد ممکن تصور کرد.

تا وقتی دانشجو با محیط دانشگاه و خوابگاه قدم نگذارد، همراه کردن وی با تشکل و محیط کار دانشجویی بسیار دشوار و در عمده موارد غیر ممکن است.
و همین امر باعث کاهش ورودی به تشکل‌ها شده است؛

اما برنامه های پیشنهادی که می‌تواند روند کار تشکل های انقلابی را کمی تغییر داد
ابتدا میتواند دادن اختیارات بیشتر به تشکل ها و عدم مانع تراشی در روند فعالیت ها و اجرای عدالت در برابر آنها باشد و اینکه تشکل های انقلابی را در مقابل یکدیگر قرار نداد
ثانیاًهمکاری بیشتر رسانه ها و خبرگزاری رسمی دانشگاه و نهاد رهبری با تشکل ها
و در نظر گرفتن تشکل های انقلابی در راستای هم و با اهداف مشترک وبرگزاری دوره های تشکیلاتی با همکاری تمامی تشکل ها و اجرای برنامه با همکاری همدیگر

بهرحال روابط اجتماعی تاثیری مستقیمی بر روی عملکرد دانشجویان و مشارکت و تعامل آنان در فرآیند یادگیری دارد. باید جایگزین های مناسبی برای عدم حضور در فضای کلاس و هم صحبتی و تعاملات روزانه درسی تعریف شود تا کمی به زنده و پرشورتر بودن شرایط کمک شود.مسئله مهمی که مد نظر ما قرار دارد،آموزش مجازی هست که با روی کار آمدن این بیماری ،به طور رسمی جایگاه آموزش حضوری را از آن خود کرده و با گذشت زمان و رفع ایرادات سامانه های آموزشی دانشگاه شاهد بهبود کیفیت آنها میباشیم و در آینده، استمرار آموزش مجازی ،در کنار آموزش حضوری لازمه کار میباشد.

اما در کنار این مزیت ها باید نظارت بیشتری بر بستر و نحوه برگزاری آزمون ها ، آموزش مجازی توسط اساتید ،آموزش آنلاین و ارسال به موقع فایل ها داشت.
و برای بازگشایی دانشگاه ها و آموزش حضوری تدابیر مناسبی اندیشید.

الحمدلله با عنایت و توجه مسئولین دانشگاه ،خصوصا رئیس محترم جناب آقای رضوان،این امکان برای ما فراهم شد تا بتوانیم صبحت ها و نظرات خود را بیان کنیم. و نهایت سپاس و قدردانی را از شما بزرگواران داریم.

حسن ختام صحبت ها،دعایی هست از امیر المومنین علی علیه السلام در خطبه۷۸

بارالها! ببخشای آنچه راکه با زبان به تو نزدیک شدم ولی باقلب آن را ترک کردم.

والسلام علیکم و رحمت الله

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14370

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.