• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
گفتگو با نمایندگان اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی درباره واردات گاوهای بازنشسته:

تحکیم روابط با اروپا نباید به هر قیمتی انجام شود/ مردم برای واردات گوشت گاو به دولت رای ندادند

  • کد خبر : 7273
  • 24 آبان 1396 - 18:33
تحکیم روابط با اروپا نباید به هر قیمتی انجام شود/ مردم برای واردات گوشت گاو به دولت رای ندادند

با توجه اظهارات تند مکرون در امارات در خصوص برنامه موشکی ایران، به نظر این اتفاق باید با سد محکم تری از سوی مقامات ایرانی رو به رو شود. البته اگر برخی در کشور بین مکرون و موگرینی هم تفاوت قائل نشوند!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به دنبال سفر هیات ۷۰ نفره اروپایی متشکل از مقامات و فعالان اقتصادی اتحادیه اروپا به ایران و طرح درخواست های خود از جمله صادرات گوشت گاو بدون محدودیت سنی، لبنیات، شیرخشک و میوه تازه، نظر فعالین پنج تشکل دانشجویی را در این زمینه جویا شدیم:

گلرو: تحکیم روابط با اروپا نباید به هر قیمتی انجام شود
دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: ارتباط با اتحادیه اروپا باید سازنده و دربرگیرنده منافع کشور باشد؛ تحکیم روابط با اتحادیه اروپا نباید به هر قیمتی انجام شود و اینکه ما در ارتباط با اروپا بخواهیم تبدیل به یک بازار مصرفی برای آنان و وارد کننده بشویم سیاستی ضد منافع ملی است.

گلرو ادامه داد: این عملکرد دولت خلاف اقتصاد مقاومتی بوده و متاسفانه شنیده ها حاکی از آن است که تیم اقتصادی اروپا درخواست واردات گوشت گاو بدون محدودیت سنی و لبنیات را به ایران داده است که اینکار ضربه بزرگی به دامداری کشور می زند. این پیشنهاد بی شرمانه آن هم در شرایطی که اروپا با تحریم روسیه بخش اعظمی از صادراتش را از دست داده است نشان دهنده خوی استعمار گرانه آنان است.

وی در انتها خاطر نشان کرد: در داخل کشور ظرفیت عظیمی برای تولید دام و لبنیات داریم که بعضی کارشناسان آنرا بیش از مصرف داخلی می‌دانند ولی با سیاست‌های غلط تنظیم بازار اکنون نه تنها صادر کننده نیستیم بلکه به واردات گوشت و لبنیات داریم نزدیک می‌شویم.

طاهری: چرا باید برای حل هر مشکلی به دنبال راه حل خارجی باشیم؟
عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز گفت: معاملات دو جانبه با اروپا برای ما مطلوب است اما در شرایطی که ما نیز صادرات داشته و تبدیل به بازار مصرف اروپا نشویم. با توجه به تحریم‌های یک جانبه آمریکا، روابط اقتصادی اروپا با ایران کانالیزه و هدفدار است که باید مراقب بود شرایط اعلامی به زیان منافع ملی نباشد.

طاهری در ادامه گفت: چرا باید برای حل هر مشکلی به دنبال راه حل خارجی باشیم؟ مثال بارز صادرات زعفران از ایران به اسپانیا و مجددا واردات آن از اسپانیا با بسته بندی بهتر است که می‌توانیم در داخل خود را توانمند کنیم. ممکن است با توجه به خوی استعماری اروپائیان به دنبال غالب کردن کالاهای بی استفاده خود به کشورمان باشند.

کوهی‌مقدم: افزایش مناسبات اقتصادی با اروپا به نفع کشور نیست
دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: با حضور این هیئت ۷۰ نفره و نسبتا بلند پایه در ایران، گویا باز هم دور باطل مذاکرات به اروپا رسیده است. در شرایط بحرانی برجام و پیش از آنکه وضعیت این توافق مشخص شود، تلاش در جهت افزایش مناسبات با اروپا و تاسیس دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران این ذهنیت را ایجاد می کند که ایران سعی دارد تا به قیمت نشان دادن بازار اقتصادی‌اش به اروپا آنها را مجاب به حفظ برجام بکند.

اسماعیل کوهی مقدم ادامه داد: مسئله فوق دارای چند اشکال اساسی است: اول اینکه عملکرد سال‌های اخیر برخی سفارتخانه‌های اروپایی در ایران به خصوص سفارت انگلیس و نقش آن در اتفاقات سال ۸۸، ملاقات خارج از چارچوب کاترین اشتون(مسئول وقت سیاست خارجه اتحادیه اروپا) با برخی از فعالان فتنه و بسیاری موارد دیگر دانست که نمایندگی اتحادیه اروپا می‌تواند تداوم همان باشد.

دوم، بر فرض صحت نیت اتحادیه اروپا (که با توجه به تجربیات تاریخی بسیار بعید است) حتی افزایش مناسبات اقتصادی با اروپا هم امروز به نفع کشور نبوده و اینکه قرار است چه محدودیتی با تاسیس این دفتر رفع شود؟

وی در انتها خاطر نشان کرد: در مجموع و با توجه اظهارات تند مکرون در امارات در خصوص برنامه موشکی ایران، به نظر این اتفاق باید با سد محکم تری از سوی مقامات ایرانی رو به رو شود. البته اگر برخی در کشور بین مکرون و موگرینی هم تفاوت قائل نشوند!

شورابی: مردم برای واردات گوشت گاو اروپایی به دولت رای ندادند
دبیر شورای هماهنگی دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: انتخاب این رویکرد توسط دولت بخاطر سرخوردگی مردم و فضای عمومی از برجام است که به دنبال توجه مردم به سمت کالاهای مصرفی برده و نشان دهند برجام تاثیرگذار است؛ محصولات لبنی ما به کشورهای همسایه صادر می شوند و وضعیت خوبی داریم.

شورابی در ادامه گفت: اگر این حقایق به افکار عمومی انتقال می یافت مسلما نتیجه انتخابات و در پی آن حمایت از برجام توسط مردم بسیار پایین بود؛ این نتیجه ناتوانی دولت است که سعی در نشان دادن کارآمدی خود دارد که البته مردم هشیار هستند.

وی افزود: مردم ما برای واردات گوشت گاو اروپایی به دولت رای ندادند و تبلیغات درباره برجام به نحوی دیگر بود که این تجربه سرمایه ای بسیار ارزشمند برای ما است.

کارگر: نباید صرفا بازار مصرف اروپا شویم
دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: باید در مسیر اقتصاد مقاومتی و امن عمل کنیم که کشاورزی نیز از همین الزامات است، ورود هیات ۷۰ نفره باید در زمینه اقتصادی مبادله متقابل و نه یکطرفه باشد؛ ما شاهد بدتر شدن وضعیت طبقه ضعیف جامعه هستیم.

کارگر در ادامه گفت: نباید دل به سایر کشورها بست، زیرا در مواقع بحران کنار ما نخواهند ماند، لذا باید به محصولات استراتژیک توجه ویژه داشت. در واردات نیز باید با نیازهای خود توجه داشته باشیم و معیار ما رضایت طرف خارجی نباشد.

وی خاطر نشان کرد: باید اقتصاد ما درونزا و برون نگر باشد که صرفا بازار مصرف اروپا نشویم؛ در زمینه کشاورزی صنعتی نیز توجه داشته و از آنها استفاده نماییم. جوانان ما توانایی بومی سازی این صنایع را نیز دارا هستند.

* گفتگو از محمدعلی رحیمی‌نژاد

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7273

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.