• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
16
در پی اعتراضات اخیر در کشور

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز

  • کد خبر : 16220
  • 15 مهر 1401 - 13:06
بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز
افکار عمومی تاکنون از تماشای یک مناظره چالش برانگیز آسیب ندیده است، افکار عمومی زمانی آسیب میبیند که احساس کند گوش شنوایی برای شنیدن اعتراض خود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز طی بیانیه‌ای در پی اعتراضات اخیر در کشور اعلام کردند:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

امروزه چالش اصلی جامعه عدم گفت و گو و مباحثه مستدل پیرامون مسائل چالشی و اختلاف برانگیز است. اگر اعضای یک جامعه نتوانند یا این فرصت را نداشته باشند که حرف و دیدگاه خود را در آرامش و با زبان شیوا به یکدیگر منتقل کنند، نتیجه ای جز شرایط نامتوازن موجود بوجود نخواهد آمد.

 

در روزهایی که مردم کشور عزیزمان نسبت به برخی رویکردها در سیاست گذاری مسئله حجاب و گشت ارشاد اعتراضاتی دارند، بر خود لازم میدانیم که مطالبی را در جهت باز شدن باب گفت و گو در جامعه فرهیخته دانشگاهی مرتبط با چالش اجتماعی بوجود آمده تشریح نماییم.

 

۱) در وهله اول خطاب به مسئولین می بایست یادآور شویم که اعتراض حق هر شهروند است و بایستی که برای احقاق این حق تدابیری اندیشیده شود تا همه آحاد جامعه بتوانند به راحتی نظرات خود را با آرامش و بدور از ترس و واهمه مطرح نمایند. وظیفه تدارک این محفل گفت و گو و مباحثه قبل از وقوع گرههای اجتماعی و انباشت خشم و ناراحتی، بر عهده نمایندگان مجلس و دولت میباشد. آنها میبایست که دغدغههای اجتماعی مردم را شناسایی کرده و قبل از انباشته شدن اعتراضات با دعوت از نمایندگانی از اقشار مختلف در محفلهایی حضوری یا مجازی با رعایت برابری وزن طرفین بحث و به صورت علنی، اقدام به تدارک مباحثه و گفت و گو جهت شناسایی ابعاد مسئله به همراه معرفی راهکارها نمایند.

 

افکار عمومی تاکنون از تماشای یک مناظره چالش برانگیز آسیب ندیده است، افکار عمومی زمانی آسیب میبیند که احساس کند گوش شنوایی برای شنیدن اعتراض خود ندارد . مردم جامعه بایستی همیشه احساس کنند که افرادی همجنس و همدغدغه با آنها خواستهشان را مطرح میکنند و به دنبال برآورده شدن نیازهایشان و درخواستشان هستند.

 

۲) در وهله دوم در ارتباط با اعتراضاتی که در روزهای اخیر در کشور شکل گرفت، آنچه مسلم است آنست که دامنه اعتراضات در اقشار گوناگون جامعه نسبت به مسائل فوق الذکر گسترده شده اند. اما آنچه که مغفول مانده است آنست که محتوای اعتراض در لابلای شعارها و هیجانات غالب بر فضا مبهم و نامشخص است. بسیاری از افراد جامعه نسبت به برخی رفتارهای انجام شده و منتشر شده در فضای مجازی از سوی برخی مجریان قانون آزرده خاطر گشتهاند و برخورد آرام و مناسب با معترضین را طلب دارند. بخشی از معترضین نسبت به قانون حجاب اعتراض و انتقاد دارند، برخی از معترضین نسبت به رفتار و رویکرد گشتارشاد در مواجهه با افراد بدحجاب اعتراض و انتقاد دارند. برخی نسبت به مشکلات اقتصادی موجود اعتراض دارند، برخی اقدام به توهین به مقدسات میکنند، برخی شعارهایی که موجب تضعیف امنیت کشور است سر میدهند و برخی افراد معاند ، تجزیه طلب و دشمنان منافع ملی نیز در بین معترضین وجود دارند و تلاش می کنند که مسیر اعتراضات را از فضای منطقی و راهحل محور دور کنند و با کشیدن اعتراضات به بنبست، ناامیدی از اصلاح و تغییر را در بین معترضین ایجاد نمایند.

 

۳) شرط اول اعتراض راهحل محور آنست که محتوا و هدف مورد اعتراض به صورت شفاف معین شود و در صورتی که شعارها و یا رویکرد برخی در وهله سوم خطاب به کلیه دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز و دوستان عزیز خودمان، اعلام میداریم که در کنار شما خواهیم بود و تلاش خواهیم کرد که در جهت تبیین مسائل عنوان شده و ایجاد فضای گفت و گوی راهحل محور در محیط دانشگاه و در تعامل با مسئولین تلاش نماییم. و از هرگونه اعتراض راهحل محور و مستدل دفاع خواهیم کرد. اما از بیانیه نامشخص و مبهم منتشر شده مبنی بر عدم شرکت در کلاسهای درسی به دلیل تعارض با مطالب عنوان شده در این نوشته و مشخص نبودن هدف و نتیجه این اقدام و همچنین نامشخص بودن مسئولین انتشار آن، حمایت نخواهیم کرد. توصیه به عدم شرکت در کلاس درسی آن هم در شروع ترم چیزی جز ضرر تحصیلی دانشجویان و ایجاد فضای دو قطبی در بین دانشجویان حاضر و غایب در کلاس نخواهد داشت. به خصوص اینکه بعد از دوران تعطیلی کرونا بسیاری از دانشجویان دچار افت تحصیلی شدهاند و روا نیست که با این اقدامات نسنجیده و بی هدف بیش از پیش دچار خسارت شوند. به همه دوستان خود توصیه می نماییم که برای تصمیمات خود تامل نموده و ابتدا هدف و نتیجهای برای آن متصور شده و سپس اقدام نمایند.افراد مخالف اهداف اعتراض است، مرز بین افراد و نظرات مشخص و توسط معترضین اعلام شود.

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=16220

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.