• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان در پی اظهارات سروش محلاتی

  • کد خبر : 3956
  • 20 مهر 1395 - 11:58
بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان در پی اظهارات سروش محلاتی

بسم الله الرحمن الرحیم. درس عاشورا درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام لله و درس محبت و عشق است. یکی از درس های عاشورا همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند ابی عبدالله الحسین انجام دادید. خود این یکی از درس […]

بسم الله الرحمن الرحیم.
درس عاشورا درس فداکاری و دینداری و شجاعت و مواسات و درس قیام لله و درس محبت و عشق است. یکی از درس های عاشورا همین انقلاب عظیم و کبیری است که شما ملت ایران پشت سر حسین زمان و فرزند ابی عبدالله الحسین انجام دادید. خود این یکی از درس های عاشوراست. مقام معظم رهبری

امروزه با گذشت نزدیک به چهارده قرن از یکی از بزرگترین و پرنفوذترین حادثه های تاریخ ، با ظهور اندیشه های مختلف و گرایشات سیاسی بسیار ، تبیین عاشورا اهمییت دو چندان یافته است. تاریخ تشیع همواره از این حادثه ی بزرگ تأثیر پذیرفته است و این واقعه موتور محرک تمام حرکت های جامعه ی شیعی از توابین تا انقلاب اسلامی ایران بوده است. تاریخ پرفراز و نشیب شیعه به صورت معناداری با عمل به انگارها های عاشورا در ارتباط بوده است به طوری که هر کجا درس های عاشورا که همان اصول اولیه تعالیم قرآنی است با تبیین درستی به مردم عرضه شده ، نتیجه ای عزتمندانه برای شیعیان در پی داشته است. بزرگ ترین رخداد اندیشه ای قرن گذشته ، انقلاب اسلامی ایران در شرایطی رقم خورد که همگان از مرگ دین در عرصه ی سیاسی و اجتماعی دم می زدند و این جز از طریق فهم صحیح حادثه ی عاشورا امکان پذیر نبود. آن پیر فرزانه با درک درست عاشورا فرمود: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. فرهنگ حسینی تنها در سال ۵۷ متوقف نماند بلکه در سراسر سال های جنگ و مقاومت برای جوانان ما گزینه ی اصلی بود. و چه عزتمندانه و پر غرور از آن گردنه ی حساس عبور کردیم.
در همه ی سالهای بعداز جنگ سخت که ما وارد جنگی اقتصادی شدیم شعار ” میمیریم میمیریم ذلت نمیپذیریم ” به تأسی از هیهات من الذله حسین (ع) ، عامل شکست طرح های ضد ایرانی ابر قدرت ها بود. و ملت ما به برکت مقاومت جانانه ی خود از معرکه ای سهمگین سربلند بیرون آمد.
اما متاسفانه در سالیان اخیر عده ای با دانستن نفوذ و تأثیر حسین (ع) و عاشورایش در قلب مردم، به دنبال تفسیری از این حادثه اند که مطابق با خط و مشی سیاسی آن هاست. کسانی در لباس پیامبر و در مجلس عزای سید و سرور مجاهدان، در روزهایی که حسین با خون خود درس ایستادگی و آزادگی داد دم از مذاکرات ساختگی و غیر قابل استناد ثارالله میزنند که همگان میدانند جز مقاصد سیاسی و حزبی و توجیه عملکردهای سیاسی دوستانشان نیت دیگری از بیان این لاتائلات ندارند.
سوال اینجاست که اگر عاشورا درس مذاکره است و مذاکره به معنای دادن و گرفتن امتیاز ، چرا امام حسین ( ع) با اندک یاران خود در قبال گرفتن امتیاز و خریدن جان خود حاضر به بیعت با امپراتور نیمی از جهان نشد؟ مگر نه اینکه یزید هم به دنبال بیعت بود و نه گرفتن جان حسین (ع) ؟
اگر عاشورا درس مذاکره است چرا عباس (ع) امان نامه ی شمر را نپذیرفت؟ اگر عاشورا درس مذاکره است معنای اهلا من العسل چیست؟ اگر عاشورا درس مذاکره است چرا پیر خمین ۸ سال در گوش مریدان خود حدیث ولله ان قطعتموا یمینی خواند؟
بهره برداری حزبی از این حادثه ی بزرگ به هر شکلی و توسط هر گروهی باطل است اما تفسیر گفتمان انقلاب که همان گفتمان امام خمینی و آیت الله خامنه ای است ، تفسیری متفاوت و حتی متضاد با این نوع تفسیر است.
حوزه ی علمیه قم به عنوان مرکز علمی جهان تشیع و مراجع بزرگوار تقلید به عنوان رهبران مذهبی ملت باید برای ما نسل جوان کشور، درس ها و عبرت های عاشورایی را تبیین کنند و اگر گروهی بر خطایند ، روشنگری کنند که مبادا عاشورا که میراث مجاهدت از حسین(ع) تا روح الله است تحریف گردد.
کلام آخر اینکه بر همه ی تاریخ دانان و فضلای محافل فقهی و مذهبی لازم است سکوت در برابر این تحریفات و خزئبلات را شکسته پاسخ درخوری را به این تحریفات بدهند. که این نهضت حسینی امانتیست گران و حفظ آن از انحرافات و تأویلات وظیفه ایست گران تر.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=3956

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.