رضا نجابت دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار «نسیم»، در خصوص زمینههای شکل گیری نفوذ در دانشگاهها اظهار داشت: چند نکته در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها بحث مبانی علوم خصوصاً علوم انسانی است؛ زمانی که در یک عرصه نفوذ فرهنگی و علمی میشود اگر ما در این عرصه از خود ضعفی نشان دهیم و حرفی برای گفتن نداشته باشیم، طبیعی است که غرب و استکبار هم به دانشگاهها و به مدیران آینده کشورمان چشم طمع دارند و از این طریق مبانی علوم انسانی را به سمت لیبرالیسم و مباحثی که اسلامی نیست میبرند.
وی در ادامه افزود: بحثی دیگر اینست که چون جوانان و مدیران آینده کشور الآن در دانشگاهها هستند، طبیعی است که دشمنان در صدد باشند از نظر فرهنگی، فکری، ذهنی و سیاسی روی آنها نفوذ کنند که قاعدتاً جنبش دانشجویی باید در مقابل چنین جریاناتی بایستد.
این فعال دانشجویی در مورد میزان حساسیت سیاستگذاران و مدیران دانشگاهی در رابطه با پروژه نفوذ در دانشگاهها گفت: متأسفانه مسئولین دانشگاه، مدتی است که حساسیتی ندارند که هیچ، بلکه با جریان نفوذ در بعضی دانشگاهها همگرایی دارند؛ هرچند عمده تشکلها، دانشجویان و اساتید مراقبند که نفوذی به وجود نیاید ولی از مسئولین دانشگاه انتظار جدی داریم که در این زمینه همکاری جدی با تشکلها و اساتید متدین و انقلابی داشته باشند.
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل کشور در تشریح علل بی توجهی عده ای به نفوذ در عرصه های کشور تصریح کرد: همانطور که رهبری فرمودند، جدی نگرفتن دو حالت دارد؛ یک موقع خیانت میکنند و یک موقع از روی غفلت است؛ مشخصاً آقایان در این مورد خودشان میدانند ولیکن میتواند دلایل متعددی داشته باشد؛ یکی مبانی فکریشان قوی نیست و یا اینکه تربیت شده مکتب غرب هستند و این باعث میشود که حساسیت لازم را نداشته باشند.
وی با بیان مصداقی برای بی اعتنایی در حوزه نفوذ دانشگاهی خاطرنشان کرد: آنهایی که معتقد به بومی سازی علوم انسانی نیستند یقیناً بی خبر از ماهیت این علم هستند؛ یعنی هر کس که اندکی با علوم انسانی آشنا باشد متوجه میشود که باید بومی شود و طبیعتاً راهکاری که ما میتوانیم داشته باشیم این است که عنان علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم به دست کسانی سپرده شود که معتقد به این موضوع هستند و اهتمام جدی به بومی سازی علوم انسانی داشته در این زمینه سررشته و آگاهی دارند.
نجابت در این زمینه افزود: متأسفانه بعضی جاها میبینیم که افرادی دغدغهاش را دارند ولی متأسفانه تخصصی در بومی سازی علوم انسانی و مدیریت این مسئله ندارند که گاهاً به ضد خودش تبدیل شده و اثرعکس داشته است؛ همچنین بعضی اوقات میبینیم که به خاطر عملکرد ضعیف بعضی از مدیران پروژه بومی سازی علوم انسانی بی رغبتی نسبت به بومی سازی به وجود میآید.
همچنین وی با تبیین اقتصاد مقاومتی به عنوان مصداقی دیگر برای دفع زمینه های نفوذ گفت: بعضی هستند که اصلاً به اقتصاد مقاومتی معتقد نیستند؛ هر چقدر هم شعار بدهند باید اعتقاد قلبی داشته باشند یعنی شعار اعتقاد قلبی به همراه نمیآورد؛ اگر مسئولین شعار بدهند دلیل بر این نیست که اعتقاد قلبی دارند و این مایه تأسف است؛ البته بعضی اوقات ممکن است مباحث مبنایی اقتصاد مقاومتی به زبان قابل فهم ارائه نشده باشد ولی عمدتا به نظر میرسد که استقبال نمیشود.
نجابت در خاتمه با تبیین الزام توجه دانشگاهها به مقوله تولید علم تصریح کرد: علوم تولید میشود ولی آنهایی که باید استفاده کنند اولاً به این زمینه یا اعتقادی ندارند و یا ممکن است خودشان را عالمتر از همه اساتید و نخبگان دانشگاهی دانسته وخودرا از تولیدات بومی علوم انسانی بی نیاز میدانند.