• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
1
علی حائری:

برجام در باتلاقFATF

  • کد خبر : 7572
  • 09 آذر 1396 - 0:43
برجام در باتلاقFATF

درست فردای زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب که کردهای عزیز ما خانه خراب شدند و مردم سراسر کشور در ماتم و اندوه فرو رفته بودند و همه¬ی رسانه¬ها و افکار عمومی کشور متوجه زلزله¬زدگان شده بودند، آقای روحانی در ۲۲ آبان لایحه ای را امضا و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. این […]

درست فردای زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب که کردهای عزیز ما خانه خراب شدند و مردم سراسر کشور در ماتم و اندوه فرو رفته بودند و همه¬ی رسانه¬ها و افکار عمومی کشور متوجه زلزله¬زدگان شده بودند، آقای روحانی در ۲۲ آبان لایحه ای را امضا و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. این لایحه عبارت بود از الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به « اف تی ». این نوشته می¬خواهد مشخص کند که دقیقا در این معاهده چه چیزهایی آمده است که آقای روحانی ترجیح می دهد دقیقا در زمانی که همه¬ی آحاد ملت، رسانه ها و فضای مجازی حواسشان به زلزله¬زدگان عزیز کردمان است آن را به مجلس ارسال کند.
اف ای تی اف نام سازمانی است که با هدف مبارزه با پولشویی وتامین مالی تروریست¬ها و اشاعه سلاح-های کشتار جمعی تاسیس شد. این سازمان توصیه¬هایی از جمله ۹ توصیه در مورد تروریسم و اشاعه سلاح¬های کشتار جمعی در نظر گرفته است و کشورهایی که از این توصیه¬ها پیروی نمی¬کنند را در ۴ دسته قرار می¬دهد. دسته اول کشورهای کاملا منطبق بر استانداردها، دسته دوم کشورهای درحال پیشرفت، دسته سوم کشورهای غیر همکار و دسته چهارم کشورهایی هستند که باید در مقابل آن¬ها اقدامات سختگیرانه انجام داد. این سازمان بانک¬ها را ملزم می¬کند کشورهای گروه چهارم و به درجات کمتر گروه سوم را تحریم کنند و یا تحت فشار قرار دهند. به همین دلیل از همان ابتدا به بهانه¬های حمایت از تروریسم ایران را در لیست سیاه قرار دادند و همه بانک ها را از تبادلات مالی با ایران منع کردند. این سازمان بین دولتی در بیانیه آخر خود از ایران خواسته است که هر چه زود¬تر تلاش خود را برای اصلاح رژیم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم انجام دهد. در بند شماره ۳۶ اف ای تی اف بر عضویت کشورها در بعضی از کنوانسیون¬های جهانی تاکید شده و کنوانسیون پالرمو و اف تی به صورت مصداقی آورده شده است. و امضا و ارسال لایحه الحاق به کنوانسیون اف تی توسط آقای روحانی هم همین بند است. دولتمردان کشور ریشه عدم همکاری بانک های بین المللی با بانک¬های کشورمان را قرارداشتن در لیست سیاه اف ای تی اف میدانستند و بر آن شدند آنرا اجرا کنند، تا شاید زمینه لغو تحریم های بانکی فراهم شود.
مسئولین کشور اعم از رییس کل بانک مرکزی و معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد ادعا می کنند این قرارداد ها الزام آور نیست و اینکه ارائه اطلاعات مالی کشور به هیچ وجه صورت نمی¬گیرد. اولا گروه اف ای تی اف سازو کارهای بسیار دقیقی برای اجرای توصیه¬هایش در نظر گرفته است و برای این توصیه¬ها کشورها را ارزیابی فرایندی می کند که حتما توصیه¬ها طبق مکانیسم تعیین شده انجام شود. دوما در قسمت ارزیابی نتایج، کشورهایی که در لیست سیاه اف ای تی اف قرار دارند، اقدامات متقابل تنبیهی در نظر گرفته شده که یک نمونه ی آن ملزم شدن بانک های جهان به عدم همکاری با این کشو-رها و تحریم آنها است. و شورای امنیت سازمان ملل هم در قطعنامه ۱۶۱۷ خود لزوم اجرای تحریم¬های این سازمان بین دولتی را گوشزد کرده است. سوما بند ۲ اف ای تی اف گفته است:« قوانین حفظ اسرار موسسات مالی نباید به گونه ای باشند که از اجرای این توصیه ها! جلوگیری به عمل آورند». با وجود این دلایل روشنی که آمد،جای بسی سوال است که مسئولین چطور به این نتیجه رسیده اند که این بند ها برای ایران الزام آور نیست.
نکته جالب توجه اختلاف ۱۸۰ درجه¬ای بر سر تعریف تروریسم از دیدگاه جمهوری اسلامی و گروه اف ای تی اف است. از نظر این گروه، سپاه پاسداران و حزب الله لبنان و سایر گروه های مقاومت در منطقه که جلوی داعش ایستادگی کردند، حامیان مالی تروریست ها شناخته می شوند و بانک های بین المللی و حتی بانک¬های ایرانی نباید با آنها مبادلات بانکی داشته باشند. شاهد این مدعا هم بند شماره (۷ ) اف ای تی اف است: «اجرای سریع شورای امنیت سازمان ملل در زمینه مبارزه با تامین مالی فعالیت¬های اشاعه¬ای و افراد و نهاد¬های مشخص شده». نام قاسم سلیمانی و بسیاری از افراد دیگر در متن انگلیسی قطعنامه ۲۲۳۱ آورده شده و اف ای تی اف خواسته این افراد و نهاد ها که در قطعنامه آمده و قاسم سلیمانی یکی از آنهاست تحریم شوند و وزیر اقتصاد ما پای آن را امضا کرده است. از آمریکا و هم پیمانانش این طبقه¬بندی دور از انتظار نیست، چیزی که تعجب¬آور است امضای ایران پای این سند است، چرا که معنی¬اش تحریم ایران به دست خود ایران است یعنی دیگر آمریکا لازم نیست ما را تحریم کند خودمان با امضای خودمان اجازه تحریم را به کشورها داده ایم و آن را به رسمیت شناخته ایم. در کمال تعجب می بینیم دولت های عراق و سوریه و یمن که با کمک ایران در گیر مبارزه با داعش بودند، در گروه سوم یعنی لیست نیمه سیاه قرار دارند. وآمریکا و انگلیس و فرانسه و عربستان سعودی که بزرگترین حامیان داعش هستند، اسمشان در دسته اول قرار دارد!!!. حتی عربستان سعودی که زادگاه تفکر داعش و وهابیت و حامی اصلی تروریسم در منطقه است و تابعیت فرماندهان داعشی هم بیشتر عربستانی است، عضو ناظر این سازمان بین¬دولتی است. یعنی بزرگترین حامیان داعش و بوجود آورنده آنها تعیین می¬کنند که چه کسانی تروریست هستند.
وقتی این انتقادات و بسیاری دیگر از انتقادات که ذکر آن از حوصله نوشته خارج است از سوی افراد صورت می گیرد، مسئول محترم می گوید: دو دسته با اف ای تی اف مخالفند، یک دسته صهیونیست¬ها و یک دسته منتقدین داخلی. در حالی که اولا اسراییل تاکنون نه تنها هیچ مخالفتی با این مورد نداشته بلکه ایران را به عضویت در این سازمان و امضای تفاهم نامه¬ی آن تشویق کرده است. سیگال مندلکر معاون اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه داری آمریکا دو هفته پیش در نشست صهیونیست¬ها موسوم به آیپک گفته بود: « ما مصر هستیم ایران به صورت موثر و خیلی دقیق، رژیم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را اجرا کند که منجر به بهبود شفافیت، از بین رفتن فساد و تامین مالی تروریسم شود و در غیر این صورت، ایران را از سیستم مالی بین المللی حذف کند». خوب است بدانید آیپک دارای حدود صد هزار عضو صهیونیستی است و به گفته¬ی نیویورک تایمز تاثیرگذارترین سازمان در روابط میان آمریکا و اسراییل است و در نشست سالیانه آن روسای جمهور و وزرای دو کشور سخنرانی می کنند. با این توضیحات جای سوال دارد که آقای قضاوی معاون وزیر اقتصاد مملکت چطور دلسوزان مردم وانقلاب اسلامی مردم را همراستا با صهیونیست¬ها می داند.
بنا بر آنچه گفته شد اولا این قرارداد مداخله دشمن در امور کشور و تقدیم اطلاعات اقتصادی به کشورهای بیگانه می شود. دوما موجب تحریم کشورهای محور مقاومت در منطقه و سپاه پاسداران کشور خودمان¬! می شود و مرزهای کشور را به خطر می¬اندازد. سوما اجرای اف ای تی اف نوعی خود تحریمی و به رسمیت شناختن تحریم¬های کنونی است. راهکار مقابله با این تحریم¬ها همانطور که در نشست اخیر رهبر معظم انقلاب با پوتین، رییس جمهوری روسیه مطرح شد حذف دلار از چرخه ی مبادلات بین المللی و بستن پیمان های پولی دوجانبه با کشور هایی از قبیل روسیه و ترکیه و غیره با ارز غیر دلار است. چرا که در این صورت تحریم های آمریکا کاملا بی اثر خواهد شد و اهرم تحریم فشل و نابود خواهد شد.

علی حائری_دبیر سابق دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7572

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.