• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
12
قاسمی در سلسله جلسات میز انتخابات جمهور اتحادیه مستقل :

برای مسئولیتی در آینده کاندید نشدم / هدفمندی یارانه‌ها نیازمند جراحی است

  • کد خبر : 13196
  • 07 اردیبهشت 1400 - 19:40
برای مسئولیتی در آینده کاندید نشدم /  هدفمندی یارانه‌ها نیازمند جراحی است
رستم قاسمی گفت: برای همه کاندیداها احترام قائلم که در این شرایط سخت شجاعت داوطلب شدن را داشتند. من پلن بی برای انتخابات ندارم و برای وزارت و یا مسئولیتی در آینده کاندیدا نشده‌ام.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی دانشجویان مستقل،رستم قاسمی، وزیر سابق و داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، در نشستی از سلسله جلسات میز انتخابات ” جمهور” اتحادیه‌ انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، به تشریح برنامه‌ها و مواضع خود پرداخت: تولید اگر در کشور رونق پیدا کند، بر بسیاری از عوامل اقتصادی دیگر نیز اثر خواهد گذاشت. شاخص‌های حضور و رقابت در بازار جهانی، کیفیت، سرعت و قیمت است و این شاخص‌ها در تولید بسیار حائز اهمیت است. این سه مورد به ترتیب اولویت بیان شده‌اند. کیفیت را نباید فدای قیمت کرد و سرعت، قیمت‌ساز است. سال‌هاست که اولویت کشور تولید است و شعار سال نیز در همین راستا انتخاب شده است. اما متاسفانه ما با شاخص‌ها جهش تولید را ارزیابی نکردیم که ببینیم تا چه میزان رشد کرده است، البته به نظر من در این سال‌ها جهش نابودی تولید اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: جهش تولید زیرساخت‌هایی لازم دارد که باید به آن توجه کنیم. دو مولفه‌ی بسیار مهم و اثرگذار در زمینه تولید، بازار و توزیع است. تولیدکننده در کشور ما معمولا شرایط خوبی ندارد. علت این اتفاق این است که روند توزیع در کشور ما متعلق به عهد دقیانوس است. توزیع باید با سازوکار انجام شود. البته نمونه‌های موفق توزیع نیز درکشور ما وجود دارد. توجه به بازار و توزیع و شاخص‌های کیفیت، قیمت و سرعت می‌تواند مشکلات تولید را حل کند.

معاون اقتصادی سپاه قدس عنوان کرد: به کشورهای زیادی رفته‌ام و ساختار جغرافیایی کشورما بی‌نظیر است و با این ظرفیت‌ها می‌توانیم یک بازار بزرگ را در کشور ایجاد کنیم. متاسفانه اکنون بازار فعال نیست و وقتی بازار رونق نداشته باشد، یعنی قدرت خرید وجود ندارد. وقتی قدرت خرید وجود نداشته باشد، کارخانه‌ها نیز نمی‌توانند تولید کنند. تولید یک زنجیره است و اگر در بازار داخلی رونق ایجاد شود، بیکاری نیز از بین خواهد رفت و تولید نیز رونق خواهد یافت. در بازار خارجی و کشورهای همسایه نیز باید موانع را رفع کنیم تا بتوانیم صادرات داشته باشیم. مبلغ ۱۲۰۰میلیارد دلار تراز تجاری کشورهای همسایه است. صادرات غیرنفتی واقعی ما حدود ۲۴ میلیارد دلار است. این در حالی است که اگر ما ۵ درصد واردات کشورهای همسایه را در اختیار بگیریم این میزان به ۶۰میلیارد دلار خواهد رسید.

قاسمی در تبیین برنامه خود درخصوص تولید گفت: لذا باید هم بازار داخلی، هم بازار همسایه و هم بازار جهانی را باید به دست بیاوریم. باید سازوکار برنامه‎ریزی شده برای در دست گرفتن این بازارها داشته باشیم. خیلی ها فکر می‌کنند که چرا بازار آسیای میانه را از دست دادیم یا چرا ممکن است بازار عراق را از دست بدهیم؟ مسئله این جاست که وقتی ظرفیت تولید ما مازاد مصرف است، آن را در بازار مصرف کشوری مثل عراق عرضه می‌کنیم. اما وقتی یک اتفاق اشتباهی در داخل رخ می‎دهد و با کمبود روبرو می‎شویم، اولین اقدام ما برای حل مشکل، ممنوع کردن صادارت است. طرف عراقی و هر بازاری نیز برای تامین نیاز خود منتظر بهبود بازار ایران نمی‌ماند و به سراغ فروشنده‌ای می‌رود که نیاز وی را تضمین کند. ما به عراق طبق قرارداد بین‌المللی صادرات برق داریم درست در پیک مصرف برق در تابستان، برق جنوب عراق را قطع می‌کنیم. به این صورت غیرقابل اطمینان بودن خود را در حوزه تولید نشان می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما محصولاتی در کشور داریم که علی‌رغم اینکه تحریم هستیم مورد نیاز دنیا است. در حوزه تولید باید به یک بازنگری یا به عبارتی به یک تغییر ریل برسیم. باید یک پکیج از برنامه‌ریزی‌های دقیق داشته باشیم. یک نفردر اداره‌ای بخشنامه صادر می‌کند در حالی که اصلا نمی‌داند تبعات آن برای فعالین بخش خصوصی و برای صادرکنندگان و وارد کنندگان چه خواهد بود.

قاسمی در خصوص راه‌های جبران کسری بودجه بیان کرد: دهه نود را به عنوان دهه‌ی گمشده در تاریخ اقتصاد ایران باید نام‌گذاری کنیم. در این دهه رشد اقتصادی نداشتیم. اگر امروز و د ر۱۴۰۰ و طی یک دو دولت ۴ ساله، رشد اقتصادی ۸ درصدی هم داشته باشیم صرفا به شاخص های سال ۹۰ باز خواهیم گشت. این شرایط مطلوبی نیست و من نام آن را با این دست‌فرمان، آخر ایستگاه می‌گذارم. نیازمند جهش هستیم و باید کارهای غیر معمولی برای رخ دادن این جهش انجام شود. کسری بودجه یکی از دو عامل تورم است که دو صورت آشکار و پنهان دارد. در سال ۱۴۰۰ با کسری بودجه‌ای تا حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود، تورم نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. کسری بودجه نیز بیشتر بر بخش‌های عمرانی اثر خواهد گذاشت که خود موجب رکود و بیکاری می‌گردد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ علاوه بر کسری بودجه اتفاقات دیگری نیز در انتظار داریم. بسیاری از بدهی‌های دولت در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ باید پرداخت شود که مشکل دومی است که پیش‌روی ما است. به این خاطر باید اتفاقات میان‌بری رخ دهد و اصلی‌ترین آن‌ها این است که باید در کشور رونق ایجاد کرد و این می‌تواند در کشور خلق درآمد کند. بخش اندکی از کسری بودجه را می‌توان از طریق کاهش هزینه‌ها جبران کرد. نمی‌توان کاهش چشم‌گیری در هزینه‌های دولتی ایجاد کرد چرا که بیشتر از ناحیه حقوق و دستمزدها است. مهم‌ترین نکته این است که درآمدها را افزایش دهیم. این افزایش درآمد از طریق رونق، افزایش صادرات نفتی و غیرنفی می‌تواند رخ دهد.

معاون اقتصادی سپاه قدس در خصوص راهکارهای اصلاح نظام مالیاتی گفت: سیستم مالیاتی در کشور ما باید شفاف شود تا کسی نتواند از پرداخت مالیات فرار کند. امروز فقط ۷ درصد GDB کشور از مالیات تامین می‌شود در حالی که در ترکیه که به اندازه ما ثروتمند نیست، ۳۰ درصد از این میزان از ناحیه مالیات تامین می‌شود.

مردم باید بتوانند سهمیه بنزین خود را به دولت بفروشند
وی در تشریح برنامه‌های خود در خصوص یارانه‌ها عنوان کرد: در هنگام اجرای هدفمندی یارانه‌ها، زیرساخت‌های اطلاعاتی ما از خانواده‌ها و افراد بسیار اندک بود. به این خاطر در هدفمندی یارانه‌ها برای مردم باید یک جراحی صورت می‌گرفت. فرض کنید یک خانواده ۵ نفره دو ماشین دارد و یک خانواده ۱۰ نفره هیچ ماشینی ندارد. افرادی که خودرو ندارند عملا از دریافت یارانه انرژی بی‌بهره می‌مانند. به این خاطر باید عدالت به هدفمندی یارانه‌ها اضافه شود و افرادی که به واسطه نداشتن خودرو از یارانه انرژی استفاده نمی‌کنند بتوانند سهم خود را به دولت بفروشند. هدفمندی یارانه‌ها در حوزه آموزش نیز باید انجام شود.

فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا درمورد احتمال افزایش یارانه‌های نقدی در برنامه خود گفت: شرایط اقتصادی کشور یک شوک اقتصادی دیگر مانند افزایش قیمت بنزین را برنمی‌تابد. اما مابه‌تفاوت یارانه بنزین باید به کسانی که از آن بی‌بهره‌اند پرداخت شود. افزایش یارانه منوط به افزایش قیمت حامل‌ها است و این ممکن است در شرایط فعلی چندان ممکن نباشد اما همین مابه‌تفاوت که از یارانه‌ انرژی حاصل می‌شود باید یارانه کنونی اضافه شود که رقم قابل توجهی خواهد بود. در سال‌های اخیر حدود ۵۰ درصد مردم ما به یارانه نیاز پیدا کرده‌اند و همین یارانه اندک هم باید ادامه داشته باشد و افزایش پیدا کند. منبع آن نیز افزایش درآمد ناشی از حامل‌های انرژی خواهد بود.

این داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست بیان کرد: من رجل سیاسی هستم و در موقعیت‌هایی مانند کابینه دولت و یا مسائل بین‌المللی مربوط به فروش نفت بوده‎ام که نیاز به دیپلماسی سیاسی دارد، اما بیشتر از آن رجل اقتصادی می‌باشم. امروز هم مردم بیشتر به رجل اقتصادی نیاز دارند.

وی درمورد صوت منتشر شده از گفت‌وگوی آقای ظرف تصریح کرد: شهید سلیمانی جان خود را فدای بشریت کرد و با نابودی داعش به دنیا آرامش داد. اما این روزها علاوه بر شهادت، ترور سیاسی هم شد. نمی‌دانم با چه انگیزه و چه نگاهی این فایل صوتی منتشر شده‌ است اما شخصیت شهید سلیمانی این بود که منافع مردم و کشور را بر جان خود ترجیح می‌داد. پس منطقی نیست که بگوییم وی مسیری را دنبال کرده که منافع کشور را نادیده گرفته است.

این وزیر سابق درخصوص وجه تمایز برنامه خود نسبت به سایر نامزدها بیان کرد: امروز نیازهای کشور و خواسته‌های مردم مسائل اقتصادی و معیشتی است و بسته اقتصادی برای آن‌ها اولویت دارد که شامل گرانی و تورم و بیکاری و.. می‌شود. مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز بسیار اهمیت دارد اما همین مسائل هم بیشترین آسیب را از مشکلات اقتصادی دیده‌اند. از سوی دیگر سوابق نامزدها نیز موجود است که مردم می‌توانند بررسی کنند.

وی ادامه داد: به عنوان یکی از اعضای موسس قرارگاه خاتم بعد از جنگ تحمیلی حضور داشتم. قرارگاه خاتم سه قرارگاه داشت یکی از آن‌ها قرارگاه سازندگی نور بود که ۷۰ درصد بازسازی کشور را در حوزه‌های مختلف سازندگی انجام داد و این موارد در دوره‌ای که من در آن مسئولیت داشتم انجام شد. در بدترین دوره کشور در تاریخ ایران مسئولیت این قرارگاه را به عهده داشتم. هنگامی که وارد وزارت نفت شدم نیز تحریم‌های تحمیلی بر فروش نفت کشور در بدترین وضع خود نسبت به ۱۰۰ سال اخیر قرار داشت. وابستگی صنعت نفت ما به خارج از کشور نیز بسیار زیاد بود. در عین حال بیشترین توسعه در صنعت نفت کشور نیز در سال‌های ۹۰ و ۹۱ که در اوج شدیدترین تحریم‌ها قرار داشتیم انجام شد.

قاسمی دربیان نظر خود نسبت به جدیت حضور سایر نامزدها عنوان کرد: همه جدی هستند و برای همه کاندیداها احترام قائلم که در این شرایط سخت شجاعت داوطلب شدن را داشتند. به عقیده بنده ما برای اثبات خودمان نباید دیگران را تخریب کنیم. من پلن بی برای انتخابات ندارم و برای وزارت و یا مسئولیتی در آینده کاندیدا نشده‌ام. آرایش سیاسی اصلاح طلبان نیز کاملا شکل نگرفته و قابل پیش‌بینی نیست. آقای ظریف از قبل هم گفته بود که به هیچ عنوان آمادگی شرکت در انتخابات را ندارد.

این وزیر سابق نفت درخصوص جایگاه پتروپالایشگاه‌ها در برنامه خود توضیح داد: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که باید از خام فروشی جلوگیری شود اما ما در این سال‌ها چنین نگاهی نداشتیم و فرصت‌ها را از دست داده‌ایم. فروش نفت خام در شرایط تحریم بسیار مشکل است اما فروش فرآورده‌های نفتی بسیار ممکن‌تر است. در سخت‌ترین شرایط تحریم‎ها، کیفیت اکتان بنزیم ما ۸۷ بود. در همه پالایشگاه‌های کشور طرح توسعه‌ی کمی و کیفی اجرا شد. پالایشگاه اراک را با ۵ میلیون بنزین اکتان ۸۷ تحویل گرفته‌ام و با ۱۶ میلیون بنزین یورو ۴ در پایان سال ۹۱ تحویل داده‌ام. در پالایشگاه‌های تبریز، آبادان و… این طرح توسعه اجرا شد.

قاسمی درخصوص مسئولیت‌های فعلی خود بیان کرد: اکنون معاون اقتصادی نیروی قدس هستم. بر اساس قانون برای نظامیان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، برخلاف انتخابات مجلس نیازی به استعفا از سازمان یا مسئولیت نیست. قانون جمهوری اسلامی یعنی منویات مقام معظم رهبری و شرع و همه چیز. به هر حال قانون وقتی در جمهوری اسلامی تصویب می‌شود یعنی همه مراحل را طی کرده است. فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز درباره حضور نظامیان در تاکید بر عدم حضور در احزاب و جبهه بندی‌های سیاسی است و شرکت در انتخابات برای نجات کشور و پاسداری از انقلاب اسلامی ایران را شامل نمی‌شود.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=13196

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.