• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
محمد عسگری:

بازی رسانه ای

  • کد خبر : 7388
  • 01 آذر 1396 - 1:12
بازی رسانه ای

شناخت و تحلیل مسائل و پدیده‌ها از مهم‌ترین مباحث و نیازهاست. این شناخت‌هاست که بسیاری از جهت‌گیری‌ها را، چه در سطح اجتماع و چه در سطح مسئولین، مشخص می‌کند. اهمیت این مسئله در مقاطع حساس تاریخی به‌خوبی مشخص می‌شود. در این زمینه اما برخی روشنفکران و سیاست‌مداران و اصحاب رسانه که نقش مهمی در فضای […]


شناخت و تحلیل مسائل و پدیده‌ها از مهم‌ترین مباحث و نیازهاست. این شناخت‌هاست که بسیاری از جهت‌گیری‌ها را، چه در سطح اجتماع و چه در سطح مسئولین، مشخص می‌کند. اهمیت این مسئله در مقاطع حساس تاریخی به‌خوبی مشخص می‌شود. در این زمینه اما برخی روشنفکران و سیاست‌مداران و اصحاب رسانه که نقش مهمی در فضای جامعه‌ی امروز دارند، دست به بازتاب نادرست یا وارونه‌ی مسائل مهم ملی یا بین‌المللی می‌زنند تا جایی که بسیاری از انعکاس‌های رسانه‌ها از پدیده‌ها، حتی راه به ضدواقعیت‌ها می‌برد و باعث جابه‌جایی «حق» و «باطل»، «اهم» و «مهم» و «خیر» و «شر» با یک‌دیگر می‌شود و بر سرنوشت یک ملت می‌تواند موثر باشد.
جالب است برخی مدیران و مسئولان و رسانه‌ها به جایی رسیده‌اند که دست به مسئله‌تراشی می‌زنند؛ گاهی این مسائل را برای پوشاندن مسائل دیگر و گاهی برای ایجاد فضا برای پیش‌برد اهداف خود می‌تراشند.

زلزله‌ی اخیر، باعث سوگواری ما شد و اولویت اصلی امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده بود اما رسانه‌هایی بودند که جدا از بحث کارشناسی درباره‌ی مسکن مهر که در این‌جا محل بحث ما نیست، به‌عنوان مثال تصویری از یک ساختمان فروریخته در مصر را جای مسکن مهر منتشر کردند! و یکی از موارد حاشیه‌ای که در این زلزله‌ی غم‌بار گذشته محل بحث شد، تیتر روزنامه‌ی شرق بود که انگار که از مطلبی در این اواخر ناراحت باشند! تیتر “زلزله‌ی عراق، ایران را لرزاند” را برگزیده بودند. حال که مشخص شده کانون زلزله در ایران بوده است نه عراق، بدیهی است علاقه‌ای به استفاده از تیتر “زلزله‌ی ایران، عراق را لرزاند” وجود نخواهد داشت و ضمنا اگر یک روزنامه‌ی عراقی چنین تیتری بزند، چه فریادها که نمی‌زنند، کمااین‌که نسبت به محور مقاومت حرف‌ها زده‌اند.

در میان مهم‌ترین مسائل ملی و بین‌المللی، درحالی‌که پس از ۴سال رئیس‌جمهور از دیوانگی‌بودن مذاکره با آمریکا سخن می‌گوید و در منطقه داعشی رو به نابودی می‌رود که به‌تعبیر غربی‌ها جنگ جهانی سوم به‌راه انداخته بودند و محور عبری-عربی (اسرائیل و آل‌سعود) برای نابودی ایران کاری از پیش نمی‌برند و عربستان در مقابل یمن نیز قدرتی ندارد، کسانی با استفاده از فضای رسانه، حقیقت آمریکا و برجام را تغییر می‌دهند، سعودی را خطرناک نشان می‌دهند و با تمامی این تفاسیر، کشور را محتاج به اروپا برای نابودی توانایی نظامی و موشکی نشان می‌دهند… نفوذ چیست و چه ابعادی دارد؟

محمد عسگری، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7388

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.