• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

اگر صدای دانشجویان قطع شود یکی از شمشیرهای برنده نظام به عنوان دانشجو، از کار خواهد افتاد

  • کد خبر : 1732
  • 24 آذر 1394 - 23:25
اگر صدای دانشجویان قطع شود یکی از شمشیرهای برنده نظام به عنوان دانشجو، از کار خواهد افتاد

برنامه این هفته ثریا با موضوع آسیب‌شناسی جریان دانشجویی و نسبت جنبش دانشجویی با پیشرفت کشور با حضور  مجتبی رئیسی، دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، محمدمهدی رمضان‌زاده دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و بهروز کلاته، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور بر روی آنت شبکه اول سیما رفت. […]

برنامه این هفته ثریا با موضوع آسیب‌شناسی جریان دانشجویی و نسبت جنبش دانشجویی با پیشرفت کشور با حضور  مجتبی رئیسی، دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، محمدمهدی رمضان‌زاده دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران و بهروز کلاته، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور بر روی آنت شبکه اول سیما رفت.

محسن مقصودی، مجری ثریا در ابتدا گفت: صدا و سیما در ایام روز دانشجو در برنامه‌های مختلفی به موضوع جنبش دانشجویی پرداخته است؛ دانشجویان، همواره از منتقدین دستگاه‌های مختلف دولتی هستند اما ما در این برنامه قصد داریم به آسیب‌شناسی و نقد جریان دانشجویی بپردازیم؛ باید بررسی شود که چقدر با آن آرمان‌های جنبش دانشجویی فاصله داریم و از آن آرمان و ظرفیت بزرگی که جریان دانشجویی کشور دارد چقدر استفاده می‌شود؟

وظیفه جریان دانشجویی پیگیری مسائل مردم است

محسن مقصودی خطاب به کلاته، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور گفت: در حوزه عدالت یکی از آرمان‌هایی که بارها رهبر انقلاب بر آن تاکید کرده‌اند، بحث عدالت اجتماعی است؛ تشکل‌هایی که عمدتاً پایگاه‌های زیادی در شهرستان‌ها دارند، می‌توانند به دیده شدن مسائل مناطق محروم در شهرستان‌های مختلف کمک کنند؛ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کنار مسائل سیاسی که مواضع خوبی می‌گیرد، چقدر این حوزه‌ها را پیگیری می‌کند؟ در واقع چقدر تریبون مستضعفین و مناطق محروم و مردمی که تریبون ندارند و صحبت‌هایش به پایتخت نمی‌رسد، است؟ آیا این موضوعات را وظیفه جریان دانشجویی می‌دانید یا خیر؟

کلاته نیز در پاسخ به این سوال مجری گفت: مسلماً وظیفه جریان دانشجویی پیگیری مسائل مردم است چرا که یکی از آرمان‌های جریان دانشجویی عدالت‌خواهی و عدالت‌طلبی است که در بسیاری از مواقع دانشجویان به دلیل همین حس عدالت‌طلبی و عدالت‌خواهی سرنوشت با برخوردهایی ناخوشایندی مواجه شدند.

در جریان اعتراض به بی‌عدالتی‌های دانشگاه آزاد با برخی از دانشجویان رفتاری شد که گویا مجرم‌اند!

وی تاکید کرد: به طور مثال، در بحث دانشگاه آزاد که آن بی عدالتی در حق دانشجویان دانشگاه آزاد انجام شد چه به لحاظ شهریه و چه به لحاظ فساد مالی که در دانشگاه‌ آزاد اتفاق افتاد، از اتحادیه ما کسانی بودند که حتی در بحث اعتراض به دانشگاه آزاد به دادگاه کشیده شدند و سرنوشتی پیدا کردند که شاید یک مجرم باید پیدا می‌کرد! و این تنها به خاطر انتقاد از مسئولین دانشگاه آزاد بود.

برخورد امنیتی با دانشجویانی که به دنبال عدالت هستند

وی تاکید کرد: قاعدتاً عدالت‌طلبی، یکی از آرمان‌های دانشجویان است و دانشجویان به آن اعتقاد دارند ولی متولی اجرای عدالت، دانشجویان نیستد، فقط پیگیری و مطالبه عدالت در دست دانشجویان است.

کلاته اضافه کرد: بر فرض مثال دانشجویان زمانی که در حوزه بحث عدالت با مسئولین صحبت می‌کنند، رئیس مجلس می‌گوید در مورد شخصیت خانوادگی این دانشجویان نیز باید تحقیق صورت بگیرد؛ دانشجو و خانواده‌اش گناهی ندارند و فقط شعار عدالت خواهانه داده‌اند ولی مسئولین چنین بحثی را در مورد خانواده دانشجو مطرح می‌کنند.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور ادامه داد: ناعدالتی در مورد مجرمین اقتصادی زیاد است و وقتی شما به دنبال پیگیری عدالت درخصوص آقازاده‌ای که مجرم اقتصادی است، هستید و دانشجویان همت می‌کنند و به فرودگاه می‌روند که وقتی این آقا از خارج می‌آید، بگویند ما خواستار پیگیری عدالت در مورد ایشان هستیم، می‌بینید که کوچکترین توجهی به این مسئله نمی‌شود اما در وبلاگ یک دانشجو کوچکترین مسئله‌ای که مطرح می‌شود مسئولین سریع واکنش نشان می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: یک دانشجویی در خصوص قوه مقننه یادداشتی نوشته بود که دانشجویان مقابل رهبری این موضوع را مطرح کردند که با فلان شخص به خاطر وبلاگ نویسی این گونه برخورد شده که خود مقام معظم رهبری به دستگاه قضایی ایراد وارد دانستند و فرمودند اگر قرار است بررسی شود، نباید به این صورت با دانشجو برخورد شود.

اگر صدای دانشجویان قطع شود یکی از شمشیرهای برنده نظام به عنوان دانشجو، از کار خواهد افتاد

کلاته اظهار داشت: اعتقاد راسخ دارم که اگر صدای تک‌تک دانشجویان از هر زاویه‌ای که به موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مردمی فکر کنند، قطع شود مطمئن باشید یکی از شمشیرهای برنده که نظام به عنوان دانشجو دارد، از کار خواهد افتاد؛ اعتقاد راسخ دارم که عدالت باید جریان داشته باشد و دانشجویان در حوزه‌های مختلف هزینه این عدالتخواهی را پرداخت کرده‌اند.

مسئله سیاست در کشور ما بیش از آنچه که باید باشد پررنگ است

در ادامه مقصودی خطاب به کلاته، عضو شورای مرکزی انجمن‌های شورای اسلامی مستقل گفت: من در خصوص تشکل و اتحادیه شما سؤالاتی دارم؛ بیانیه‌های انجمن دانشجویان مستقل را که از سایت شما مشاهده می‌کردم، بیانیه‌های بسیار خوبی بود که عمدتاً در موضوعات سیاسی و موضوع برجام بود که تقریبا از ۱۵ بیانیه ۱۲، ۱۳ بیانیه در موضوع برجام است و یکی در مورد انتخاب روسای دانشگاه‌های شورای انقلاب فرهنگی، یکی هم در مورد محاکمه اقتصادی “م.ه” و بقیه بحث‌های هسته‌ای و فاجعه منا و بحث دست دادن وزیر خارجه و اوباما بود که عمده مسائل سیاسی است که در جای خود خیلی مفید و مهم است و یکی از کارکردهای تشکل دانشجویی هم هست؛ آیا جا ندارد که به موضوعات دیگر و مسائلی که به قدرت و پیشرفت کشور مربوط است، ورود پیدا کنید؟

کلاته نیز در پاسخ به این سوال گفت: متأسفانه مسئله سیاست در کشور ما بیش از آنچه که باید باشد پررنگ بوده است به طور مثال در مسئله سیب‌زمینی‌ها، من نمی‌خواهم به هیچ دولتی توهین کنم اما زمانی که دولتی این سیب زمینی‌ها را بین مردم توزیع می‌کند، عده‌ای می‌گویند برای بحث انتخابات بوده؛ پس متاسفانه مسئله سیاست برای کشور اهمیت دارد. وقتی شما بحث از انتخاب روسای دانشگا‌ه‌ها می‌کنید که این فرد باید مومن انقلابی و غیره باشد به شما انگ می‌زنند که هنوز نسیم اعتدال به شما نوزیده و متوجه نمی‌شوید که ما چه کاری انجام می‌دهیم!

نباید به مردم و عدالت، نگاهی کاریکاتوری داشت

بهروز کلاته بیان داشت: به اعتقاد بسیاری، سیاسی‌ترین وزارتخانه، وزارت کشور است اما به اعتقاد من، سیاسی‌ترین وزارتخانه وزارت علوم است؛ همیشه جریان‌های سیاسی برای آنجا دندان تیز کرده‌اند پس می‌بینیم که سیاست برای همه کشور اولویت پیدا کرده  و جریان دانشجو نیز یک بخشی از این موضوع است منتهی نباید به مردم و عدالت نگاه کاریکاتوری داشته باشیم.

وی افزود: خیلی از اتفاقات اصلاً به گوش جریان دانشجویی هم نمی‌رسد و دلیل آن این است که ما دور دانشگاه‌ها یک حصاری کشیده‌ایم و دانشجوی ما در درون دانشگاه است؛ شما فرض کنید که در جمهوری اسلامی و در دانشگاه‌های ایران، جامعه‌شناسی می‌خوانید، چقدر در مورد مسائل اجتماعی ایران صحبت شده؟ مدام می‌گویند فلانی در فلان کشور نظریه جامعه‌شناسی‌اش این بوده!

دانشگاه، محصور یک دیواری به نام سیاست است یعنی علم هم سیاسی برداشت می‌شود

کلاته تصریح کرد: دانشگاه، محصور یک دیواری به نام سیاست است یعنی علم هم سیاسی برداشت می‌شود. در دانشگاه با یک فرد علمی نخبه و دانشجو سیاسی برخورد می‌شود و دانشجو می‌بینید که اگر می‌خواهد در نهاد قدرت تاثیرگذار باشد باید مسئله او هم گام به گام تبدیل به سیاست شود؛ در نظام آموزش و پرورش بجای اینکه عدالت آموزی و آن بحث آموزش اصلی را براساس هوش اجتماعی و داشته‌های اجتماعی پیش ببریم، به دانش‌آموزان می‌گوییم حفظیات و “آی‌کیو” تو مهم است، بحث اجتماعی اصلا اهمیتی ندارد.

جریان دانشجویی در حال حاضر بی‌مسئله است چراکه جلوی دید دانشجو را با دستانمان گرفته‌ایم

وی گفت: جریان دانشجویی در حال حاضر بی‌مسئله است، چرا؟ چون دانشجو را حذف کرده‌ایم و نظام آموزشی همان نظام آموزشی اشتباه و غلط است و انگار که جلوی دید دانشجو را با دستانمان گرفته‌ایم و گفته‌ایم شما نباید چیزی ببینید و فقط دانشجو در مسائل سیاسی می‌تواند، ورود کند و فقط این مسائل در کشور دیده می‌شود.

کلاته اظهار داشت: چقدر از برنامه‌های صدا و سیما به مسائل غیرسیاسی ارتباط دارند؟ در میان برنامه‌ها، برنامه‌ای به نام معراجی‌ها در مورد دو قشر دانشجویی است که یکی از دانشجویان را نشان می‌دهد که کاملاً غیرواقعی و کاریکاتوری، گونی در دست دارد و به همه می‌گوید “می‌کنمت توو گونی” در صورتیکه اصلاً چنین دانشجویی در دانشگاه‌های ما وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگر ما وارد نقد جریان دانشجویی می‌شویم این طرف مسئله را هم ببینیم، به دانشجویی که ما تربیت کرده‌ایم و به نهاد دانشگاه رسانده‌ایم، چه داده‌ایم؟

کلاته ادامه داد: دیدگاه دانشجویان ما باید براساس مشکلات و مسائل اجتماعی باشد اما مسائل اجتماعی را چه طور به او نشان داده‌ایم؟ تلویزیون چندین ساعت در مورد برجام صحبت می‌کند، دانشجو هم می‌گوید در حال حاضر این مهمترین مسئله کشور است.

کلاته تصریح کرد: در بحث جهاد علمی تا قبل از اینکه آقای احمدی روشن و داریوش رضایی‌نژاد شهید شوند چه کسی می‌دانست که آقای احمدی روشن عضو بسیج دانشجویی بوده و آقای داریوش رضایی‌نژاد در انجمن اسلامی فعالیت می‌کرده است؟ یک بخش این موضوعات دیده نمی‌شود و بخش دیگر آن تقصیر صدا و سیماست.

این عضو شورای مرکزی مستقل دانشگاه‌های کشور در ادامه گفت: صدا و سیما در باب موضوعات فرهنگی، به طور مثال فلان خواننده لس‌آنجلسی که ایرانی است و مرد آواز صدای ایران می‌شود را در اخبار علمی و فرهنگی پخش می‌کند اما یک دانشجوی تشکیلاتی و کسی که در انجمن اسلامی و بسیج فعال بوده در “یورو دیس پلی” که تمام دانشجویان جهان مقالات خود را به آنجا می‌فرستند، مقام می‌آورد  را نشان نمی‌دهند.

مقصودی در میان اظهارات کلاته بیان داشت: جریان دانشجویی ما عادت دارد که انتقاد کند و وظایف خود را به دستگاه‌های دیگر پاس می‌دهد، هیچ حرفی نیست که به دستگاه‌های مختلف و حتی صدا و سیما انتقاد جدی وارد است؛ توقع ما شاید بیشتر از همه از جریان جوان دانشجویی و انقلابی و آن جناح فرهنگی مؤمنی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید می‌کنند، است. اگر شما بگویید که همه مقصر هستند و ما در این فضا گیر کرده‌ایم و ما هم هر چه بگوییم سیاسی برداشت می‌شود، دیگر نمی‌توان برای اصلاح توقعی داشت؛ این نگاه آرمان گرای دانشجویی است که باید این فضا را عوض کند؛ همین نکاتی که شما فرمودید عمدتاً بعد فرهنگی و اجتماعی داشت و باید جریان دانشجویی با تنوع دادن به مسائلش این موضوعات را حل و فصل کند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1732

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. واقعا عالی بود برنامه طوری چیده شده بود که کلاته تک بیافته ولی خود بازی رو بهم ریخت دمش گرم

  2. واقعا عالی بود آقای کلاته خیلی خوب فعالیت می کنند هم تو بحث کار فکری و تامین جزوه برای اتحادیه و هم سر زدن به انجمن ها و کار رسانه ای خیلی خوبه خدا خیرش بده

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.