• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
پیوست یکم نامه اتحادیه مستقل خطاب به رئیس جمهور:

اقدامات عاجل در فرصت ۶ ماهه نخست دولت سیزدهم

  • کد خبر : 13498
  • 18 مرداد 1400 - 19:47
اقدامات عاجل در فرصت ۶ ماهه نخست دولت سیزدهم
تشکیل کابینه کارآمد انتصابات روزهای اولیه دولت سیزدهم نقش بسزایی در شکل‌گیری تصور افکار عمومی از دولت خواهد داشت و چالش‌های بسیاری در فرآیند تعیین مدیران ارشد دولتی و وزرا قابل پیش‌بینی است. لذا لازم است جناب‌عالی با ریز بینی مضاعف در انتخاب اعضای کابینه عمل نمایید. در همین خصوص نکاتی چند را حضورتان عرض می‌کنیم.

نخست) تشکیل کابینه کارآمد
انتصابات روزهای اولیه دولت سیزدهم نقش بسزایی در شکل‌گیری تصور افکار عمومی از دولت خواهد داشت و چالش‌های بسیاری در فرآیند تعیین مدیران ارشد دولتی و وزرا قابل پیش‌بینی است. لذا لازم است جناب‌عالی با ریز بینی مضاعف در انتخاب اعضای کابینه عمل نمایید. در همین خصوص نکاتی چند را حضورتان عرض می‌کنیم.
۱) نخستین ویژگی که بی‌شک دولت سیزدهم پیش از هر چیزی به آن نیاز دارد، یک‌پارچگی و هماهنگی اعضای دولت با یک دیگر است به طوریکه تفاوت چارچوب‌های ذهنی و تکثر در جهان‌بینی افراد، خصوصا در بخش‌های اقتصادی دولت، می‌تواند آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد. بنابراین نخستین ویژگی که باید به آن توجه داشت یک‌دستی و هماهنگی بین اعضای کابینه خواهد بود.
۲) یک‌پارچگی و یک‌دستی کابینه نافی فراگیری و فراجناحی بودن کابینه نیست. بی‌شک سیاست‌زدگی و قبیله‌گرایی سم مهلکی برای دولت سیزدهم خواهد بود و حضرت‌عالی نیز پیش از انتخابات بارها بر مستقل بودن دولت تاکید داشتید که حضور افراد خبره و کارآمد فارغ از جناح‌های سیاسی و صرفا بر اساس معیارها و شاخص‌هایی مشخص و از پیش تعیین شده موید آن خواهد بود.
۳) اما فراجناحی و فراگیر بودن کابینه نباید به تقسیم قسمت‌های مختلف دولت بین احزاب و گروه‌های سیاسی بدل شود. مناصب دولتی نباید به ابزار‌هایی برای راضی نگه‌داشتن طیف‌های مختلف سیاسی تبدیل شود و کارآمدی و تخصص فدای فراگیری دولت شود.
۴) در این بین بسیارند سیاست‌مردانی که سال‌ها برای کشور تلاش کردند و اکنون که فرصتی برای انتقال تجربه به جوانان در اختیار دارند، خود بازی‌گردانان صفحه سیاست شده‌اند و در مقام پدرخوانده برای گروه‌ها و احزاب سیاسی سعی در دخالت در امور و چینش کابینه دارند. بی‌شک دولت سیزدهم باید در برابر فشار احزاب سیاسی و پدرخوانده‌ها ایستادگی کند و جنبش دانشجویی از هیچ کمکی در این مسیر دریغ نخواهد کرد.
۵) مشورت از پسندیده‌ترین اعمال در حکمرانی است. اما مشورت را باید تاثیرپذیری جدا دانست. همواره در طول تاریخ جهان و حتی انقلاب اسلامی، نزدیکان از مهم‌ترین عوامل ایجاد حواشی و به انحراف بردن انرژی و توان افراد مختلف بوده‌اند. اکنون که حضرت‌عالی در منصب ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اید نیاز است با دقت و ظرافت دوچندان نسبت به حاشیه‌سازی و دخالت اطرافیان، بستگان و معتمدین خود مراقبت داشته باشید.
۶) بر کسی پوشیده نیست که شرایط کشور، آن را آبستن اتفاقات مختلف و بعضا بحران‌های امنیتی کرده است و داشتن شاخصه‌های شفاف، از پیش تعیین شده و مشخص برای انتخاب مدیران ارشد جمهوری اسلامی شاه‌راه برون رفت کشور از بحران مدیریتی است که گرفتار آن شده است. کارآمدی، تخصص و جوانگرایی از شاخصه‌هایی است که می‌تواند در انتخاب حضرت‌عالی به عنوان محور قرار گیرند و از انتصابات امنیتی و حزبی جلوگیری نماید. و در آخر باید عرضه داشت که سابقه و نگاه امنیتی به مسائل کشور نباید در انتخاب دولت‌مردان دولت سیزدهم نسبت به تخصص و کارآمدی در اولویت قرار گیرد.

دوم) تسریع واکسیناسیون عمومی:
قریب به ۱۸ ماه است که مردم عزیز درگیر همه‌گیری ویروس کرونا هستند و شیوع این بیماری خانواده‌های بسیاری را به سوگ از دست دادن عزیزانشان نشانده است. همچنین تاثیرات اقتصادی مخرب کرونا به کسب‌وکارهای خرد مردم باعث شد چرخه زندگی مردم از حالت معمول خارج شود و با مشکلات بسیاری مواجه شوند و متاسفانه باید اعتراف کرد دولت دوازدهم در زمینه مبارزه با کرونا، سرنوشت بهتری از حوزه‌های دیگر مانند اقتصادی نداشت و سو مدیریت دولت در این زمینه به قیمت جان خیل کثیری از هم‌وطنانمان تمام شد.
در عصر تکنولوژی و حکمرانی فضای مجازی در جامعه و توسعه بسترهای مجازی، اخبار با سهولت وصف‌ناپذیری در اختیار مردم قرار می‌گیرد. مقایسه میزان مبتلایان و قربانیان به علاوه تعداد واکسینه شدگان کشور با دیگر کشورها موجب تشدید بی‌اعتمادی مردم به نظام سلامت کشور شده‌است. مضاف بر این سهل‌انگاری مدیران ارشد کشور در استفاده از فرصت‌های مختلف مانند عید نوروز و … در کنار خلف وعده‌های پی‌در‌پی مسئولین حاکمیتی در خصوص فرایند واکسیناسیون باعث برملا شدن افتضاح این مشی مدیریت کلان کشور شده است.
اما روی کار آمدن دولت سیزدهم فرصت مناسبی برای تحول در مشی مدیریتی غلط دولت قبل است که موجب بازآفرینی امید و اعتماد در بین مردم می‌شود. تحقق واکسیناسیون آحاد جامعه و بازنگری در محدودیت‌های کرونایی و جایگزینی آن‌ها با مقرراتی بر مبنای عقلانیت از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم در ابتدای مسیر خود است که می‌تواند نوید ایجاد تحول در دیگر حوزه‌های اجرائی را بدهد. بازگرداندن زندگی مردم به حالت عادی و جمع شدن بساط کرونا از جامعه تسهیل‌کننده و هموارکننده مسیر اجرایی ساختن بسیاری از طرح‌های بلند مدت دولت خواهد بود.

سوم) شفافیت
تحقق مردم سالاری دینی از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی بوده است. اما شرایط فعلی کشور فاصله زیادی با تحقق این امر، بدان معنا که مردم خود را دخیل و شریک در اداره کشور بدانند، دارد به نحویکه مردم‌سالاری امروز، صرفا محدود به مشارکت در انتخابات شده است.

اختلال در سازوکارهای نظارتی و مطالبه‌گری اجتماعی و بروز فساد در بخش‌هایی از حکومت باعث آن شد که شفافیت به مهم‌ترین مطالبه مردم در سال‌های اخیر خصوصا در انتخابات مجلس یازدهم بدل شود اما متاسفانه مجلس شورای اسلامی عزم جدی برای تحقق شفافیت در حاکمیت نداشت. نظر به سابقه درخشان حضرت‌عالی در شفاف‌سازی مسائل مختلف من جمله مسائل مالی و اداری در مناصب تولیت آستان قدس رضوی و دستگاه قضا، اجرای شفافیت در دولت به عنوان مهم‌ترین رکن اجرائی کشور می‌تواند گام بزرگی در مسیر مبارزه با فساد و تاثیر بسزایی در بازگرداندن اعتماد مردم به حاکمیت داشته باشد.

چهارم) تعیین مانیفست فکری و سیاسی دولت
مشخص کردن مشی کلان فکری_سیاسی دولت سیزدهم از ابتدایی‌ترین اقدامات دولت است و انتظار می‌رفت که مانیفست فکری و سیاسی دولت را پیش از این منتشر می‌کردید تا از بسیاری از قدرت‌طلبی‌ها و سهم‌خواهی‌ها برای تصاحب قدرت و مناصب در دولت جلوگیری کند. شفافیت در مشی فکری و سیاسی از پریشانی و سردرگمی در انتخاب کابینه جلوگیری کرده و تسهیل کننده فرایند انتخاب وزرا خواهد بود.

پنجم) تدوین سند تحول
از نقاط درخشان ریاست جناب‌عالی در دستگاه قضا می‌توان به تدوین سند جامع تحول قضائی و تحقق و اجرائی‌شدن آن اشاره کرد. تدوین سندی با رویکرد تحول‌خواهانه برای دولت سیزدهم برکات فراوانی را در پی دارد که نگارش و تدوین آن باید در اولویت‌های ۶ ماهه نخست کشور باشد. سند تحول دولت سیزدهم، علاوه بر نقشه راهی برای ادامه مسیر، ابزاری برای تبیین آینده عملکردی دولت در اذهان مردم خواهد بود.

ششم) رفع فیلترینگ‌های محدود کننده و بیهوده
امروزه فضای مجازی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی بشریت است و بسیاری از فعالیت‌های روزمره مردم به این فضا وابسته شده است. شیوع کووید-۱۹ و خانه نشینی بسیاری از مردم این مسئله را تشدید کرد. اما در ادوار مختلف دولت جمهوری اسلامی شاهد محدود سازی و اعمال فیلترینگ به بهانه‌های عمدتا سیاسی_امنیتی بر قسمت‌هایی از فضای مجازی بودیم که بعضا کاربردهای بسیاری برای مردم داشت. در اینجا نیز متاسفانه باید اعتراف کرد راه‌حل دولت‌های قبل موفق نبود و پیامدهای ناگوار اجتماعی-فرهنگی بسیاری را داشته است. محدودیت‌هایی که توسط خیل کثیری از دولت‌مردان و مسئولین نقض می‌شود.

قانون‌گریزی، شکستن تابوی قانون‌شکنی و افزایش استفاده از انواع فیلترشکن‌ها در سنین مختلف بزرگ‌ترین عارضه‌های این راه‌های ساده‌انگارانه در حل مسئله فضای مجازی بوده است. حال آنکه بسیاری از فیلترشکن‌ها با مجوز بانک مرکزی مجاز به انجام تراکنش‌های مالی هستند. زمان آن رسیده است با توجه اختیارات حضرت‌عالی به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی، ضمن بازنگری منطقی و قانونی در محدودیت‌های موجود در فضای مجازی، فرصت استفاده درست از بسیاری از فضاهای مفید مانند پیام‌رسان تلگرام و یوتیوب را در اختیار مردم قرار دهید و امید تحول در دیگر حوزه‌ها را در مردم زنده کند و از شکل‌گیری تصویری با محویت ضدیت با آزادی‌های مدنی و قانونی در اذهان عمومی جلوگیری نمایید.

هفتم) بازگشت به مردم و تحقق دولت مردمی
جناب‌عالی و دولت سیزدهم مسیر بسیار سختی برای حل مشکلات کشور پیش‌رو دارید و بی‌شک به این مسئله واقف هستید. مردم پس از قریب به یک دهه تحمل مشکلات شدید اقتصادی، توقعات بالایی را از دولت شما دارند و مشارکت قابل قبول در انتخابات ۱۴۰۰ حاکی از امید آنان به تغییر و تحول بوده‌است. گفتگو با مردم از اصلی‌ترین راهکارهای احیای اعتماد از دست‌رفته مردم به حاکمیت است. ملت به عنوان ولی نعمتان دولت‌مردان باید حق دانستن دارند و آگاهی آنان از شرایط و چالش‌های کشور تسهیل کننده راه دولت برای بهبود شرایط کشور خواهد بود. تحقق دولت مردمی خود بحثی مفصل و گسترده است که در این مقال نمی‌گنجد و صرفا به این نکته بسنده می‌شود که تحقق دولت مردمی بدون گفتگو صادقانه، صریح و مداوم امکان‌پذیر نخواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=13498

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.