• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10
در بیست و یکمین دوره‌ی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر

افتتاحیه بیست و یکمین دوره آموزشی-تشکیلاتی جهاد اکبر

  • کد خبر : 16551
  • 22 بهمن 1401 - 21:21
افتتاحیه بیست و یکمین دوره آموزشی-تشکیلاتی جهاد اکبر
افتتاحیه بیست و یکمین دوره‌ی آموزشی تشکیلاتی جهاداکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‎‌های سراسر کشور در حرم رضوی با حضور حجت الاسلام والمسلمین صابری اراکی برگزار گردید

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی مستقل افتتاحیه بیست و یکمین دوره آموزشی-تشکیلاتی جهاد اکبر در تاریخ ۲۱ بهمن ماه در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد. این افتتاحیه با حضور حجت السلام و المسلمین صابری اراکی رقم خورد و همچنین برنامه ها و اهداف این دوره مطرح شد.

حجت الاسلام و المسلمین صابری اراکی در این برنامه گفت:دانشجویی که در انجمن اسلامی هست آینه جامعه است شما از چند جهت گزینش شده هستید؛ چرا که هر کسی لیاقت زیارت اقدس را ندارد. زیارت اهل بیت به قسمت و همت نیست؛ بلکه به دعوت است. توفیق شما با قابلیتی که در وجودتان هست، ارزشمند شده و به عنوان منتخب شکل گرفته است. شما دانشجویان مستقل هویتی فراحزبی و فراجنبی دارید. مستقل هستید چون که استقلال فکری دارید و به دنبال دانش و پژوهش هستید. شما دانشجویانی که در انجمن اسلامی حضور دارید، آینه جامعه هستید. شما با تفکر و تعقل تصمیم می‌گیرید و حرکت می‌کنید. تدبر و تفکر در کار و عمل ما بروز پیدا می‌کند. نتیجه این تصمیم متفکرانه‌ی شما این است که در وسط راه کار را رها نمی‌کنید.

ساواک خطرش از طلبه های بی‌تقوا کمتر است

اگر کسی در این لباس و جایگاه بر منبر سخن گفت و عمل کرد؛ عمامه از سر و لباس از تن بردارید که فسادش به جایی رسیده که اعدامش کنند. وقتی که در دولت امام علی(ع) یکی از همین متخلف‌ها را مجازات کردند امام فرمود: آبروی یک متخلف ریخته شود بهتر از ریخته‌شدن آبروی اسلام است. او را مجازات کنید که حکومت علی (ع) عدالت محور است و فرد متخلف را نمی‌پذیرد. شما دانشجویان مثل اینکه عمامه به سر دارید و لباس روحانیت بر تن پوشیده‌اید. شما مدافع آرمان‌های امام و شهدا هستید و فعل و کار شما همه پای نظام نوشته می‌شود. به این نکته توجه کنید که اگر چیزی پای ما نوشتند؛ حاج قاسم‌‌ها تأیید کنند. اشتباه انتخاب نکنیم و مسیری که انتخاب می‌کنیم مسیری نباشد که آزمون و خطا باشد. «ثم الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا» انقلابی بودن مهم است دشمن می‌داند که از انقلابی‌ها باید بترسد، از فاطمی‌ها و عاشورایی‌ها بترسد. این دشمن است که از فعل، نگاه و سکوت شما نهایت سوء‌استفاده را می کند و ما باید در راه این انقلاب و حفظ آرمان‌ها و اهدافش حتی جانمان را هم فدا کنیم

معین رضیئی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در افتتاحیه دوره جهاد اکبر گفت: شعار جهاد اکبر امسال «نقش آفرینی دانشجوی آرمان‌خواه، احیای حکمرانی عالمانه، تحقق همدلی ملی» است. در دو سال اخیر به ویژه شرایط پیش بینی نشده‌ی چهار ماه اخیر که در سطح دانشگاه‌ها تجربه کردیم؛ لازم بود در شعار جهاد اکبر امسال وجه سیاسی را در نظر بگیریم. بخش اول این شعار مربوط به فضای دانشگاه‌ها هست. وقتی که دانشجو را با صفت آرمان‌خواهی خطاب می‌کنیم دلیل واضح و مشخصی دارد. در اتفاقات اخیر اصل مقدسات ما مورد توهین قرار گرفت. خیلی از افرادی که منصوب به جمهوری اسلامی بودند و تمام حیات سیاسی و ماهیت‌شان با جمهوری اسلامی مشخص می‌شد‌. این افراد حاضر نبودند که در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و صحبت کنند و از نظام جمهوری اسلامی دفاع کنند؛ حتی بهانه آوردند. این آرمان‌خواهی و آرمان‌گرایی دانشجویان بود که در سخت‌ترین روزها پای نظام باقی ماند و توانست به اندازه وسع خودش از نظام اسلامی دفاع کند. این آرمان‌خواهی در آینده هم ادامه دارد. به ویژه اینکه موتور متحرک و پیش‌برنده‌ ما و تنها وجه تمایزمان با دانشجویانی که صرفا در دانشگاه‌ها درس می‌خوانند و ابعادی دیگر در دوران دانشجویی خود ندارند؛ همین آرمان‌خواهی است.

حکمرانی عالمانه حلقه مفقوده در مجموعه‌های دولتی

رضیئی افزود: مسئله دوم ناظر به احیای حکمرانی عالمانه است که مطرح کردیم. حکمرانی عالمانه کلید واژه‌ای است که در سال‌های اخیر بارها در نشست‌های مختلف و تریبون‌ها از آن استفاده کردیم. حکمرانی عالمانه همچنان حلقه مفقوده‌ای در نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت در ابعاد مختلف، چه در مجلس و دولت، چه در قوه قضائیه هست. این نبود حکمرانی عالمانه باعث می‌شود ما با چالش‌هایی در سطح کشور رو به رو شویم که بعد از اتمام آن به فکر راه حل بیفتیم و مصادیق آن هم بسیار است. خلا این حکمرانی عالمانه و این بخش مفقوده را حس کردیم و امسال بر آن تأکید بیشتری کردیم.

ضرورت همدلی ملی بر کسی پوشیده نیست

دبیر اتحادیه ادامه داد: در بخش آخر به شعار همدلی ملی رسیدیم که ضرورتش برای کسی پوشیده نیست. در آخرین دیدار رهبری با افسران و همافران ارتش، ایشان اصلی‌ترین کلید واژه‌ای که مطرح کردند؛ اتحاد و همدلی ملی بوده است. با رفتارها و کلید واژه‌های مختلف به این همدلی ملی هجمه وارد شد که در سطح دانشگاه‌ها دوقطبی‌های کاذبی ایجاد شد. در سطح جامعه هم پدیده‌هایی مثل گشت ارشاد و رفتارهای نیروی انتظامی و… بوده است. یک بخشی از این پدیده‌ها و رفتارها ممکن است این همدلی ملی را ازبین ببرد. ما به وعده الهی ایمان و اعتقاد داریم که جمهوری اسلامی پایه‌گذار حکومت اسلامی در زمین می‌شود؛ همانطور که در سوره قصص خداوند وعده داده است. با این وجود اگر جمهوری اسلامی با چالش‌ها و مشکلات‌های بسیارش کنار بیاید، به خاطر این همدلی ملی است. بالعکس اگر در این راه ضربه بخورد از این همدلی ملی است که به هر نحوی، ممکن است از بین برود. این موضوع می‌تواند ناشی از رفتار غلط مسئولین یا رفتار غلط ما در سطح جامعه باشد. در این موقعیت این همدلی ملی شرط لازم برای عبور از مشکلات و چالش‌های کنونی است. جهاد اکبر می‌تواند سرآغازی برای فعالیت‌ها و مطالبات جدی‌تر در سطح کلان باشد و کارهای مفیدتری در سطح کشور انجام گیرد.

 

هم‌چنین الهه قربانی دبیر آموزش و تحقیقات اتحادیه و معاونت محتوایی دوره جهاد اکبر در افتتاحیه بیست و یکمین اردوی جهاد اکبر افزود: هدف از تشکیل دوره جهاد اکبر تقویت مبانی اعتقادی و تشکیلاتی فراگیران و همچنین شناخت هویت دانشجو است. این سوال همواره برای دانشجو مطرح می‌شود که چه نقشی دارد؟ در دانشگاه چه رسالتی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش این اردوی تشکیلاتی-آموزشی تدارک دیده شده است.

خروجی اول که ذیل این مباحث مطرح می‌شود این است که متوجه بشوید فعالیت تشکیلاتی و راه و روش آن چگونه است؟ خروجی دوم حول محور بصیرت هست که دانشجو حتما باید مبانی بصیرتی را لازمه زندگی خود قرار دهد. جهاد اکبر صرفا به این هفت روز ختم نمی‌شود و دوره‌های نخبه پروری هم خواهیم داشت  که بعد از این دوره برگزار می‌شود. آخرین روز دوره جهاد اکبر از محتوای دوره آزمونی گرفته می‌شود که شرط ورود به دوره نخبه پروری است. همچنین در دوره‌های جهاد اکبر همواره گعده‌های آموزشی برگزار می‌گردد. در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌‌شنبه این‌ گعده‌ها شکل می‌گیرد و فعالیت فراگیران در گعده‌ها بررسی می‌شود.

سید محمدحسین موسوی نسب دبیر فرهنگی شورای مرکزی و مسئول دوره جهاد اکبر در پایان افتتاحیه گفت: اردوی جهاد اکبر بیست و یکمین سال است که در مشهد مقدس در جوار مضجع شریف امام رضا علیه السلام برگزار می‌گردد. جهاد اکبر دوره آموزشی محتوایی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور است. جهاد اکبر مولفه‌های اصلی دارد. عمده سرفصل‌ها آموزشی، بصیرتی و سیاسی است.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=16551

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.