• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1
توانا راد در میزگرد دانشجویی برجام:

آقایان بگویند با این همه تحریم دلیل ماندن ما در برجام چیست؟/ صالحی ضعیف‌ترین موضع ممکن را اتخاذ کرد

  • کد خبر : 6890
  • 28 شهریور 1396 - 11:50
آقایان بگویند با این همه تحریم دلیل ماندن ما در برجام چیست؟/ صالحی ضعیف‌ترین موضع ممکن را اتخاذ کرد

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: توافقی بهتر از برجام نمی تواند خواسته های آمریکا را تامین کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تواناراد دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل امروز در میزگرد دانشجویی برجام، تحریم و آینده پیش رو که در خبرگزاری ایسکانیوز برگزار شد، گفت: خروج آمریکا از برجام یک بازی سیاسی است چون توافقی بهتر از برجام نمی‌تواند خواسته‌های آمریکا را تامین کند.
وی با بیان اینکه امروز ترامپ همان اوباماست و عملکرد این دو یکی است و فقط لباس ها و حرف ها متفاوت است افزود: باید به آمریکا به عنوان یک دستگاه استکباری نگاه کرد و این همان خط امام است.
تواناراد با اشاره به اینکه الان در شرایطی هستیم که نباید نگاه ما به برجام این گونه باشد که آیا موافق یا مخالف و یا منتقد آن هستیم، چون این توافق به ثبت رسیده و الان باید با واقعیات روبرو شویم، افزود: برجام واقعیتی است که اتفاق افتاده و حالا با تمام نقایص و ضعف هایی که داشته در حال اجراست و به تبع آن اتفاقاتی در حال رخ دادن است به عنوان نمونه ما بعد از این توافق شاهد بوده ایم که تحریم پشت تحریم علیه کشورمان وضع می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز مسئولان اعم از رئیس جمهور ظریف یا عراقچی به این واقعیت اذعان دارند که برجام توسط آمریکایی‌ها نقض شده تصریح کرد: سوال این است که نگاه ما باید چگونه باشد آیا به مجموعه آمریکا باید به عنوان دو حزب که هر کدام نگاه شان به جمهوری اسلامی متفاوت است نگاه کنیم و یا اینکه به عنوان یک حکومتی که رویکرد آن نسبت به جمهوری اسلامی ثابت است.

وی افزود: با این وجود باید ببینیم که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا باید چگونه باشد نباید فراموش کنیم که خط امام خمینی این بوده که باید به آمریکا به عنوان یک دستگاه استکباری نگاه کنیم در واقع امروز با این رویکرد می‌توان گفت که ترامپ همان اوباماست و عملکرد آن‌ها یکی است اگرچه لباس‌ها و نوع بیان و روش‌های آن‌ها متفاوت است.

وی اظهار کرد: اینکه ترامپ می‌گوید ما می‌خواهیم از برجام خارج شویم من احساس می‌کنم که این یک بازی سیاسی است، چون توافقی بهتر از توافق هسته‌ای نمی‌تواند خواسته‌های این کشور را تامین کند.

مسئولان بگویند دلیل ماندن ما در این توافق چیست؟

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به نقایص ساختاری در متن برجام تصریح کرد: مسئولان می‌گویند آمریکا به دنبال خارج کردن ایران از برجام است سوال این است که اگر برجام به نفع ما نیست و به واسطه آن هر روز تحریم‌ها افزایش پیدا می‌کند پس دلیل ماندن ما در این توافق چیست؟

تواناراد اظهار کرد: خارج کردن ایران از برجام یک سناریو است، اما سناریوی محتملی نیست واقعیت این است که آمریکا ترامپ را به عنوان یک پلیس بد معرفی و بعد تهدید می‌کنند که او برجام را تایید نمی‌کند در حالی که شاهد بودیم آن را پس از ۱۲۰ روز تایید کرد، چون گزینه‌ای بهتر از برجام ندارند.

وی اظهار کرد: سناریوی محتمل آمریکا این است که فضای تهدید‌ها را ادامه دهد و به واسطه آن ایران را بترساند تا مبادا کشورمان از این توافق خارج شود در هر حال قصد آن‌ها این است که ما نسبت به برجام دغدغه داشته باشیم و آن‌ها راهی را که دوست دارند ادامه دهند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: صحیفه امام خمینی سند گفتمان جمهوری اسلامی است به عنوان نمونه امام در آن برهه در دیدار که با ولایتی داشتند نکته مهمی را مطرح کرده بودند مبنی بر اینکه اگر وزارت خارجه اصلاح نشود جمهوری اسلامی رو به شکست می‌رود. در واقع امام تا این حد موضوع روابط خارجی را جدی می‌دانستند.

وی تصریح کرد: در زمان مذاکرات هسته‌ای ظریف اعتقاد داشت که باید توافق هسته‌ای نهایی شود و این در حالی بود که دلواپسان از دلسوزی مدام خسارت هایی که این توافق می‌توانست برای کشورمان داشته باشد را گوشزد می‌کردند با این وجود ما امروز نباید نسبت به تبعات و بدعهدی‌های دشمن خوشحال باشیم.

نقض در برابر نقض!

وی با بیان اینکه سوال ما این است که خروجی‌های جلسه هیئت نظارت بر برجام چه بوده تصریح کرد: سوال دیگر ما این است که آیا امکان ندارد در مقابل هر نقض آمریکایی‌ها از جانب کشورمان نیز یک نقض صورت بگیرد. من پیشنهاد می‌دهم در مقابل هر نقض آمریکایی‌ها جمهوری اسلامی ایران اجازه بازدید از نیروگاه‌ها را به نمایندگان آژانس ندهد در هر حال نیاز نیست که ما خیلی هم پسر خوبی باشیم پس می‌توانیم نقض‌های کوچک را به صورت پایاپای انجام دهیم.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه اگر ترامپ می‌گوید ایران برجام را نقض کرده روحانی باید جواب او را بدهد نه رهبر انقلاب و اگر تیلرسون می‌گوید فشار‌ها علیه ایران بیشتر می‌شود این ظریف است که باید پاسخ دهد، افزود: در هر حال باید عملکرد ما در مقابل آمریکا به گونه‌ای باشد که دنیا از آن درس عبرت بگیرند و متوجه شوند که برخورد با جمهوری اسلامی امکان پذیر نیست.

تواناراد تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که سیاست خارجی دولت از تمرکز بر روی چند دولت محدود به ارتباط با کشورهای مختلف بسط پیدا کند در هر حال ارتباط دولت با ۵ یا ۶ کشور محدود طی سال‌های اخیر اثربخش نبوده است.

صالحی ضعیف ترین موضع ممکن را گرفت
وی به اظهارات صالحی مبنی بر اینکه اگر آمریکا از برجام خارج شود ما به تعهدات خود پایبند می‌مانیم، تصریح کرد: معتقدم که صالحی ضعیف‌ترین و اشتباه‌ترین موضع ممکن را اتخاذ کرده است در هر حال زمانی که آمریکایی‌ها با پررویی به تعهدات خود پایبند نیستند دلیلی ندارد که ما پایبند باشیم در هر حال جمهوری اسلامی ایران هر گاه اراده کند می‌تواند از برجام خارج شود.

محرمانه کردن اطلاعات مذاکرات هسته‌ای توهین به مردم است

وی اظهار کرد: به عنوان نماینده جنبش دانشجویی درخواست ما از مسئولان سیاست خارجی این است که اطلاعات مذاکرات هسته‌ای را در اختیار مردم قرار دهند در واقع من این محرمانه‌ها را توهین به مردم می‌دانم. معتقدم اگر نقضی صورت گرفته ظریف به آن اعتراف کند و بگوید که ما در فلان جا اشتباه کرده ایم واقعیت این است که اگر این گونه عمل کند و مردم متوجه اشتباهات آن‌ها شوند ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم و دست او را به خاطر این موضع انقلابی می‌بوسیم.

تواناراد با اشاره به اینکه دولت به خاطر مسائل اقتصادی پای میز مذاکرات رفت، اما امروز شاهدیم که برخلاف وعده‌های داده شده نتیجه‌ای عاید کشورمان نشده تصریح کرد: وقتی که قرار است برجام و عملکرد ایران هر ۱۲۰ روز تایید شود سوال این است که آیا با رفتارهای شاذ ترامپ کسی حاضر به سرمایه گذاری در کشورمان می‌شود در هر حال من فکر میکنم که دولت باید به سمت توانمندسازی اقتصاد داخلی بیاید و این مستلزم نوگرایی در حکومت است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی اقتصادان‌ها این است که اگر فضای اقتصادی کشور به همین گونه پیش رود با توجه به افزایش نرخ ارز یک بحران اقتصادی عظیم‌تر و بزرگتر از سال ۹۱ در کشورمان اتفاق بیفتد در هر حال در سال ۹۱ نرخ ارز به اوج خود رسید و دولت برای کنترل آن نرخ سود بانکی را افزایش داد، اما اگر این اتفاق الان بیفتد دیگر امکان افزایش نرخ سود بانکی وجود ندارد، چون در این صورت بانک‌ها به صورت دومینویی ورشکست می‌شوند.

تواناراد با بیان اینکه دولت برای کاهش هزینه‌های خود می‌تواند بار مالی طرح تحول نظام سلامت را کم کند و هزینه‌ها را از درمان به سمت پیشگیری ببرد، افزود: بنگاه‌های اقتصادی که در اختیار دولت هستند و تعداد آن‌ها نیز بالاست باید به بخش خصوصی واگذار می‌شدند، اما تاکنون این بنگاه‌ها واگذار نشده اند.

وی با تاکید بر اینکه نقدینگی‌ها باید به سمت مسکن برود، تصریح کرد: سال‌ها در فاز یک هدفمندی یارانه‌ها باقی مانده ایم در هر حال عبور از این مرحله و اجرای فاز‌های دیگر توسط دولت جرات می‌خواهد.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با تاکید بر اینکه باید از بحث تکثیر سیاسی خارج شویم، اظهار کرد: جریان انقلابی باید باز تعریفی از روند رفتار سیاستمداران با مردم ارائه دهد و دیگر اینکه باید در ویترین سیاسی تغییرات ایجاد شود در هر حال فکر می‌کنم نسل اول انقلاب زحمات خود را کشیده اند و الان وقت اعتماد به جوانان است.

آذری جهرمی اتفاقات خوبی را رقم زده است

وی با بیان اینکه من حرکت اخیر رئیس جمهور به خاطر معرفی آذری جهرمی به عنوان وزیر ارتباطات را می‌پسندم، چون رئیس جمهور دست به جوان گرایی زد و بر این اساس هم شاهدیم که اتفاقات خوبی در این وزارتخانه در حال رخ دادن است.

تواناراد افزود: برای اینکه با برجام‌های دیگر مواجه نشویم نسل اول انقلاب باید در جایگاه مشاور امور را به نسل جوان اعم از اصولگرا و یا اصلاح طلب واگذار نمایند در هر حال این نوگرایی باید اتفاق بیفتد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=6890

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.